اگر در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت می‌کنید، یا کسب و کاری را راه‌اندازی کردید که به تبلیغات در گوگل نیاز دارید، پیشنهاد می‌کنیم، اصطلاحات گوگل ادز را بدانید. برای شما که هنوز نمی‌دانید که چطور باید کمپین گوگل ادز بسازید، یادگیری اصطلاحات گوگل ادز ضرورت دارد. هر واژه‌ای که نمی‌دانید را در این مقاله معرفی کردیم، بیش از 20 اصطلاح ضروری را معرفی کردیم.

کمپین یا Campaign

به مجموعه‌ای از گروه‌های تبلیغاتی که بر اساس بودجه مشخص، کمپین تبلیغاتی گفته می‌شود. کمپین‌های تبلیغاتی انواع گوناگونی دارند، برای شناخت بیشتر هر کدام به مقاله انواع کمپین گوگل ادز مراجعه کنید. انتخاب کمپین، به هدف شما بستگی دارد ام پیش از این، باید شناخت کافی درباره هر کدام از انواع Campaign ها را داشته باشید.

اکانت گوگل ادز یا ادوردز

برای راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی در بستر گوگل به یک اکانت نیاز دارید. ما در یک مقاله کامل و جامع به شارژ حساب گوگل ادز پرداختیم. اگر تصمیم دارید کمپین راه اندازی کنید، در قدم اول یک اکانت گوگل ادوردز بسازید. مشابه هر اکانت دیگری، یکسری اطلاعات شخصی ارائه می‌دهید و اکانت خود را می‌سازید.

گروه تبلیغاتی یا Ad group

همانطور که گفتیم، هر کمپین ادز، شامل چندین گروه تبلیغاتی است. هر گروه تبلیغاتی از چند کلمه کلیدی مرتبط با موضوعی خاص تشکیل شده است. هر گروه تبلیغاتی به موضوع خاصی می‌پردازد که با در نظر گرفتن محصول یا خدمات، استراتژی مشخصی دارد. برای ساخت یک کمپین تبلیغاتی باید حداقل یک گروه تبلیغاتی ادز را تعریف کنید.

کلمات کلیدی یا Keywords

تبلیغات در گوگل براساس کلمات کلیدی انجام می‌شود. در واقع یکی از مهم‌ترین بخش در تبلیغات، انتخاب کلمات کلیدی مرتبط است. بهترین و مناسب‌ترین کلمات کلیدی آن‌هایی هستند که با افزایش میزان ترافیک و ورودی، به رشد بیزینس شما کمک می‌کند. در این راستا، شما می‌توانید مقاله تحقیق کلمه کلیدی و ابزار تحقیق کلمه کلیدی را مطالعه کنید.

به گفته وب‌سایت Google :

Keywords are words or phrases that are used to match ads with the terms people are searching for.

کلمات کلیدی کلمات یا عباراتی هستند که برای تطبیق تبلیغات با عبارات مورد جستجوی کاربران استفاده می‌شود.

نرخ کلیک یا CTR

CTR که مخفف Click Through Rate و به معنای نرخ کلیک، یکی از معیارهای مهم برای آنالیز عملکرد شما است. در واقع، دیده شدن تبلیغ شما در نتایج گوگل با تعداد کاربرانی که کلیک کردند و وارد سایت شدند، کاملا متفاوت است. به بیان دیگر، اختلاف زیاد میان تعداد دفعاتی که تبلیغ شما در نتایج گوگل نمایش داده شده با تعداد کاربرانی که روی سایت کلیک کردند، بیان‌گر کیفیت پایین تبلیغ است. احتمالا شما نتوانستید، نیاز کاربر را برطرف کنید و تبلیغ شما متناسب با نیاز کاربر نبوده است. در صورتی که علاقه مند هستید با نرخ تبدیل چیست بیشتر آشنا بشید این مقاله رو از دست ندید.

CTR که مخفف Click Through Rate و به معنای نرخ کلیک، یکی از معیارهای مهم برای آنالیز عملکرد شما است.

