سئو چیست؟ اگر شما هم واژه سئو را شنیده باشید، حتما می دانید که سئو یکی از نیازهای کسب وکارهای فضای مجازی است. در این مقاله تلاش می کنیم یک معرفی اجمالی از این موضوع داشته باشیم و با ارکان و اجزای آن بیشتر آشنا شویم.

سئو چیست؟

سئو چیست؟ این یک پرسش بسیار مهم است که اگر بخواهید در فضای مجازی کسب و کار خود را شروع کنید، حتما با آن مواجه خواهید شد. اگر بخواهیم یک توضیح بسیار ساده را برای آن بیان کنیم، باید گفت SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization شناخته می شود که می توانید به کمک آن برای بهینه تر کردن وب سایت خود از دیدگاه موتورهای جستجو اقدام کنید. در مجموع، فعالیت هایی که تحت عنوان سئو برای سایت شما انجام می شوند، می توانند کاری کنند که:

  • سایت شما در نتایج بالاتری قرار گیرد.
  • ترافیک سایت شما افزایش یابد و افراد بیشتری بتوانند به آن وارد شوند.
  • نتایج و محتواهای سایت شما در فضای مجازی و رنک های بالاتری قرار گیرد.
  • ساختار سایت شما به چیزی که کاربر انتظار دارد و برای رفع نیازهای او نزدیکتر شود.
  • سایت شما از نظر محتوایی که تولید می کند، به گونه ای باشد که برای گوگل و کاربران با ارزش تر شود.

یکی از نکات بسیار مهمی که لازم است در رابطه با این پرسش که سئو چیست؟ بدانید، طولانی بودن فرآیند بهینه سازی سایت است که غالبا در موضوعات پرترافیک، نیاز به زمان بیش از 6 ماه دارد. اگر بخواهید سئو را به صورت اصولی پیش ببرید، می بایست به نکات بسیار زیادی توجه کرد. از لینک سازی طبیعی گرفته تا تولید محتوا، رعایت ساختار اصولی پیلار و کلاستر ها، بهینه سازی سرعت، ساختار سایت و غیره. این گستردگی سبب شده است تا بتوان مجموعه اقدامات سئو را در 4 بخش مختلف تقسیم کرد که در ادامه به معرفی آن می پردازیم.

سئو از چه ارکانی ساخته شده است؟

سئو از چه ارکانی ساخته شده است؟

برای دسته بندی اقداماتی که در سئو انجام می شود، می بایست آن را به 4 بخش بسیار مهم تقسیم کرد که هرکدام ارزش بسیار بالایی دارند. در پاسخ به اینکه اجزای سئو چیست؟ باید گفت:

  • سئو تکنیکال: سئو فنی بیشتر مربوط به اقداماتی است که هم شامل برنامه نویسی و هم سئو می باشد. در مجموع هدف سئو تکنیکال آن است که سایت شما را بدون ایجاد هیچ مشکلی برای خزش، ایندکس کردن و رنکینگ آماده کند. یکی از مهم ترین مثال ها در این بخش، بهینه سازی سرعت سئو است.
  • سئو آن پیج: منظور از سئو آن پیج یا داخلی، اقداماتی است که همانند سئو تکنیکال، هم شامل برنامه نویسی و هم اقدامات سئویی می شوند. این کارها برخلاف سئو تکنیکال، با هدف ارتقا سایت شما از دید گوگل انجام می گردد. به عنوان مثال می توان به اضافه کردن ویدیو، تصویر، کیورد تارگتینگ، غنی سازی محتوا و غیره اشاره کرد.
  • سئو آف پیج: به این نوع سئو، سئو خارجی نیز گفته می شود که غالبا مرتبط با فعالیت هایی است که خارج از سایت انجام می دهید. اگر بخواهیم مثالی در این خصوص بیان کنیم، باید به ایجاد بک لینک اشاره کرد. منظور از بک لینک، پیوندهایی است که از سایت های مقصد به صفحات سایت شما لینک می شود. این اقدامات به منظور انتقال اعتبار سئو به سایت شما و هدایت ترافیک به آن انجام می گردد.
  • لوکال سئو: لوکال سئو چیست؟ ممکن است اولین بار باشد که این واژه را می شنوید. در پاسخ باید گفت لوکال سئو، مجموعه اقداماتی است که وب سایت شما برای افزایش محبوبیت در سطح منطقه و جغرافیای خود انجام می دهد. اگر کسب و کار شما، خدمات و محصولاتی را برای مردم محلی ارائه می کند، این بخش بسیار مهم خواهد بود. اقدامات سئو در این بخش به شما کمک می کنند تا پلتفرم، شرکت یا کسب و کار خود را به گوگل و کاربرانی که در نزدیکی جغرافیای شما ساکن هستند نمایش دهید.

