جالب است بدانید که انتخاب کلمات کلیدی یک اصل مهم در تبلیغات گوگل ادز هستند. تمام کاربران و مشتریانی که با تبلیغات وارد سایت شما میشوند، با جستجوی کلمات و عبارتها شما را پیدا میکنند. مهمترین قدم در تبلیغات گوگل ادز، انتخاب کلمههای کلیدی مناسب است. کلمات کلیدی باید قابلیت افزایش ورودی و ترافیک را برای سایت داشته باشند. اگر یک مرحله به عقب برگردیم، برای یادآوری باید اعلام کنیم که سئو محتوا، سئو تکنیکال و سئوی خارجی از جمله پیشنیازهای تبلیغ در گوگل است. تمام این مراحل باید تحت نظارت یک متخصص سئو خوب انجام شود. اگر هنوز استراتژی برای بهینهسازی وبسایت ندارید، تبلیغات را شروع نکنید!
چطور انواع کلمات کلیدی برای گوگل ادز انتخاب کنیم؟
انتخاب کلمههای کلیدی یکی از مهمترین مراحل است که باید برای بهینه سازی سایت طی کنید. کلمات کلیدی به چند روش استخراج میشوند، یکی از روشها استفاده ابزار تحقیق کلمه کلیدی است. در یک مقاله به صورت مجزا تمام ابزارهای کاربردی برای تحقیق کلمه کلیدی را شرح دادیم. در ادامه همین مقاله به بررسی ابزار keyword Planner میپردازیم که برای تحقیق انواع کلمه کلیدی برای گوگل ادز کاربرد دارد. میتوان گفت، Keyword Planner ابزار اصلی شما در تحقیق کلمه کلیدی برای تبلیغ است.
به گفته بخش ساپورت google کیورد پلنر به شما در تحقیق کلمات کلیدی برای کمپینهای جستجو کمک میکند.
Keyword Planner helps you research keywords for your Search campaigns.
به کمک این ابزار با سری گستردهای از کلمات کلیدی مواجه خواهید شد. نکته اینجاست که در میان تعداد زیادی از کلمات کلیدی، کدام کلمه کلیدی برای تبلیغ شما در گوگل مناسب است؟ چندین مشخصه برای انتخاب کلمههای کلیدی وجود دارد که با در نظر گرفتن این مشخصهها میتوانید مناسبترینها را انتخاب کنید.
- میزان رقابت: میزان رقابت کلمه کلیدی نشان میدهد که تا چه میزان رقبای شما برای دریافت ورودی و ترافیک از این کلمات استفاده میکنند.
- هدفمندی: کلمات کلیدی را انتخاب کنید که شما را به هدف نزدیک میکند. با بررسی دقیق هدفمندی کلمه یا عبارت کلیدی میتوانید مناسبترین را برای تبلیغ انتخاب کنید.
- میزان جستجو: لازم است بدانید که کلمات کلیدی مورد نظر شما در هر ماه توسط چند کاربر سرچ میشود؟ آیا این عبارت مخاطبان زیادی دارد؟ پاسخ به این سوالات میتواند در انتخاب کلمههای کلیدی به شما کمک کند.
-
تمپلیت سئو برای پروژه230,000 تومان – 1,250,000 تومان
-
KPI پلن سئو برای ۱۲ ماه350,000 تومان – 2,500,000 تومان
-
بریف محتوای متنی280,000 تومان – 1,250,000 تومان
-
تقویم مناسبتهای ۱۴۰۳250,000 تومان – 1,500,000 تومان
انواع کلمات کلیدی (Match Type) در تبلیغات گوگل ادز
پس از اینکه کلمات مناسب را انتخاب کردید، برای راهاندازی کمپین باید نوع هر کلمه را انتخاب کنید. برای اینکه بتوانید نوع کلمه کلیدی متناسب با کمپین را انتخاب کنید، در زیر انواع کلمات کلیدی در گوگل ادز را نام برده و هر کدام را به طول کامل توضیح دادیم:
- کلمات کلیدی تطبیق گسترده (Broad Match)
- کلمات کلیدی تطبیق گسترده با کنترلگر (Broad Match with modifier) این مدل در حال حاضر دیگر استفاده نمیشود.
- کلمات کلیدی تطبیق عبارتی (Phrase Match)
- کلمات کلیدی تطبیق دقیق (Exact Match)
در ادامه هر کدام از انواع کلمات کلیدی در گوگل ادز را بررسی میکنیم، به مزایا و معایب آن میپردازیم و به شما یک راهحل نهایی ارائه میدهیم.
