اولین قدم در سئو محتوا، یادگیری روش تحقیق کلمه کلیدی است. پیش‌نیاز اموزش تحقیق کلمه کلیدی این است که بدانید، تحقیق کلمه کلیدی چیست؟ چه اهمیتی در سئو محتوا دارد و چگونه باید کلمه کلیدی هدف را انتخاب کنید؟ شما با تحقیق کلمه کلیدی می‌توانید درک درستی از نیاز کاربران خود داشته باشید.

برای اینکه محتوای بهینه، کمک کننده به کاربران ارائه بدهید، به بازاریابی و استراتژی محتوا نیاز دارید. در طراحی استراتژی و بازاریابی محتوا، باید بدانید که چطور کلمات کلیدی پیدا کنید. هرآنچه که نیاز دارید تا دانش خود را انتخاب Keyword بالا ببرید اینجا، در این مقاله به شما آموزش می‌دهیم.

علت و اهمیت تحقیق کلمه کلیدی چیست؟

برای شناخت و درک هر مطلبی، باید چرایی آن را پیدا کنید. در قدم اول بهتر است بدانید که چرا تحقیق درباره کلمه‌های کلیدی اهمیت دارد؟ ما در آموزش تحقیق کلمات کلیدی چیست ، علاوه بر روش تحقیق، به علت و اهمیت آن نیز می‌پردازیم. بسیاری از کارشناسان سئو، کیورد ریسرچ را انجام می‌دهند اما اهمیت آن را نمی‌توانند شرح دهد.

در ادامه رفع این ابهام باید بگوییم که، شما به کلمات کلیدی نیاز دارید تا ایده‌هایی برای وبلاگ سایت داشته باشید. Keyword’s به شما کمک می‌کند تا نیاز کاربران را بهتر درک کنید. درک درست و دقیق از دغدغه کاربر درباره یک موضوع خاص، شما را در مسیر درست بازاریابی محتوا قرار می‌دهد.

بنابراین تولید یک محتوای هدفمند، حاصل طراحی استراتژی محتوا خوب برای بازاریابی محتوایی است که موجب افزایش ترافیک (ورودی) سایت و در نهایت دریافت رتبه در SERP گوگل می‌شود و همه به نوع آموزش تحقیق کلمه کلیدی بستگی دارد. یکی دیگر از اهمیت‌های کیورد ریسرچ، راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی در گوگل است. پیش از اینکه هر کمپین تبلیغاتی را راه‌اندازی کنید، با روش شارژ حساب گوگل ادز و همچنین انواع کمپین گوگل ادز آشنا شوید.

برای شناخت و درک هر مطلبی، باید چرایی آن را پیدا کنید. در قدم اول بهتر است بدانید که چرا تحقیق درباره کلمه‌های کلیدی اهمیت دارد؟ ما در آموزش تحقیق کلمه کلیدی چیست ، علاوه بر روش تحقیق، به علت و اهمیت آن نیز می‌پردازیم.

به گفته وب سایت رسمی MOZ:

“یادگیری نحوه انجام تحقیق در مورد کلمات کلیدی یک کار اساسی سئو است که شامل شناسایی کلمات و عبارات محبوب، یعنی کلمات کلیدی است که افراد در موتورهای جستجو مانند گوگل وارد می کنند.”

“Learning how to do keyword research is a fundamental SEO task that involves identifying popular words and phrases, i.e. keywords, that people enter into search engines, such as Google.”

چرا به تحقیق کلمه کلیدی نیاز داریم؟

به تحقیق کلمه کلیدی نیاز داریم، چون:

  1. به افزایش ایده درباره تولید محتوای وبلاگ سایت کمک می‌کند.
  2. برای افزایش ورودی و ترافیک سایت ضروری است.
  3. سطح نیاز و دغدغه کاربر و مخاطب را درک کنیم.
  4. برای بازاریابی و طراحی استراتژی محتوا لازم است.

الگوریتم های موثر بر کیورد ریسرچ چیست؟

در این بخش الگوریتم‌هایی را معرفی می‌کنیم که استخراج کلمات کلیدی را برای شما ساده‌تر کند. شناخت و آگاهی از الگوریتم‌های گوگل در کیورد ریسرچ ضروری است.