چرا سئو مهم است؟

چرا سئو مهم است؟

با پاسخ به اینکه سئو چیست؟، حال باید به این سوال جواب دهیم که چرا سئو مهم است و باید به آن اهمیت داد؟ در این رابطه می توان به چند دلیل مهم اشاره کرد که به شرح زیر می باشند:

  • جالب است بدانید که در حدود 67.6 درصد از کل ترافیک در کلمات کلیدی مختلفی که کاربران سرچ می کنند، به 5 لینک اول نتایج گوگل سرازیر می شود. در این میان، لینک اول سهم قابل توجهی دارد و به خاطر فاصله معنادار ترافیک ورودی به آن، کسب این جایگاه می تواند تعداد کاربران بسیاری را به سایت شما وارد کند.
  • جالب است بدانید که 90 درصد از کل ترافیک کسانی که در فضای مجازی و گوگل جستجو می کنند، به نتایج صفحه اول اختصاص می یابد. اگر جزو 5 لینک اول نیستید، حداقل باید تلاش کنید تا در صفحه اول قرار بگیرید.
  • افزایش فروش حاصل از بهینه سازی سایت شما یکی از دیگر دلایلی است که اهمیت سئو را بیان می کند. شما می توانید با افزایش رنکینگ سایت در نتایج گوگل، خدمات یا محصولات خود را به افراد بیشتری نمایش دهید. این کار به ویژه در کیوردهای پولساز بسیار مهم خواهد بود و می تواند درآمد بالایی را برای شما به همراه داشته باشد.
  • از دلایل دیگری که باید در مورد دلیل اهمیت سئو چیست؟ بیان نمود، این است که شما می توانید با کسب رنکینگ های بالاتر، برندسازی کنید. امروزه کسب و کارهایی که به نوعی یک رقیب بزرگ در صنعت شما به شمار می روند، همگی بر روی برندینگ خود کار کرده اند. بالا آوردن صفحات مختلف سایت شما در کیوردهایی که به آن مرتبط هستید، این سیگنال را به کاربران هدف شما می دهد که برند شما، کسب و کاری مورد اعتماد است.

پرسش های متداول سئو چیست؟

در انتهای این مقاله می خواهیم به برخی از پرسش های متداولی که کاربران در خصوص سئو دارند بپردازیم که عبارتند از:

  • نحوه کارکرد گوگل در سئو چیست؟

اگر بخواهیم طریقه کارکرد سئو را از دید گوگل مشاهده کنیم، می توان به 3 مرحله مهم برای آن اشاره کرد که عبارتند از کراولینگ به معنای مشاهده محتوای سایت شما توسط ربات ها، ایندکس کردن به معنای درج محتوای شما در نتایج گوگل (SERP) و نیز رتبه بندی در صفحات مختلف سایت.

  • مهم ترین اجزای سئو چیست؟

علاوه بر 4 موردی که در مقاله ذکر کردیم، می توان به تولید محتوا، یافتن کیورد مناسب، ساخت استراکچر سایت، برندینگ، سوشیال مارکتینگ و مارکتینگ نیز اشاره کرد.

  • بهترین استراتژی سئو چیست؟

بهترین استراتژی سئو، طبیعی پیش بردن بهینه سازی سایت است. با این حال شما می توانید این کار را به صورت سئو کلاه خاکستری پیش ببرید.