یکی از مفاهیم مهم در سئو، نرخ کلیک CTR است. یک کسب و کار دیجیتالی، زمانی میتواند ادعای موفقیت کند که نرخ کلیک بالایی داشته باشد. مهم نیست صفحههای سایت، چه رتبهای در صفحه نتایج گوگل دارند، مهم این است که چه تعداد کاربرانی روی لینک صفحه کلیک کردند و وارد سایت شدند. بنابراین، برای تجزیه و تحلیل دقیقتر عملکرد کسب و کار خود در حوزه دیجیتال مارکتینگ، نرخ کلیک را ارزیابی کنید.
برای بدست آوردن نرخ کلیک به یک فرمول نیاز دارید. خوشبختانه ابزارهای سئو که معتبرترین آنها سرچ کنسول است، این اطلاعات را در اختیار کاربران قرار میدهد. علاوه بر حوزه سئو، نرخ کلیک، یکی از معیارهای ارزیابی در راهاندازی انواع کمپین گوگل ادز محسوب میشود. در یک مقاله به صورت جامع به بررسی رایجترین اصطلاحات گوگل ادز پرداختیم.
-
تمپلیت سئو برای پروژه230,000 تومان – 1,250,000 تومان
-
KPI پلن سئو برای ۱۲ ماه350,000 تومان – 2,500,000 تومان
-
بریف محتوای متنی280,000 تومان – 1,250,000 تومان
-
تقویم مناسبتهای ۱۴۰۳250,000 تومان – 1,500,000 تومان
نرخ کلیک CTR چیست؟
نرخ کلیک (CTR) مخفف عبارت Click Through Rate است که حاصل تعداد کلیکها تقسیم بر تعداد دفعات نمایش است. برای اینکه دقیقتر متوجه مفهوم نرخ کلیک CTR شوید، به این مثال توجه کنید. کاربر در صفحه جستجوی گوگل، عبارت ” کال تو اکشن یعنی چه” را جستجو میکند. در صفحه جستجوی گوگل، لیستی از نتایج جستجو به کاربر ارائه میشود.
کاربر با توجه به نوع نیاز خود، چند صفحه اول را مشاهده میکند و روی یکی از لینکها کلیک میکند. اگر 2000 کاربر همین عبارت را جستجو کنند و هر بار صفحه شما در نتایج گوگل دیده شود اما فقط 100 کاربر روی صفحه شما کلیک کنند، نسبت میان 100 با 2000 نرخ کلیک سایت را نشان میدهد. شما با بدست آوردن نرخ کلیک، متوجه میتوانید علت کاهش نرخ تبدیل را ارزیابی کنید؛ ممکن است مشکلی در (عنوان و توضیح) صفحه مورد نظر وجود دارد که نظر کاربر را به خود جلب نمیکند تا روی لینک کلیک کند.
با استناد به وبسایت معتبر Google:
A ratio showing how often people who see your ad or free product listing end up clicking it. Clickthrough rate (CTR) can be used to gauge how well your keywords and ads, and free listings, are performing.
ترجمه: نسبتی که نشان میدهد افرادی که آگهی شما یا فهرست محصول رایگان شما را میبینند، چند بار روی آن کلیک میکنند. نرخ کلیک CTR را می توان برای سنجش میزان عملکرد کلمات کلیدی و تبلیغات و لیست های رایگان استفاده کرد.
نرخ تبدیل چیست ؟
نرخ تبدیل شاخصی برای ارزیابی موفقیت و با هدف افزایش بازده یک کسب و کار است. Conversion Rate به معنی نرخ بازگشت مشتری است که از همان ابتدای شروع به فعالیت کسب و کار مورد بررسی کارشناسان بازاریابی و فروش قرار میگیرد.
هر گونه فعالیت یا فرآیندی که در حوزه بازاریابی دیجیتالی انجام میشود، با هدف افزایش بازدهی و توسعه کسب و کار انجام میشود. در صورتی که کارفرما میزان رشد دلخواه را مشاهده نکند، قطعا استراتژی خود را در برندینگ و معرفی خدمات یا محصولات تغییر خواهد داد.
به طور کلی برای اینکه با اطمینان به مسیر خود ادامه دهید، باید به طور مداوم موقعیت کنونی را ارزیابی کنید. کارشناسان دیجیتال مارکتینگ در همین راستا به روشهای مختلف آزمایش CTR را انجام میدهند.