امتیاز کیفی یا Quality Score

یکی از نکاتی که هنگام تبلیغ در گوگل باید به آن توجه کنید، ارتباط متن تبلیغ با کلمه‌های کلیدی است. گوگل از 1 تا 10 رنج مشخصی دارد که بر این اساس به کلیدواژه‌ها امتیاز می‌دهد. به بیان ساده‌تر، کلیدواژه باید از نظر معنا و مفهوم با صفحه مورد نظر مرتبط باشد. برای اینکه بتوانید در تولید و مدیریت محتوا، به خوبی عمل کنید، مقاله سئو محتوا و سئو تصاویر را با دقت بخوانید. به طور کلی برای افزایش Quality Score موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  1. کلمه‌های کلیدی با لندینگ پیج یا صفحه فرود از نظر معنا و مفهوم محتوا مرتبط باشد.
  2. کلیدواژه‌ها یا کلمات کلیدی مشابه در محتوا بکار رفته باشد.
  3. نرخ CTR صفحه فرود یا لندینگ بالا باشد.
  4. از نظر سئو تکنیکال هیچ گونه مشکلی برای سایت و مخصوصا صفحه فرود وجود نداشته باشد.
  5. برای آنالیز دقیق وب‌سایت و صفحه مورد نظر، پیش از راه‌اندازی کمپین، درباره بهترین شرکت تبلیغات گوگل بدانید.

Impression

تعداد دفعاتی که سایت در اثر سرچ کاربر در نتایج گوگل آمده باشد، Impression گفته می‌شود. به این معنا نیست که کاربر سایت شما را دیده است، بلکه به معنای تعداد دفعاتی است در اثر سرچ یک کلمه یا عبارت، سایت در SERP آمده است.

بیشترین مبلغ قابل پرداخت یا Maximum CPC Bid

همانطور که می‌دانید، تبلیغات در گوگل در دسته تبلیغات کلیکی قرار دارد. به بیان دیگر، به ازای هر بار کلیک کاربران روی لینک سایت، هزینه‌ی از قبل تعیین شده‌ای از حساب کاربر گوگل ادز کم می‌شود. این اصطلاح به معنای بیشترین مبلغی است که صاحب کسب و کار (سایت) برای هر کلیک پرداخت خواهد کرد.

رتبه تبلیغ یا Ad Rank

مکان و جایگاه نمایش تبلیغ بر اساس رتبه تبلیغ مشخص می‌شود. برای اینکه رتبه تبلیغ صفحه مورد نظر را محاسبه کنید، از فرمول زیر کمک بگیرید:

امتیاز کیفیت * حداکثر قیمت پیشنهادی = رتبه تبلیغ

افزونه‌های تبلیغاتی یا Ad Extensions

یکی از راه‌های افزایش نرخ کلیک (CTR) و امتیاز کیفیت (Quality Score) استفاده از افزونه‌های تبلیغاتی است که گوگل به صورت رایگان ارائه می‌کند. هر اندازه اطلاعاتی که در اختیار کاربران قرار می‌دهید، کامل‌تر و جامع‌تر باشد، تبلیغ شما جذاب‌تر خواهد بود.

یکی از راه‌های افزایش نرخ کلیک (CTR) و امتیاز کیفیت (Quality Score) استفاده از افزونه‌های تبلیغاتی است که گوگل به صورت رایگان ارائه می‌کند.

صفحه فرود یا Landing Page

پس از اینکه کاربر تبلیغ شما را در نتایج جستجو مشاهده کرد، برای رفع نیاز خود روی لینک، کلیک می‌کند. یک صفحه از قبل انتخاب شده است تا پس از کلیک به کاربر نمایش داده شود. به اولین صفحه‌ای که کاربر پس از کلیک روی تبلیغ، وارد آن می‌شود، صفحه فرود یا Landing Page گفته می‌شود.

