ابتدا باید بدانید که عنوان سئو چیست و چه کاربردی دارد؟ عنوان سئو یا Meta Title که در افزونه یواست وردپرس به این نام مشخص شده، یکی از فاکتورهای مهم در بهینه‌سازی سئو سایت است.

همانطور که می‌دانید سئو به چند بخش سئو تکنیکال، سئو خارجی و سئو داخلی یا سئو محتوا تقسیم می‌شود. عنوان سئو وب‌سایت به عنوان یک اصل مهم و تاثیرگذار در سئو داخلی است.

وقتی یک کلمه یا یک عبارت را در گوگل سرچ می‌کنید، نتایجی در صفحه جستجوی گوگل ظاهر می‌شود. خط آبی که با کلیک روی آن به صفحه وب سایت وارد می‌شوید، تایتل سئو یا عنوان سئو نام دارد.

برای بهینه سازی عنوان سئو ، تمام نکات مهم و تاثیر گذار روی متای سئو یا عنوان سئو را باید بدانید، در ادامه مقاله به تمام نکات به صورت مجزا پرداختیم.

بررسی نکات مهم در نوشتن عنوان سئو سایت

پیش از اینکه به بررسی نکات مهم عنوان سئو بپردازیم، باید شناخت کافی از کاربرد آن داشته باشید. با یک پرسش مهم شروع می‎‌کنیم، نوشتن عنوان سئو چطور در سئو سایت تاثیرگذار است؟

هر صفحه‌ای که توسط ربات گوگل ارزیابی یا کراول می‌شود، در ابتدا، عنوان سئو آن خوانده می‌شود. عنوان سئو برای ربات‌های گوگل مشخص می‌کند که این صفحه به چه موضوعی پرداخته است. به بیان دیگر، نوشتن عنوان سئو مناسب، به درک ربات‌ها از موضوع کلی محتوای صفحه کمک می‌کند.

وب سایت رسمی یواست Yoast در مقاله‌ای به یک پرسش مهم پاسخ داده است:

Writing great page titles and SEO titles is essential for anyone doing SEO. Why?

ترجمه: نوشتن عناوین صفحه و عنوان سئو خوب یک ضرورت است برای سئو سایت، چرا؟

و پاسخ می‌دهد:

Because the title tag can be the first thing a user sees in the search results. It’s also one of the most important factors that Google uses to determine a page’s topic. 

ترجمه: زیرا تگ عنوان اولین چیزی است که کاربر در نتایج گوگل مشاهده می‌کند. همچنین، یکی از عواملی است که موضوع صفحه را برای گوگل مشخص می‌کند.

بررسی نکات مهم در نوشتن عنوان سئو سایت

اگر بخواهیم کامل‌تر به پرسش بالا بپردازیم، لازم است نگاه تحلیل‌گری به تایتل سئو داشته باشید. همانطور که گفتیم در صفحه جستجوی گوگل عبارت‌های آبی رنگی هستند که امکان کلیک دارند. این امر نشان می‌دهد که اولین چیزی که در صفحه سرچ توسط کاربر خوانده می‌شود، عنوان سئو است.

بنابراین، عنوان سئو باید به اندازه‌ای جذاب باشد که کاربر را ترغیب کند که روی لینک کلیک کرده و وارد سایت شوند. حالا نوبت نویسنده محتوا است که کاربر را در سایت نگهدارد. تمام الگوریتم‌های گوگل با توجه به رفتار کاربر به سایت رتبه می‌دهند.

به این نتیجه می‌رسیم که عنوان سئو خوب یک اصل در بهینه سازی و سئو سایت خواهد بود. پرسش بعدی اینجاست که چطور عنوان سئو مناسب بنویسیم؟ برای پاسخ به این سوال، تمام نکات مهم نوشتن عنوان سئو خوب و مناسب را در زیر بخوانید.