الگوریتم‌های موثر بر کیورد ریسرچ را در زیر نام بردیم و هر کدام را به اختصار شرح دادیم:

  1. الگوریتم پاندا (Google Panda): تمرکز الگوریتم پاندا روی سایت‌هایی بود که محتوای تکراری داشتند.
  2. الگوریتم پنگوئن (Google Penguin): با وجود این الگوریتم، تمام سایت‌هایی که در محتوا، از کلمه‌های کلیدی بیش از اندازه و به صورت غیر طبیعی استفاده می‌کردند، امتیاز منفی می‌گرفتند.
  3. الگوریتم مرغ مگس خوار (Google Hummingbird): الگوریتم مرغ مگس خوار، جستجوی معنایی و درک دغدغه کاربر را با بررسی کلیدواژه‌ها بهبود بخشید.
  4. الگوریتم رنک برین (Google Rank Brain): الگوریتم رنک برین با وارد کردن هوش مصنوعی میزان درک خود را از نیت کاربر افزایش داد.
  5. الگوریتم Google BERT: در الگوریتم BERT، پیچیدگی‌های زبان‌ها تجزیه و تحلیل شد و از آن زمان سرچ‌های طولانی و پیچیده از نظر معنایی برای گوگل قابل درک شد.

شناخت بیشتر درباره عملکرد و اولویت‌های گوگل می‌تواند راه روشنی در سرچ کلمه‌های کلیدی باشد. پیش از شروع تحقیق کلمات کلیدی، شما باید مخاطبان خود را بشناسید. طبیعی است که در وب‌سایت‌های فروشگاهی، آن چیز که درباره مخاطبان مشخص است، انتخاب و خرید کالای مناسب است. اینکه، مخاطبان شما چه ویژگی‌ها و دغدغه‌هایی دارند می‌تواند در سرچ و انتخاب کلمه کلیدی مناسب به شما کمک کند.

شناخت بیشتر درباره عملکرد و اولویت‌های گوگل می‌تواند راه روشنی در سرچ کلمه‌های کلیدی باشد. پیش از شروع تحقیق کلمات کلیدی، شما باید مخاطبان خود را بشناسید.

چطور کلمه کلیدی پیدا کنیم؟

برای پیدا کردن کلمه کلیدی راه‌های بسیاری وجود دارد. در واقع پیش از شروع باید بدانید که مخاطبان و کاربران شما برای رفع چه نیازی وارد سایت شما می‌شوند؟ اولین کلمه‌ای که با آن تحقیق کلمه کلیدی را شروع می‌کنید، Seed نام دارد. شما برای سایت فروشگاهی که کفش می‌فروشد شروع به تحقیق کلمه کلیدی می‌کنید.

احتمالا اولین قدم سرچ “کفش” است. توجه کنید که چه وب‌سایت‌هایی به عنوان لینک اول قرار می‌گیرند؟ با بررسی و تجزیه و تحلیل آن‌ها در حوزه کاری مورد نظرتان می‌توانید کلمه کلیدی‌های مرتبط را براساس رقبا بدست آورید.

راه دیگری در انتخاب و جستجوی کلمه‌های کلیدی وجود دارد. به کمک ابزارهای رایگان و غیر رایگان می‌توانید کلمات کلیدی مرتبط را پیدا کنید. یک روش دیگر که بسیار تاثیرگذار است، دریافت کمک از صاحب کسب‌و‌کار خواهد بود.

سعی کنید لیستی از کلمات را دریافت کنید که از نظر کارفرما یا صاحب بیزینس مهم است. با توجه به آنچه تا اینجا گفته شد، روش‌های متفاوتی در پیدا کردن کلمه کلیدی وجود دارد. هر کدام از روش‌ها را در قسمت بعدی به طور کامل شرح می‌دهیم.

روش تحقیق کلمه کلیدی

همانطور که مشاهده می‌کنید، روش‌های کلمه کلیدی با یکدیگر متفاوت است اما به این معنا نیست که من از روش اول استفاده می‌کنم و شما از روش دوم؛ بلکه شما باید تمام روش‌ها را در پیدا کردن کلمات کلیدی پوشش دهید.

تحقیق کلمات کلیدی بر اساس Seed یا کلمه کلیدی بنیادی

کلمه کلیدی بنیادی یا Seed به معنای کلمه یا عبارتی است که شما سرچ کلمه‌های کلیدی را با آن آغاز می‌کنید. شما کلمه یا عبارت مورد نظر را در گوگل incognito سرچ می‌کنید و نتایجی که بدست می‌آیند در قسمت پیشنهادات گوگل و البته در قسمت Title و Description رقبا می‌توانید کلمه‌کلیدی‌های long tail را انتخاب کنید.

یکی از روش‌ها برای پیدا کردن کلمه کلیدی بنیادی، بررسی عملکرد رقبا و میزان تمرکز آن‌ها روی کلمه‌ها است. استفاده از ابزارهایی مانند Ahref می‌تواند اطلاعات مفیدی را به شما ارائه بدهد.