کلمات کلیدی تطبیق گسترده (Broad Match)
پیش از انتخاب این نوع کلمه کلیدی، همه جوانب را در نظر داشته باشید. با انتخاب این نوع کلمه کلیدی میتوانید تعداد زیادی ورودی دریافت کنید اما این همهی ماجرا نیست! شما به مخاطبان بالقوه نیاز دارید نه هر مخاطبی که کلمه کلیدی شما با هدف دیگری سرچ میکند. به بیان سادهتر شما به ورودیهای هدفمند نیاز دارید، نه هر ورودی! به مثال زیر خوب دقت کنید:
شما یک فروشگاه اسباب بازی هستید که انواع حیوانات از جمله شیر را میفروشید. اگر “خرید شیر اسباب بازی” را به عنوان کلمه کلیدی هدفمند انتخاب کرده باشید و نوع آن در گوگل ادز Broad Match باشد، چه اتفاقی میافتد؟ هر عبارتی که در آن “شیر” باشد، اعم از “خرید شیر پاستوریزه” و “شیر دامداران” از نگاه گوگل به عنوان کلمه کلیدی در نظر گرفته میشود. در واقع شما روی تعداد زیادی از کلمات کلیدی نامرتبط ورودی دریافت کردید. به نظر شما انتخاب این نوع برای کلمه کلیدی مناسب است؟ البته که این نوع کلمه کلیدی معایبی دارد، از جمله هدر رفتن هزینه صاحب کسبوکار، اما مزایا و کاربردهایی هم دارد.
خبر خوش این است که برای رفع این مشکل یک راه حل وجود دارد. با استفاده از Negative Keyword میتوانید به گوگل اعلام کنید که روی چه کلمات کلیدی ورودی نمیخواهید. لیستی از کلمات کلیدی نامرتبط را جمعآوری کنید و در این بخش اضافه کنید، این لیستی از کلمات منفی است که برای شما فایدهای ندارد. بر اساس آنچه که تا اینجای مقاله ارائه کردیم، این نوع کلمه کلیدی در گوگل ادز هیچ کاربردی ندارد! اما نکته جالب این است در یک موقعیت میتوانید از این مدل کلمه کلیدی استفاده کنید. تنها کاربرد Broad Match در اضافه کردن کلمات کلیدی بیشتر است. در واقع بدون اینکه به تحقیق نیاز داشته باشید، میتوانید کمپین راهاندازی کنید.
کلمات تطبیق گسترده با کنترلگر (Broad Match With Modifier)
این نوع سیستم انتخابی در حال حاضر دیگر در گوگل ادز استفاده نمیشود ولی برای اینکه مقاله کامل باشد به توضیح آن پرداختیم.
همانطور که از اسم آن پیداست، این نوع کلمه هم مانند نوع قبلی، طیف گستردهای از کلمات ورودی را ارائه میکند. نکته جالب این است که شما کنترل بیشتری روی کلمات دارید. با این روش شما میتوانید برای گوگل محدودیت ایجاد کنید. به عنوان مثال کلمه مورد نظر شما “خرید شیر اسباب بازی” است. اگر میخواهید به اشتباه در نمایش کلمات و عباراتی که مفهوم “شیر” خوراکی را میدهد، نباشید، + قبل از کلمه “اسباب بازی” بگذارید. این روش به شما کمک میکند که از کلمه کلیدیهای هدفمند ورودی بگیرید.
کلمات تطبیق عبارتی (Phrase Match)
اگر میخواهید مخاطبان بالقوه را به سایت وارد کنید، باید ورودی از کلمات هدفمندتری داشته باشید. در 3 حالت صفحه سایت شما به کاربران نمایش داده میشود.
- دقیقا کلمات کلیدی شما جستجو شود.
- کلماتی نزدیک به کلمه شما جستجو شود.
- کلماتی به صورت پسوند و پیشوند به کلمه کلیدی شما اضافه شود.
نمیتوان گفت که این روش به طور کامل مشکل دریافت ورودی از کلمات نامرتبط را حل میکند، اما با این روش مجموعه از کلمات هدفمندتر را خواهید داشت. به بیان دیگر با انتخاب این نوع کلمه کلید برای گوگل ادز درصد کلمات کلیدی نامرتبط را تا حدی کاهش میدهید. برای اینکه میزان کلمات کلیدی نامرتبط را به صفر نزدیک کنید، میتوانید از Negative Keyword استفاده کنید.
کلمات تطبیق دقیق (Exact Match)
این دسته کلمات به صورت کاملا دقیق از گوگل ادز ورودی هدفمند دریافت میکنند. اگر به یک نوع از کلمات کلیدی نیاز دارید که کنترل و محدودیت بیشتری داشته باشد، این نوع با کمترین احتمال هدر رفت هزینه، پیشنهاد میشود. در این روش شما یک لیست از کلمات کلیدی را ارائه میدهید و صفحه سایت شما فقط روی همان کلمات در صفحه جستجوی گوگل نمایش داده میشود. درسته که ترافیک و ورودی سایت کاهش مییابد، اما ورودیها درآمدزا هستند.
