با پیشرفتی که در روش‌های تحقیق کلمات کلیدی به چشم می‌خورد، یادگیری روش کار با ابزارها اعم از رایگان و پولی، یک قدم مهم در سئو سایت به شمار می‌آید.

شما با پیدا کردن کلمه کلیدی مناسب می‌توانید مسیر پیش روی کسب و کارتان را هدف گذاری کنید. بر همین اصل لیستی از پرکاربردترین ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی را جمع آوری کردیم. در این مقاله سعی کردیم تمام ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی را پوشش بدهیم، با ما در این مقاله همراه باشید.

ابزار تحقیق کلمه کلیدی چیست؟

ابزار تحقیق کلمه کلیدی چیست؟

در هر حوزه‌ای ابزارهایی وجود دارد که مسیر را برای شما هموار می‌کند. همانطور که در مقاله تحقیق کلمه کلیدی مشاهده می‌کنید، روش‌های متفاوتی برای پیدا کردن کلمه‌های کلیدی هدف وجود دارد، شما نمی‌توانید  از یک روش استفاده کنید و باید ترکیبی از تمام روش‌ها را داشته باشید. به همین دلیل انتخاب ابزار یک گزینه در Keywords Research نیست، بلکه ضروری است. شما بدون در نظر داشتن کلمه کلیدی هدف نمی‌توانید بازاریابی و سئو محتوا را پیش ببرید.

برای هر محتوا نیاز است که کلمات کلیدی را از ابزارهای معتبر استخراج کنید و بر اساس نیاز مخاطب صفحه‌هایی مانند وبلاگ، فرود و … را طراحی و تولید کنید. ابزار تحقیق کلمه کلیدی یک کمک و راهنما در انتخاب مناسب‌ترین کلمه برای سئو وب‌سایت است. معمولا متخصصان در این حوزه به یک ابزار اکتفا نمی‌کنند و سعی دارند تمام ابزارها را به میزان قابلیت‌هایی که در تجزیه و تحلیل دارد، استفاده کند.

بهترین ابزار تحقیق کلمه کلیدی

مهمترین و البته بهترین ابزار تحقیق کلمه کلیدی را جمع‌آوری کردیم و درباره هر کدام توضیحاتی را ارائه کردیم که شما با ساختار هر کدام و قابلیت‌هایی که دارند، آشنا شوید.

چرا ابزار تحقیق کلمات کلیدی مهم است؟

SEMrush

یکی از کامل‌ترین، کاربردی‌ترین و جامع‌ترین ابزار در سئو به شمار می‌آید. شما می‌توانید از این ابزار برای تجزیه تحلیل کامل کلمه‌های کلیدی استفاده کنید. با تایپ کلمه یا عبارت مورد نظر هر آنچه درباره این کلمه، عبارت‌های مشابه که سرچ می‎‌شود و میزان سرچ دریافت کنید.

یکی از ویژگی‌هایی که این ابزار را مهم می‌کند، نزدیک بودن نتایج بدست آمده به تعداد جستجوی اورگانیک است. دیگر مشخصه این ابزار امکان ارزیابی رقبا با توجه به کلمه‌هایی است که استفاده می‌کنند. بهتر است بدانید که یکی از مهمترین مراحل هنگام شروع پروژه سئو، ارزیابی رقبا است که SEMrush به عنوان ابزار تحقیق کلمات کلیدی این امکان را به شما می‌دهد.

KWFinder

KWFinder ابزار تحقیق کلمه کلیدی محبوبی است که با ترفندهایی متفاوت به بررسی و آنالیز کلمات و عبارت کلیدی می‌پردازد. مانند هر ابزار دیگر باید کلمه Seed Keyword را تایپ کنید و بعد از فشردن دکمه Enter منتظر شوید. برای کسانی که دنبال یک ابزار رایگان هستند، روی حساب گوگل (جیمیل) می‌توانید به مدت 7 روز رایگان از آن استفاده کنید.

خرید اکانت به صورت مستقیم در ایران موانعی دارد که می‌توانید به کمک پلتفرم‌های مناسب برای خرید اکانت KWFinder اقدام کنید. یکی از ویژگی‌های بارز این ابزار ارائه معیارهای کافی برای ارزیابی کلمات و عبارات مشابه است. اگر لیستی از کلمات مشابه را در این ابزار مشاهده کردید، منظور از معیار، میزان سختی و میزان جستجوی کلمه های کلیدی است که معمولا کلماتی با سختی پایین و جستجوی بالا را پیشنهاد می‌دهد و اینکه رقبای خود را با توجه به کلمات کلیدی‌شان ارزیابی کنید.

در خصوص Seed Keyword سایت MOZ تعریف جذابی ارائه داده است که:

When choosing seed keywords, it often helps to get specific. If you run a motorcycle shop in Ohio, you might think “motorcycle” would be a great keyword, but in reality, it’s so broad and so competitive it likely wouldn’t do you any good. Instead, try being more specific.

Poor seed keyword: motorcycle

Good seed keywords: motorcycle repair manuals, used motorcycle parts

هنگام انتخاب کلمات کلیدی بذر، اغلب به مشخص شدن کمک می کند. اگر یک فروشگاه موتورسیکلت در اوهایو دارید، ممکن است فکر کنید ‘موتور سیکلت’ یک کلمه کلیدی عالی است، اما در واقعیت، آنقدر گسترده و رقابتی است که احتمالاً هیچ سودی برای شما نخواهد داشت. در عوض، سعی کنید دقیق تر باشید.