کلمه کلیدی بنیادی یا Seed به معنای کلمه یا عبارتی است که شما سرچ کلمه‌های کلیدی را با آن آغاز می‌کنید. شما کلمه یا عبارت مورد نظر را در گوگل incognito سرچ می‌کنید

تحقیق کلمات کلیدی با تحلیل رقبا

رقبای خود را در 5 لینک اول بررسی کنید. لیستی از تمام کلمه‌های کلیدی با longtail ها بدست آورید. به کمک محتوای پاراگراف اول و آخر محتوا و همچنین وسط محتوا، سوالات متداول، متاهای عنوان و توضیحات می‌توانید جزئیات کاملی از کلمه‌ها و عبارات را جمع آوری کنید.

شما در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کنید؟ در میان لیست جمع آوری شده، سعی کنید کلمه‌هایی را انتخاب کنید که با حوزه فعالیت شما همخوانی دارد.

تحقیق کلمه کلیدی به کمک ابزار

در این بخش سعی کردیم ابزار تحقیق کلمات کلیدی را معرفی کنیم که اطلاعات نسبتا درستی به شما می‌دهند. دقت کنید که نباید به هیچ ابزاری اعتماد 100% داشته باشید. با این پیش‌فرض ذهنی چند ابزار را معرفی می‌کنیم:

تحقیق کلمات کلیدی با Ahref

در این بخش به بررسی نکات سرچ و تحقیق کلمه کلیدی با ahref می‌پردازیم:

  1. با این ابزار می‌توانید رقبا را از نظر کلمه کلیدی بررسی و تجزیه و تحلیل کنید.
  2. می‌توانید برای بازاریابی محتوا از اطلاعات آن استفاده کنید.
  3. هزینه مناسب و ابزارهای متنوع برای بررسی on-page و off-page سایت را دارد.

تحقیق کلمات کلیدی با Semrush

در این بخش به بررسی نکات سرچ و تحقیق کلمه کلیدی با semrush می‌پردازیم:

  1. امکان بررسی keyword Gap سایت را دارد.
  2. با فیلترهای می‌توانید نتایج مورد نظر را منحصر به فرد و کاملا اختصاصی کنید.
  3. امکان استخراج کلمه کلیدی سایت رقبا را دارید.
  4. می‌توانید تمام کلمه‌های کلیدی را دسته بندی کنید.
تحقیق کلمه کلیدی به کمک ابزار

تحقیق کلمات کلیدی با Keywordtool

در این بخش به بررسی نکات سرچ و تحقیق کلمه کلیدی با keywordtool می‌پردازیم:

  1. ارائه کلمه‌های کلیدی long tail با توجه به پیشنهادات گوگل
  2. امکان پیدا کردن تعداد زیادی از عنوان مناسب بازاریابی محتوا
  3. قابل استفاده از لیست کامل کلمات کلیدی به صورت رایگان

معرفی ابزارهای رایگان تحقیق کلمات کلیدی

با رشد جامعه‌ی مارکتینگ در ایران، حالا تعدادی از ابزارهای رایگان تحقیق کلمات کلیدی ایرانی و خارجی را داریم. در زیر هر کدام از روش های سرچ رایگان کلمات کلیدی را بررسی کردیم:

سرچ یا تحقیق کلمه کلیدی با گوگل

دو تا امکانات و قابلیت‌های گوگل شامل:

  1. استفاده از Related searches گوگل برای تحقیق کلمات کلیدی که معمولا در پایان صفحه اول در مرورگر کروم پیشنهاد می‌شود.
  2. استفاده از Autocomplete گوگل هنگام تایپ عبارت یا کلمه در مرورگر کروم

سرچ یا تحقیق کلمه کلیدی با ابزار ایرانی

باعث خوشحالی ماست که متخصصان ایرانی در این حوزه، ابزارهایی را طراحی کردند تا ما بتوانیم از داخل ایران با هزینه خیلی مناسب، امکانات و قابلیت‌های تحقیق کلمه کلیدی را در اختیار داشته باشیم. از جمله این ابزارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. سئو سیگنال
  2. میزفاتولز
  3. کیوردچی
  4. وبسیما
سرچ یا تحقیق کلمه کلیدی با ابزار

سرچ یا تحقیق کلمه کلیدی با ابزار خارجی

ابزارهای خارجی را می‌توانید به صورت رایگان استفاده کنید اما برخی از خدمات و امکانات این ابزارها پولی است و باید با پرداخت هزینه از آن بهره مند شوید. بر این اساس لیستی از ابزارهای رایگان خارجی شامل:

  1. KeywordTool
  2. KwFinder
  3. KeywordPlanner
  4. Search Console

نقش سرچ کنسول در تحقیق کلمه کلیدی

یکی از مهمترین و کاربردی‌ترین ابزارهای رایگان تحقیق کلمه کلیدی سرچ کنسول است. برای اینکه بتوانید از این ابزار استفاده کنید باید به صورت اختصاصی آموزش دیده باشید. در این ابزار می‌توانید هر کدام از صفحه‌های سایت را بررسی کنید و با توجه به اینکه با چه کلمه‌هایی توسط گوگل شناخته شده است، برای بهینه سازی محتوا و تاکید بیشتر بر کلمه کلیدی مورد نظر اقدام کنید.