بودجه روزانه یا Daily Budget

یکی از دغدغه‌های مهم برای هر کسب و کار، بودجه‌ای است که برای تبلیغات خرج می‌کند. هر کسب‌وکار بودجه‌ای را برای تبلیغ مشخص کردند. بودجه روزانه به معنای مبلغی است که در طول یک روز برای تبلیغات در گوگل هزینه می‌شود.

CTA مخفف Call To Action

عملی که انتظار دارید کاربر در صفحه مورد نظر شما انجام دهد. به عنوان مثال شما انتظار دارید که کاربر برای شناخت محصولات یا خدمات، در سایت شما عضو شود. برای اینکه کاربر را ترغیب کنید، عبارت “همین حالا در سایت عضو شوید!” را در محتوای خود قرار می‌دهید.

CPC مخفف Cost Per Click

مختصر و مفید می‌توان گفت که CPC به معنای هزینه‌ای است که برای هر کلیک پرداخت می‌شود.

Conversion

به اقداماتی گفته می‌شود که کاربر پس از ورود به سایت انجام می‌دهد. در واقع اقدامات مفید و موثر که بر باعث خرید محصول و استفاده از خدمات می‌شود را Conversion گفته می‌شود.

آدرس نمایشی یا Display URL

آدرسی که به کاربر نمایش داده می‌شود را Display URL می‌گویند. به بیان دیگر شما می‌توانید آدرس واضح‌تری را برای کلیک به کاربران نمایش دهید، در حالی که آدرس صفحه مورد نظر عبارت دیگری است.

آدرس صفحه فرود یا Final URL

کاربر پس از کلیک روی لینک تبلیغ به این آدرس هدایت می‌شود. برای هر تبلیغ باید آدرس Final URL را مشخص کنید.

کاربر پس از کلیک روی لینک تبلیغ به این آدرس هدایت می‌شود. برای هر تبلیغ باید آدرس Final URL را مشخص کنید.

شبکه نمایش گوگل یا Google Display Network

مهم‌ترین سرمایه گوگل، شبکه‌های نمایش است. شبکه نمایش به اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌ها گفته می‌شود. وب‎‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها، بستری برای نمایش تبلیغ‌ها هستند، به همین دلیل برای گوگل ارزشمند هستند.

عنوان تبلیغ متنی یا Headline

عنوانی که در نتایج جستجو نمایش داده می‌شود را عنوان تبلیغ متنی یا Headline می‌گویند. این عنوان با رنگ آبی در SERP از دیگر متن‌ها مجزا شده است. با توجه به اینکه عنوان اولین چیزی است که کاربر به آن توجه می‌کند، باید در انتخاب آن وسواس زیادی داشته باشید. هنگام درج عنوان می‌توانید حداکثر 3 عنوان را انتخاب کنید و با علامت | از هم جدا کنید.

کلیک‌های نامعتبر یا Invalid Click

ربات‌های طراحی شدند که به صورت اتوماتیک روی لینک‌های تبلیغاتی کلیک می‌کند. گوگل برای اینکه از متضرر شدن کاربران خود جلوگیری کند، این دسته کلیک‌ها را شناسایی کرده و در لیست کلیک‌هایی که کاربر باید هزینه کند، به حساب نمی‌آورد.

جمع بندی اصطلاحات گوگل ادز

به طور کلی 20 مورد از مهمترین اصطلاحات گوگل ادز را به شما معرفی کردیم. اگر برای راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی خود در گوگل، تصمیم به اقدام دارید، این اصطلاحات را با دقت بخوانید و هنگام کار در نظر داشته باشید.