ترفندهای افزایش کلیک
پیش از اینکه به بررسی روشهای افزایش نرخ کلیک یا CTR بپردازیم، بهتر است با مفهوم جدیدی به نام Organic CTR آشنا شوید. زمانی میتوانید نرخ کلیک داشته باشید که صفحه سایت شما به صورت طبیعی در SERP دیده شود و کاربران روی لینک سایت کلیک کنند. ترافیک ارگانیک بیانگر اهمیت و ارزش وبسایت شما برای کاربران است. نکات زیر علاوه بر افزایش نرخ کلیک CTR ارگانیک به افزایش کلیک گوگل شیک رنک کمک میکند.
- عنوان جذاب انتخاب کنید: برای انتخاب عنوان جذاب از کلمات یا عبارتها ترغیب کننده استفاده کنید. پیش از انتخاب بهترین کلمه و عبارت ترغیب کننده، باید مخاطبان و نوع (جنس) نیاز آنها را بدانید. شما دوست دارید، محصولات یا خدماتی که ارائه میدهید، با چه صفتی شناخته شود؟ “ارزان”، “بادوام”، “آخرین مدل”و … صفاتی هستند که باید با در نظر گرفتن نوع خدمات و محصولات شما در عنوان استفاده شود.
- راستگو باشید: هرگز عبارت دروغ را در عنوان یا توضیحات ننویسید. اگر به “5 مورد” اشاره کردید، “20 مورد از بهترین گوشیهای سامسونگ” را ننویسید. لطفا برای مخاطبان خود احترام قائل شوید.
- آزمون و خطا کنید: از زمانی که عنوان سئو را برای یک صفحه از سایت تغییر میدهید، به مدت 1 تا 2 هفته آن را بررسی کنید. آیا این عنوان باعث افزایش یا کاهش کلیک شده است؟ پاسخ به این سوال، به موفقیت شما در سئو سایت کمک میکند. برای اطلاعات بیشتر، مقاله سئو محتوا را مطالعه کنید.
- توضیحات سئو یا Meta Description را جدی بگیرید: هر اندازهای که به عنوان سئو توجه میکنید، توضیحات را هم جدی بگیرید. تعداد کاراکترهای مجاز برای توضیحات سئو، حداکثر 160 کاراکتر است که باید در 120 کاراکتر ابتدایی مخاطب را برای کلیک روی سایت جذب کنید.
- از برند در عنوان استفاده کنید: یکی از روشهای برندسازی، درج برند در عنوان سئو است. برند سازی قوی و با کیفیت روی میزان CTR تاثیر مستقیم دارد.
- اسکیماهای جذاب استفاده کنید: از اسکیماهای جذاب استفاده کنید، هر اندازه فضای بیشتری را در SERP پر کنید، مخاطب را بیشتر ترغیب میکنید که وارد سایت شود.
جمع بندی
نرخ کلیک CTR یکی از مفاهیم مهم در سئو محتوا به شمار میآید.علاوه بر راهاندازی کمپینهای تبلیغاتی در گوگل در سئو سایت هم باید میزان CTR سایت را آنالیز کنید. در پروسهی سئو سایت، هنگام انتشار محتوا با رعایت نکات بیان شده در این مقاله، میتوانید CTR ارگانیک را افزایش دهید.
سوالات متداول
میانگین آزمایش CTR چند درصد است؟
میانگین آزمایش CTR برای تبلیغات جستجو و نمایش 1.9٪ است. به طور خاص برای تبلیغات جستجو، میانگین CTR 3.17٪ و برای تبلیغات نمایشی، میانگین CTR 0.46٪ است.
چطور نرخ کلیک یا CTR را محاسبه کنیم؟
تعداد افرادی که روی سایت شما کلیک کرده اند (کلیک) تقسیم بر تعداد افرادی که آن را دیده اند (نمایش)، نرخ کلیک بدست میآید.
برای سئو چند درصد CTR مناسب است؟
به طور متوسط اگر تعداد دفعاتی که سایت شما دیده میشود، 100 بار و تعداد دفعاتی که روی سایت شما کلیک میشود، 3 بار باشد، وبسایت شما 3% نرخ کلیک دارد که برای سئو خوب است.