با کمی تجزیه و تحلیل می‌توانید یک لیست کامل از کلمه‌های کلیدی و اینکه با هر کلمه کدام صفحه سایت پیدا می‌شود را برای بازاریابی محتوا جمع آوری کنید.

شما باید از ابتدای راه‌اندازی سایت، سرچ کنسول را متصل کنید. این امر به شما کمک می‌کند تا میزان رشد ترافیک با کلمه کلیدی پولساز را ارزیابی کرده و در صورت عدم رشد، برای بهبود آن تغییر استراتژی بدهید.

اگر دنبال یک ابزار کاملا رایگان هستید تا تمام تریدهای کلمه کلیدی را به شما ارائه دهد، ابزار گوگل وب مستر برای تحقیق کلمه کلیدی است. این ابزار را در اولویت قرار دهید چراکه تحت نظر گوگل است و قطعات اطلاعات بسیار دقیقی را عرضه می‌کند.

تجزیه و تحلیل کلمه‌های کلیدی

تصور کنید یک لیست 1000 تایی از کلمه های کلیدی را جمع آوری کردید. در میان این تعداد بالا کدام کلمه را به عنوان کلمه کلیدی اصلی و برای چه نوع صفحه‌ای  اختصاص بدهید. کلمه کلیدی‌ها از نظر concept انواع گوناگونی دارند.

برخی از کلمه‌ها جنبه خرید و فروش و قیمت دارند و برای سایت‌های فروشگاهی و البته صفحه‌های دسته بندی محصولات کاربرد دارند. برای صفحه‌هایی که صرفا بلاگ نویسی شده است مفهوم کاملا متفاوت خواهد بود و البته جنس کلمه کلیدی هم تفاوت دارد.

شاید شما به انتخاب کلمه کلیدی برای یک صفحه وبلاگ سایت نیاز دارید، یا اینکه برای صفحه Category به کلمه کلیدی نیاز دارید. اینکه شما چه جنس کلمه‌ای را باید داشته باشید، کاملا موثر از نوع صفحه سایت مورد نظر شماست.

روش انتخاب کلمه کلیدی هدف

برای انتخاب کلمه کلیدی هدف بهتر است که به بررسی عوامل زیر بپردازید:

  1. میزان رقابت در این کلمات
  2. میزان سرچ کلمه کلیدی
  3. بررسی نوع هدف کلمه کلیدی
  4. بررسی دقیق SERP

جمع بندی آموزش تحقیق کلمه کلیدی

در این مقاله به بررسی مشخصات و ویژگی‌های ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی پرداختیم. از جمله موارد قابل اهمیت در این آموزش تحقیق کلمه کلیدی ، بررسی چیستی آن بود که در ابتدا بررسی کردیم که تحقیق کلمات کلیدی چیست و چه نقشی در سئو سایت دارد. در صورتی که نیاز داشتی رتبه کلمات کلیدی سایت خودت یا رقبا رو هم بررسی کنی پیشنهاد میکنم از ابزار Serposcope استفاده بفرمایید که آموزش کاملش رو در این بخش ارائه دادم. با چند پرسش رایج در مورد این موضوع، مقاله را تمام می‌کنیم.

سوالات متداول


ابزارهای رایگان بهتر است یا ابزارهای پولی برای تحقیق کلمه کلیدی؟

نمی‌توان به اینگونه ارزیابی کرد اما باید گفت هرچقدر پول بدهید، از امکانات و قابلیت‌های بیشتر ابزارها بهره‌مند می‌شوید و این امر تاثیر بسیاری در جمع آوری اطلاعات مفید دارد.

انتخاب کلمه کلیدی چه تاثیری بر سئو سایت دارد؟

در انتخاب کلمه کلیدی می‌توانید به بررسی دقیق رقبا بپردازید و با توجه به عملکرد رقبا یک استراتژی درست را طراحی کنید. علاوه بر این بازاریابی محتوا بدون کیورد ریسرچ عملا معنا ندارد. 

انواع تحقیق کلمه کلیدی چیست؟

به کمک ابزار، با استفاده از نتایج حاصل از سرچ در SERP، بررسی سایت رقبا و میزان فعالیت روی کلمه کلیدی‌های هم Concept