جمع بندی انواع کلمات کلیدی در گوگل ادز
برای انتخاب انواع کلمات کلیدی در گوگل ادز باید درباره هر کدام به صورت مجزا اطلاعات کافی داشته باشید. بهتر است پیش از هر کاری، مراحل کامل تحقیق کلمات کلیدی را طی کنید و با لیستی از کلمات کلیدی هدفمند، کمپین راه اندازی کنید. درباره انواع کمپین گوگل ادز در مقالهای مجزا، به صورت جامع اطلاعات مورد نیاز ارائه شده است. پس از اینکه شناخت کافی درباره راهاندازی کمپین دریافت کردید، حالا وقت آن است که کلمات کلیدی را به گوگل اعلام کنید و نوع آن را انتخاب کنید. اگر از کلمات کلیدی خود مطمئن هستید، بهتر است که نوع Exact Match را انتخاب کنید و اگر به لیستی از کلمات نیاز دارید، Broad Match انتخاب بهتری خواهد بود.
سوالات متداول
استراتژی خوب برای انتخاب کلمه کلیدی برای گوگل ادز چیست؟
بهتر است به جای مشتریان خود فکر کنید، به چه مکانهایی، چه برندهایی علاقه دارند؟ نیازهای آنها را اولویت بندی کنید. به کمک ابزارها میتوانید لیست بزرگی از کلمات کلیدی را جمعآوری کنید اما کدام یک به هدف شما نزدیک است و میتوان نیاز مشتری باشد؟
بهترین ابزار برای انتخاب انواع کلمات کلیدی در گوگل ادز کدام است؟
Keyword Planner ابزار مناسبی برای جمعآوری یک لیست از کلمات کلیدی است، با در نظر گرفتن میزان سرچ، میزان رقابت و میزان هدفمندی هر کدام، لیست بدست آمده را گلچین کنید.
کدام یک از انواع کلمات کلیدی در گوگل ادز مناسب است؟
نمیتواند به طور بازر اعلام کرد که کدام نوع را انتخاب کنید و کدام نوع را انتخاب نکنید، اما میتوان گفت که انتخاب هر کدام از انواع کلمات کلیدی برای گوگل ادز به میزان تجربه مدیر کمپین، به نوع کسب و کار، کلمه کلیدی هدف و دیگر عوامل بستگی دارد.
2 دیدگاه
1402/12/22 زمان 12:38 ب.ظ
چگونه میتوانم کلمات کلیدی را بهینه کنم تا به نتایج بهتری در Google Ads برسم؟ آیا راهکارهایی برای انتخاب و بهینهسازی کلمات کلیدی وجود دارد؟
1402/12/24 زمان 8:06 ب.ظ
بله، حتما، در Google Ads” راهکارهایی برای انتخاب و بهینهسازی کلیدواژهها در Google Ads مطرح شده است. به طور خلاصه، در زیر به چند راهکار مهم برای بهینهسازی کلمات کلیدی در Google Ads اشاره میکنم:
1. تحقیق و تجزیه و تحلیل: قبل از انتخاب کلیدواژهها، تحقیق کنید و دادههایی را بررسی کنید که نشان دهنده جستجوها و نیازهای کاربران است. از ابزارهایی مانند Google Keyword Planner استفاده کنید تا حجم جستجو و رقابت را بررسی کنید.
2. انتخاب کلیدواژههای دقیق: کلیدواژههای تطبیق دقیق باعث میشوند تبلیغات شما فقط در صورتی نمایش داده شوند که کاربران دقیقاً همان کلمات را جستجو کرده باشند. این روش به شما امکان میدهد تا ترافیک هدفمندتری را جذب کنید.
3. استفاده از کلیدواژههای تطبیق گسترده: کلیدواژههای تطبیق گسترده به شما امکان میدهند تبلیغاتتان را به تناسب با جستجوهای مشابه و مترادف کلمات کلیدی نمایش دهید. این روش به شما امکان میدهد تا به گستردهترین هدفهای جستجویی دسترسی پیدا کنید.
4. پیشنهادات کلمات کلیدی: Google Ads پیشنهادهایی برای کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار شما ارائه میدهد. از این پیشنهادها استفاده کنید تا کلیدواژههای جدید را کشف کنید و به استراتژی خود اضافه کنید.
5. بررسی و بهبود مداوم: بازبینی و بهبود مداوم کلیدواژههای خود را فراموش نکنید. بررسی کنید که کلیدواژههایی که در حال استفاده هستید چه عملکردی دارند و آنها را براساس نتایج بهبود ببخشید.
موفق باشید.