برای تولید محتوای سئو شده، بهتر است به نکاتی مانند، بریف نویسی، ساختار محتوا، استراتژی آدرس دهی، هدینگ‌ها، کلمه‌های کلیدی و کلمه کلیدی هدف و … توجه کنید. در این بخش از آموزش سئو محتوا، می‌توانید اولین قدم‌های خود را با ما بردارید.

سئو محتوا چیست؟

به فرآیندی که روی محتوای سایت انجام می‌شود تا محتوای وب‌سایت، در موتورهای جستجو رتبه بگیرد، سئو محتوا گفته می‌شود. برای اینکه بتوانید یک محتوای سئو شده را تولید کنید باید به چند نکته توجه داشته باشید. پیش از تولید، حتما بازاریابی محتوا و تعریف پرسونا را جدی بگیرید. در قدم بعدی، باید یک استراتژی کلمات کلیدی داشته باشید، اینکه در هر نوع محتوا به چه کلمه‌های کلیدی نیاز دارید، یک فرآیند محسوب می‌شود. برای اینکه مهره‌های خود را در طراحی استراتژی کلمه‌های کلیدی با اطمینان بچینید، استفاده از ابزار تحقیق کلمات کلیدی را یاد بگیرید.

به گفته وب‌سایت معتبر Ahrefs ، سئو محتوا برای رتبه بندی در موتورهای جستجو کاربرد دارد. در مرجع دیگری به نام Yoast اعلام کرده است برای اینکه اصول سئو محتوا به خوبی رعایت شود، باید به چند نکته اعم از ساختار محتوا وب‌سایت، استراتژی کلمه‌های کلیدی و نوشتن کپی رایت عمل کنید. ما هم اضافه می‌‎کنیم برای اینکه با خیال راحت سایت خود را با محتوای بهینه، پر کنید، بهتر است از یک متخصص یا منتور کمک بگیرید. این امر به شما کمک می‌کند تا مسیر پیش روی خود را شفاف‌تر ببینید.

در خصوص سئو محتوا سایت Yoast دید جذابی ارائه میدهد:

Content SEO refers to creating content that helps your web pages to rank high in the search engines. It includes everything, from writing to structuring the content on your website.

سئوی محتوا به ایجاد محتوایی اشاره دارد که به صفحات وب شما کمک می کند تا در موتورهای جستجو رتبه بالایی داشته باشند. این شامل همه چیز است، از نوشتن تا ساختاردهی محتوای وب سایت شما.

نکات سئو محتوا چیست؟

نکات بسیاری در تولید محتوا سئو وجود دارد. هر کدام از این نکات، جایگاه خاص خود را دارند و نمی‌توان یکی را کم شمارد و به دیگری ارزش داد. بنابراین، با در نظر گرفتن تمام نکات سئو محتوا، رتبه وب‌سایت خود را بالا ببرید:

  1. بررسی و انتخاب کلیدواژه هدفمند
  2. طراحی استراتژی برای URL وب‌سایت
  3. انتخاب برچسب عنوان
  4. تولید محتوا متا مناسب
  5. انتخاب عنوان مناسب و سئو شده
  6. استفاده به‌جا از کلمه کلیدی هدف در محتوا
  7. طراحی ساختار محتوا
  8. تاثیر تصاویر و ویدئو در سئو محتوا
  9. و دیگر موارد تاثیرگذار
نکات بسیاری در تولید محتوا سئو وجود دارد. هر کدام از این نکات، جایگاه خاص خود را دارند و نمی‌توان یکی را کم شمارد و به دیگری ارزش داد.

بررسی و انتخاب کلیدواژه هدفمند

برای اینکه بتوانید سئو محتوا هدفمند را داشته باشید باید استراتژی تعریف کنید. یکی از پارامترهای مهم در سئو محتوا انتخاب کلمه کلیدی است. اینکه شما برای چه کلمه‌ای، چه نوع محتوایی را نیاز دارید، قدم مهمی است که به شما در تولید محتوا بهینه برای موتورهای جستجو کمک می‌کند. اینکه چطور کلمه را پیدا کنید در این مبحث جای ندارد و بهتر است آموزش جامع تحقیق کلمه کلیدی را مطالعه کنید.

در سایت Ahrefs در مورد سئو محتوا به این شکل توضیح داده شده است:

SEO content is content designed to rank in search engines. It could be a blog post, product or landing page, interactive tool, or something else.