در این بخش نکات مهم مربوط به عنوان سئو را به صورت خلاصه لیست کرده ایم و به توضیح آنها در مقاله پرداخته ایم:

نکتهتوضیح
عنوان باید کاربرپسند و توجه جلب کن باشد.عنوان باید جذاب و جالب باشد تا کاربران را به کلیک بر روی صفحه شما ترغیب کند.
عنوان باید آموزنده باشد و به طور دقیق محتوای صفحه را منعکس کند.عنوان باید به طور واضح به کاربران بگوید که صفحه شما در مورد چه چیزی است.
استفاده از کلمات کلیدی مرتبط مهم است.کلمات کلیدی کلماتی هستند که کاربران برای یافتن اطلاعات در اینترنت استفاده می کنند. استفاده از کلمات کلیدی مرتبط در عنوان شما می تواند به بهبود رتبه بندی شما در نتایج جستجو کمک کند.
عنوان باید حداکثر 60 کاراکتر باشد.موتورهای جستجو معمولاً فقط 60 کاراکتر اول عنوان شما را در نتایج جستجو نمایش می دهند. بنابراین، مهم است که عنوان خود را کوتاه و مختصر نگه دارید.

تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی سایت

هر صفحه‌ای که ساخته می‌شود و برای آن تولید محتوا می‌کنید، کلمه یا کلمات کلیدی دارد. با توجه به اینکه صفحه مورد نظر، بلاگ پست، لندینگ، محصول یا دسته‌بندی است، نوع و اهمیت آن صفحه و البته کلمات کلیدی آن هم متفاوت خواهد بود. هر صفحه‌ای که می‌سازید باید یک کلمه کلیدی منحصر به فرد داشته باشد. در مقاله تحقیق کلمه کلیدی به طور کامل روش پیدا کردن کلمه‌های کلیدی را شرح دادیم. یکی از روش‌های انتخاب کلمه کلید کمک گرفتن از ابزار تحقیق کلمه کلیدی است. ابزارهایی که طراحی شدند به شما کمک می‌کنند با ذهن تحلیل‌گر خود مناسب ترین کلمات کلیدی را انتخاب کنید.

برای نوشتن عنوان سئو کلمات کلیدی زیر را نیاز دارید:

  • PKW یا Primary keywords: این نوع کلمه کلیدی به عنوان کلمه کلیدی اصلی برای هر صفحه در نظر گرفته می‌شود. مهمترین کلمه کلیدی برای هر صفحه PKW است.
  • DKW یا Alternate Keyword: یکی دیگر از کلمات کلیدی است که به عنوان کلمه کلیدی جایگزین PKW در نظر گرفته می‌شود. در برخی مواقع تفاوت جزئی از نظر نوشتاری با کلمه کلیدی اصلی دارد.
  • SKW یا Secondary Keyword: این کلمه کلیدی ثانویه است که برخی مواقع، ترکیبی از PKW و AKW است. این کلمه کلیدی می‌تواند LSI باشد.
تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی سایت

پرسش اینجاست که چطور از این کلمات کلیدی در نوشتن تایتل سئو یا عنوان سئو استفاده کنیم؟ نمی‌توان گفت 100% از فرمول زیر استفاده کنید، اما فرمول زیر در 99% مواقع اگر تحلیل کلمه کلیدی را به درستی انجام داده باشید، شما را به نتیجه دلخواه می‌رساند.

عنوان سئو شما باید شامل PKW+AKW باشد. شما امکان نوشتن عنوان سئو تا حداکثر 60 کاراکتر را دارید، در این 60 کاراکتر حتما از PKW و AKW استفاده کنید. در صورتی که نیاز داشتید تا رتبه کلمات کلیدی خود را بررسی بفرمایید از ابزار Serposcope می‌توانید استفاده بفرمایید.

عنوان سئو کاربر و گوگل پسند بنویسید

عنوان سئو باید کاربر را مجاب کند که وارد صفحه سایت شما شود. کاربر در صفحه جستجوی گوگل به دنبال یک جواب است که نیاز او را رفع کند. شما باید در همین 60 کاراکتر جواب سوال کاربر را بدهید. کاربری که یک عبارت را در گوگل سرچ می‌کند، به دنبال رفع کدام نیاز خود است؟ به چه چیز نیاز دارد؟ اگر محصولی را سرچ می‌کند، چه ویژگی از محصول برای او مهم است؟ با کمی تجزیه و تحلیل می‌توانید شمای کلی از عنوان سئو خود داشته باشید. ترفندهای زیر در نوشتن عنوان سئو می‌تواند کار شما را ساده‌تر کند.