اصطلاحتعریف
حساب گوگل ادزحسابی که در گوگل ایجاد می کنید تا بتوانید تبلیغات خود را در پلتفرم های مختلف گوگل مانند جستجو، یوتیوب و نمایش منتشر کنید.
کمپینمجموعه ای از تبلیغات مرتبط به هم که برای رسیدن به یک هدف خاص مانند افزایش فروش یا جذب لید طراحی شده اند.
گروه تبلیغاتیدسته بندی تبلیغات در یک کمپین بر اساس موضوع یا کلمات کلیدی مرتبط.
کلمه کلیدیکلمه یا عبارتی که کاربران در جستجوی خود از آن استفاده می کنند و ممکن است تبلیغات شما را نمایش دهد.
نوع مطابقت کلمه کلیدینحوه مطابقت کلمات کلیدی شما با جستجوی کاربران را تعیین می کند. انواع مختلفی از مطابقت کلمات کلیدی مانند مطابقت عبارت، مطابقت گسترده و مطابقت دقیق وجود دارد.
عنوان تبلیغمتنی که در بالای تبلیغ شما نمایش داده می شود و باید توجه کاربران را به خود جلب کند.
توضیحات تبلیغمتنی که در زیر عنوان تبلیغ شما نمایش داده می شود و باید اطلاعات بیشتری در مورد محصول یا خدمات شما ارائه دهد.
URL مقصدصفحه وب سایتی که کاربران پس از کلیک بر روی تبلیغ شما به آن هدایت می شوند.
امتیاز کیفیتنمره ای که گوگل به هر کلمه کلیدی، آگهی و گروه تبلیغاتی اختصاص می دهد و نشان دهنده کیفیت و مرتبط بودن تبلیغات شما با جستجوی کاربران است.
هزینه به ازای هر کلیک (CPC)مبلغی که شما برای هر بار کلیک بر روی تبلیغ خود پرداخت می کنید.
هزینه به ازای تبدیل (CPA)مبلغی که شما برای هر بار تبدیل، مانند خرید یا ثبت نام، پرداخت می کنید.
بودجهحداکثر مبلغی که شما مایلید در یک دوره زمانی خاص برای تبلیغات خود هزینه کنید.
نوع کمپیننوع تبلیغی که می خواهید اجرا کنید را تعیین می کند. انواع مختلفی از کمپین های گوگل ادز مانند کمپین های جستجو، کمپین های نمایش، کمپین های ویدیویی و کمپین های خرید وجود دارد.
شبکه نمایشوب سایت ها و برنامه هایی که تبلیغات گوگل را نمایش می دهند.
هدفمندسازینحوه نمایش تبلیغات شما به کاربران خاص بر اساس معیارهایی مانند مکان، علایق، رفتارها و دستگاه ها را تعیین می کند.
گزارشاطلاعاتی در مورد عملکرد تبلیغات شما مانند تعداد کلیک ها، تبدیل ها و هزینه ها را به شما ارائه می دهد.
آشنایی با این اصطلاحات به شما کمک می کند تا بتوانید از گوگل ادز به طور موثر برای تبلیغ کسب و کار خود استفاده کنید.

سوالات متداول

اصطلاح Lost Impression Share به چه معنا است؟

مواقعی که وب‌سایت شما تمام شرایط را برای نمایش در صفحه نتایج جستجو داشته باشد اما به دلیل بودجه کم، این امکان وجود نداشته باشد، اطلاعات ارزشمندی هستند. گوگل لیستی از این موقعیت‌ها در اختیار شما قرار می‌دهد تا در تعیین بودجه تجدید نظر کنید.

استراتژی قیمت گذاری در گوگل ادز یا Bidding Strategies چیست؟

برای اینکه تبلیغات شما قیمت گذاری شود، گوگل دو استراتژی را در اختیار شما قرار می‎‌دهد تا به انتخاب خود استراتژی را تعیین کنید. قیمت گذاری اتوماتیک و دستی، 2 استراتژی هستند که برای قیمت گذاری می‌توانید انتخاب کنید.

برای راه‌اندازی کمپین از کجا شروع کنیم؟

این سوال کلی و جامع است که برای آموزش آن نیاز به یک دوره آموزشی دارید. اگر برای پروژه‌های خود تصمیم به راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی در گوگل دارید، حتما با یک کارشناس ارشد به عنوان منتور مشورت کنید.