سئو محتوایی، محتوایی است که برای رتبه بندی در موتورهای جستجو طراحی شده است. این می تواند یک پست وبلاگ، محصول یا صفحه فرود، ابزار تعاملی یا چیز دیگری باشد.

طراحی استراتژی برای URL وب‌سایت

شما تصمیم دارید یک وب‌سایت با 100 تا صفحه داشته باشید. هر کدام از این صفحه‌ها چه آدرسی داشته باشند که از نظر گوگل یا هر موتورجست‌وجو مناسب باشد؟ درست متوجه شدید باید یک استراتژی مناسب طراحی کنید. شما باید بدانید که هر کدام از صفحات قرار است که چه آدرسی داشته باشند. بنابراین، با در نظر گرفتن الگوریتم گوگل، هر چقدر آدرس کوتاه باشد، کاربرپسندتر خواهد بود.

انتخاب برچسب عنوان

با توجه به تجربیات اساتید بزرگ دنیای دیجیتال مارکتینگ، بهترین کار در طراحی استراتژی برای برچسب عنوان، استفاده از کلمه‌کلیدی هدف است. با توجه به اینکه چند کلمه کلیدی هدف دارید، سعی کنید برجسب‌های مناسب را انتخاب کنید. بسیاری از ایجاد برچسب خودداری می‌کنند، چراکه بر این نظر پایبندند که برچسب باعث گم و گیج کردن ربات‌های موتور جستجو می‌شود.

تولید محتوا متا مناسب

همانطور که می‌دانید ما به 2 نوع متا در سئو محتوا نیاز داریم. متا عنوان یا Title Meta یا Title Seo و متا توضیحات یا Description Meta یا  Description Seo، که برای هر کدام قوانینی وجود دارد. شما در تولید عنوان متا و توضیحات متا باید همه آنچه که می‌خواهید را در تعداد کاراکترهای محدودی بنویسید. حداکثر کاراکتر برای نوشتن توضیحات 160 و برای عنوان 60 در نظر گرفته شده است. بهتر است در 120 کاراکتر اول توضیحات، مهم‌ترین حرف را بیان کرده باشید.

برای اینکه بتوانید سئو محتوا هدفمند را داشته باشید باید استراتژی تعریف کنید. یکی از پارامترهای مهم در سئو محتوا انتخاب کلمه کلیدی است.

انتخاب عنوان مناسب و سئو شده

در اینجا منظور از عنوان <H1> یا تگ H1 و یا هدینگ H1 است. در واقع عنوان محتوا در این تگ html قرار می‌گیرد. عنوان شما باید بیان کننده همه چیز باشد. کاربر با دیدن عنوان باید بداند که با چه موضوعات مواجه خواهد شد.

استفاده به‌جا از کلمه کلیدی هدف در محتوا

یکی از نکات مهم و ضروری این است که از کلمه کلیدی‌های اصلی (هدف) و کلمه کلیدی‌ها فرعی درست استفاده کنید. با در نظر گرفتن PKW, AKW, SKW باید بتوانید در عنوان اصلی محتوا، در پاراگراف اول و آخر استفاده کنید. حتما به این نکته توجه داشته باشید که محتوای شما با این کلمه‌ها به گوگل شناخته می‌شود. بنابراین روش درست استفاده را جدی بگیرید.

طراحی ساختار محتوا

بهتر است که یک ساختار سئو محتوا طراحی کنید. تعریف هدینگ‌ها و اینکه برای هر کدام چه مطالبی باید نوشته شود، ساختار محتوای شما را شکل می‌دهد. دیگر مبحث به انتخاب هدینگ و عمق مناسب برای محتوا مربوط می‌شود. شما باید یک ساختار کارآمد و قابل اجرا را طراحی کنید، چرا که محتوایی با ساختار ایده‌آل اما غیر قابل پیاده سازی فایده‌ای ندارد.

تاثیر تصاویر و ویدئو در سئو محتوا

محتوای بدون رسانه کسل کننده خواهد بود. علاوه بر اینکه به نکاتی برای بهینه سازی سایت و محتوا توجه می‌کنید، باید به راحتی کاربران حین مطالعه هم اهمیت دهید. مخاطبان دوست دارند، تصاویری را ببینند تا مطالب برای آن‌ها ملموس شود. نکته قابل اهمیت این است که برای هر 300 یا 400 کلمه (یا بعد از هر 2 بار اسکرول سایت) باید یک تصویر کاملا مرتبط داشته باشید. انتخاب تصاویر مناسب و در کنار آن‌ها، ویدئوهای یونیک یک امتیاز از نظر موتورهای جستجو خواهد بود.