  1. اضافه کردن عدد
  2. اضافه کردن کلمات هم کانسپت
  3. اضافه کردن کلماتی که دیگر رقبا هم از آن استفاده کردن مانند چیست، خرید، قیمت، آنلاین، اورجینال و …

هر صفحه یک تگ عنوان منحصر به فرد دارد

هر صفحه‌‎ای که ایجاد می‌کنید به یک تگ عنوان یا عنوان سئو مجزا و منحصر به فرد نیاز دارد. هیچ تایتل سئویی نباید تکراری باشد. با توجه به توضیحاتی که در بالا دادیم، تگ عنوان تکراری بیان می‌کند که ما دو صفحه با محتوای مشابه داریم که این از نظر ربات‌های گوگل امتیاز منفی برای سایت معنا می‌شود.

نام برند را عنوان سئو بنویسید

برای اینکه بتوانید برندینگ خود را تقویت کنید، هم در نوشتن محتوا و در نوشتن عنوان سئو از آن کنید. معمولا با علامت | اسم برند از دیگر بخش‌های تایتل سئو جدا و به عنوان آخرین عبارت در تایتل سئو نوشته می‌شود.

عنوان‌های سوالی استفاده کنید

هر کاربری در صفحه جستجوی گوگل دنبال پاسخی به پرسش خود است. شما باید بدانید کاربران به دنبال چه چیزی هستند. با در نظر گرفتن این موضوع از عنوان‌های سوالی استفاده کنید.

عنوان سئو کاربر و گوگل پسند بنویسید

Call-To-action را جدی بگیرید

شما می‌توانید از عبارت‌هایی در سئو محتوا استفاده کنید که کاربر را به تعامل دعوت کند. به عنوان مثال عبارت “همین حالا سفارش خود را ثبت کن!” کاربران را ترغیب می‌کند که صفحه سایت شما را باز کند و لیست محصولات را مشاهده کند.

جمع بندی عنوان سئو چیست؟

در این مقاله به بررسی تمام نکات مرتبط با سئو تایتل پرداختیم. اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، در قسمت افزونه سئوی شما چه Rank Math و چه Yoast لیستی از عوامل تاثیرگذار در سئو قرار دارد که شما باید فیلدهای مرتبط به هر پارامتر را پر کنید. یکی از پارامترها عنوان سئو است. باید با رعایت استانداردهای سئو، عنوان سئو را وارد کنید. حتی اگر وب سایت خود را به طور شخصی، طراحی و پیاده سازی کردید، افزودن پارامترهای مهم سئو را فراموش نکنید.

سوالات متداول

SEO Title یا عنوان کجا قرار دارد؟

روی هر صفحه‌ای از سایت که هستید ctrl+U را فشار دهید، یک صفحه باز می‌شود که تمام کدهای برنامه نویسی آن صفحه را نمایش می‌دهد. در قسمت بالا به لیستی از تگ‌های (<> </>) meta مواجه می‌شوید که <meta property=”og:title”> حاوی عنوان سئو صفحه است.

تایتل سئو در کجا نمایش داده می‌شود؟

تایتل سئو در صفحه جستجوی گوگل و قسمت بالای مرورگر وب نمایش داده می‌شود. اگر اشاره‌گر ماوس را روی تب مرورگر نگه دارید، عنوان سئو را مشاهده می‌کنید.

چند بار کلمه کلیدی اصلی را در عنوان سئو استفاده کنیم؟

بهتر است فقط یکبار از کلمه کلیدی اصلی یا PKW استفاده کنید. استفاده بیش از حد از کلمه کلیدی، نتیجه منفی خواهد داشت.