کلمه کلیدی دانه ضعیف: موتور سیکلت

کلمات کلیدی دانه خوب: کتابچه راهنمای تعمیر موتور سیکلت، قطعات موتور سیکلت کارکرده

Ahrefs

در میان بهترین‌های ابزار تحقیق کلماتی Ahrefs برترین ابزار است که می‌توانید از آن برای پیدا کردن کلمه کلیدی هدف استفاده کنید. این ابزار از نظر قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی که ارائه می‌دهد، با سمراش تفاوت زیادی ندارد. همانطور که سمراش امکان تجزیه و تحلیل رقبا را می‌دهد، ahrefs هم این امکان را به شما می‌دهد. بر این اساس می‌توانید علاوه بر اینکه رتبه کلمه کلیدی را ارزیابی کنید، سختی و آسانی آن را بسنجید. خرید اکانت این ابزار موانعی دارد که استفاده از این ابزار را دشوار می‌کند.

Google Keyword Planner

اگر تصمیم دارید برای کسب و کار خود در دنیای دیجیتال تبلیغات کنید، قطعا گوگل بهترین و امن‌ترین بستر برای شما خواهد بود. در لیست فعالیت‌ها و خدماتی که بهترین شرکت تبلیغات گوگل ارائه می‌دهد، بهینه سازی و سئو محتوا سایت یک پارامتر مهم در ارزیابی است. این ابزار برای کسانی که در این حوزه فعالیت می‌‎کنند، طراحی شده و با توجه به اینکه از زیر مجموعه ابزارهای گوگل است، قابلیت استناد را دارد. نکته مهم برای استفاده از این ابزار ساخت حساب کاربری در google Ads است، برای این کار مقاله شارژ حساب گوگل ادز را مطالعه کنید.

Google Search Console

یکی از مهمترین و کاربردی‌ترین ابزارهای رایگان سئو را بشناسید. سرچ کنسول یک ابزار مهم و ضروری برای سئو وب‌سایت است. این ابزار به شما کمک کند تا روند رشد کسب و کار خود را با توجه به کلمه‌های هدف آنالیز کنید و متناسب با نتایج بدست آمده، وب‌سایت خود را بهینه سازی کنید. یادگیری سرچ کنسول یک دوره کامل و جامع آموزشی نیاز دارد تا به صورت کامل به استفاده از آن مسلط شوید.

یکی از مهمترین و کاربردی‌ترین ابزارهای رایگان سئو را بشناسید.

چرا ابزار تحقیق کلمه کلیدی مهم است؟

همانطور که می‌دانید یکی از روش‌های انتخاب کلمه‌های کلیدی هدف، ابزارهایی است که دید گسترده‌ای به شما می‌دهد. اگر تازه وارد حوزه سئو و دیجیتال مارکتینگ شدید. لازم است بدانید که برای بهینه کردن کسب و کار در فضای دیجیتال، استفاده از ابزار، یک نیاز ضروری به شمار می‌آید. کاربردهای دیگری که ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی داری را در زیر لیست کرده و هر کدام را شرح دادیم:

  1. آنالیز رقبا: بعد از اینکه جایگاه کسب و کار خود را دریافتید، باید رقبا را بررسی و تجزیه و تحلیل کنید. هر کدام از ابزارهایی که معرفی کردیم می‌تواند دید کلی به شما بدهد. بر این اساس می‌توانید از عملکرد رقبای خود مطلع شوید. هر چقدر میزان آگاهی شما از عملکرد و نقاط قوت و ضعف رقبا بیشتر شود، بهینه سازی و رشد وب‌سایت شما راحت‌تر خواهد بود.
  2. انتخاب کلمه کلیدی: برای اینکه بتوانید کلمه کلیدی هدف را انتخاب کنید، از چند روش به صورت همزمان باید استفاده کنید، استفاده از ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی یکی از راهکارهای سریع است. شما از این طریق می‌توانید به خوبی کلمه کلیدی‌های مناسب کسب و کار خود را انتخاب کنید.
  3. افزایش ترافیک و ورودی سایت: مرحله انتخاب کلمه کلیدی هدف و دیگر کلماتی که رقبا کار کردند، بسیار مهم است. هرچقدر گستره‌ی کلمات کلیدی که شما کار می‌کنید بیشتر باشد، میزان ورودی سایت و در نهایت ترافیک سایت بیشتر می‌شود. بنابراین از ابزارهایی که به صورت رایگان و پولی برای دیجیتال مارکترها طراحی شده است، راحت عبور نکنید.

جمع بندی بهترین ابزار تحقیق کلمات کلیدی

ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی بسیار زیاد هستند، ما سعی کردیم بهترین‌ها و کاربردی‌ترین را به شما معرفی کنیم. لازم نیست از 100% ابزارهای موجود استفاده کنید، تنها می‌توانید از 40% ابزارهای جامع و کامل استفاده کنید. این در حالی است که بسیاری از کاربران با خرید اکانت تمام ابزارها سعی دارند، جامع‌ترین لیست کلمات کلیدی را ارائه دهند. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم، مفید و بهینه عمل کنید.

سوالات متداول


ابزار تحقیق کلمات کلیدی رایگان چی خوبه؟

شما می‌توانید از ahref به مدت کوتاهی به صورت رایگان بهره مند شوید. اگر به یک ابزار رایگان برای مدت نامحدود نیاز دارید، ما به شما search console را معرفی می‌کنیم.

قیمت اکانت ابزار تحقیق کلمات کلیدی چند است؟

قیمت اکانت‌ها با توجه به اینکه در پکیج مورد نظر چند ابزار ارائه می‌شود متفاوت است.

بهترین ابزار سئو برای تجزیه و تحلیل رقبا چیست؟

ابزارهایی مانند semrush , MOZ از جمله ابزارهایی هستند که اطلاعات جزئی را درباره عملکرد رقبا ارائه می‌کند.