اصول سئو در تولید محتوا

پیش از آنکه شروع به تولید محتوا کنید، بهتر است برخی از اصول محتوا را بدانید و از ابتدا به همین اصول محتوای سایت را سئو کنید. لیستی از نکات و اصول مهم در سئو محتوا را در زیر نام بردیم:

طراحی ساختار محتوا

یک ساختار درست به شما کمک می‌کند تا محتواهای خود را با یک امضای محتوا سئو کنید. همین امر علاوه بر افزایش سرعت در تولید و بهینه‌سازی محتوا، رتبه سایت را افزایش می‌دهد.

انتخاب موضوع محتوا

یک موضوع اصلی برای محتوا انتخاب کنید و حتما حول محور موضوع اصلی تولید محتوا کنید. این امر یک اصول در تولید محتوا سئو شده است. چرا باید صرفا در مورد یک موضوع خاص بنویسید؟ زیرا موتور جست‌و‌جو متوجه تخصص شما شود.

یک موضوع اصلی برای محتوا انتخاب کنید و حتما حول محور موضوع اصلی تولید محتوا کنید. این امر یک اصول در تولید محتوا سئو شده است.

مخاطب شناسی

شما با تولید این محتوا قرار است کدام درد مخاطب را درمان کنید؟ تصمیم دارید کدام نیاز را برطرف کنید؟ اگر هنوز نمی‌دانید، بنابراین مخاطب خود را درست نشناختید. مخاطب شما یک خریدار است یا کسی را برای کسب اطلاعات در مورد یک موضوع خاص سرچ می‌کند؟ کدام سوال کاربر را پاسخ خواهد داد؟

تولید محتوای تک یا unique

محتوای شما باید حاوی مطالبی باشد که فقط و برای اولین بار توسط سایت شما عرضه شده است. نه اینکه یک موضوع یونیک را انتخاب کنید. باید بتوانید در مورد موضوع خاصی کاملا منحصر‌به‌فرد تولید محتوا کنید.

بهینه‌سازی محتوا برای سئو

محتوای سایت به دو صورت بهینه می‌شود. گاهی صرفا برای موتور جستجو سئو می‌شوند. بعد از هر آپدیت گوگل باید یکبار محتوای صفحات مهم را بررسی کنید و ایرادهای موجود را برطرف کنید.

بهینه‌سازی محتوا برای کاربر

در نهایت، گوگل و دیگر موتورهای جستجو به رفتار کاربر توجه می‌کنند و هر چقدر یک سایت یا محتوای آن برای کاربر مفید باشد، رتبه سایت را افزایش می‌دهد. بنابراین، نباید محتوا نویسی برای کاربر را بی‌ارزش تلقی کنید.

لینک دهی در محتوا

طراحی استراتژی لینک سازی داخلی و خارجی یک روش دیگری است برای اینکه بتوانید، یک وب سایت از نظر محتوا سئو کنید. هر صفحه‌ای که تولید می‌کنید باید به صفحه دیگری لینک شده باشد، در غیر این صورت یتیم خواهد ماند.

جمع بندی سئو محتوا

در این مقاله اصول اولیه در سئو محتوا و نکات مهم و ضروری را برای شما که هنوز ابتدای مسیر هستید، ارائه کردیم. یکی دیگر از روش‌های تولید محتوا سئو شده، دریافت کمک از متخصصان در این زمینه است. می‌توانید لیستی از محتوا و محصولات خود را ارائه بدهید و طراحی استراتژی و ساختار و بازاریابی محتوا را به ما بسپارید. اطلاعات تماس را در سایت درج کردیم تا در کمترین زمان ممکن، پاسخگوی شما باشیم.

سوالات متداول


چک لیست سئو محتوا چیست؟

باید تولید محتوا یونیک، لینک داخلی ، کلمه کلیدی در هدینگ و پاراگراف اول و آخر، آدرس کوتاه، طراحی ساختار محتوا، تولید محتوا برای عنوان و توضیحات متا و استفاده از فیلم و تصویر را در سئو محتوا لحاظ کنید.

قیمت تولید محتوا چند است؟

نمی‌توان قیمت مشخصی را ارائه کرد، با توجه به اینکه چه نوع محتوایی لازم دارید، هزینه متفاوت خواهد بود.

چند نوع محتوا داریم؟

انواع محتواها را می‌توان به محتوای محصول، وبلاگ سایت، محتوای رپورتاژ، محتوای صفحات فرود و … تقسیم کرد.