آشنایی با ایمیل مارکتینگ یکی از بهترین کارهایی است که می تواند برای ارتقا کسب و کارتان انجام شود. این روش نخستین بار در سال 1978 انجام شد که توانست با ارسال ایمیل به 400 نفر، بیش از 13 میلیون دلار فروش را بدست آورد. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم و با بررسی اهمیت آن، برخی از ایده های کاربردی در این موضوع را برای شما ذکر کنیم.

آشنایی با ایمیل مارکتینگ و مفهوم آن

برای آشنایی با ایمیل مارکتینگ در قدم اول می بایست به تعاریفی از این موضوع بپردازیم که در این حالت می توان گفت منظور از بازاریابی ایمیلی، فرآیند ارتباط با مخاطبان سازمان شما از طریق ایمیل می باشد. از بازاریابی ایمیلی می توان برای ارتقای راه های ارتباطی با سازمان ها و معرفی یا فروش محصول و خدمات استفاده کرد. همچنین شما می توانید از آن برای بهبود و بیشتر کردن روابط با مشترکین، مشتریان احتمالی یا سایر کاربران استفاده کنید.

امروزه شرکت ها برای پاسخگویی و تعامل با مشتریان خود، از ایمیل های متفاوتی استفاده می کنند. به عنوان مثال می توان به ایمیل های اطلاع رسانی با پیشوند info، پشتیبانی با پیشوند support یا help اشاره نمود. برای تبلیغات نیز عموما از پیشوند های marketing استفاده می شوند. داشتن چنین ساختار یکپارچه و منظمی از ایمیل ها می تواند برای پاسخگویی به مشتریان شما ضروری باشد. هر بخش اهمیت خاص خود را دارد و قادر است بر تجربه کاربر از برند و سایت شما، اثر مهمی بگذارد.

لازم است کاربران در آشنایی با ایمیل مارکتینگ، به نکات مختلفی توجه کنند. همانقدر که ایمیل مارکتینگ می تواند برای بهبود سئو و تبلیغات سایت شما مفید واقع شود، در صورت عدم استفاده صحیح ممکن است عوارض نامطلوبی برای کاربران ایجاد نماید. از آن جمله می توان به اسپم شدن، عدم اعتماد کاربر به برند و زده شدن وی از ایمیل های پی در پی سایت شما اشاره نمود. بنابراین با توجه به توضیحات قبل می توان گفت بازاریابی ایمیل قادر است برای جذب کاربران و مشتریان جدید، برندسازی و اطلاع از کمپین های جدید یا دیجیتال مارکتینگ به کار گرفته شود.

آشنایی با ایمیل مارکتینگ و مفهوم آن

مزیت های ایمیل مارکتینگ کدامند؟

پس از آشنایی با ایمیل مارکتینگ، حال لازم است به مزیت های آن بپردازیم که با دانستن این نکات می توانید درک درستی از این شیوه بازاریابی داشته باشید. در این خصوص باید گفت:

  • قابل ارزیابی بودن: یکی از نکات مهمی که باید در این موضوع درنظر گرفت، قابل ارزیابی بودن و کارآمدی این روش مارکتینگ می باشد. شما می توانید به کمک آن، امکان سنجش موفقیت کمپین تبلیغاتی خود را اندازه گرفته و (Return on investment) ROI آن را نیز بررسی کنید.
  • پایین بودن هزینه ایمیل مارکتینگ: استفاده از ایمیل رایگان است و یا در موارد خاص، هزینه بسیار کمتری نسبت به سایر روش های تبلیغات خواهد داشت. شما می توانید پس از آشنایی با ایمیل مارکتینگ، به راحتی و با کمترین هزینه ممکن، تبلیغات برند خود را شروع کرده و محدودیتی در ارسال ایمیل نخواهید داشت.
  • جامعه هدف بزرگ: یکی از ویژگی های بسیار جذاب برای ایمیل مارکتینگ، دسترسی به جامعه هدف بزرگ آن است. ایمیل یکی از قدیمی ترین روش های ارتباطی بین تمام افراد در سراسر جهان است که قدمتی بیش از 70 سال دارد. شما می توانید با کمک ایمیل مارکتینگ، به طیف بسیار بزرگی از جامعه هدف خود ایمیل ارسال نموده و با آنها ارتباط بگیرید.
  • افزایش ترافیک سایت و صفحه خاص: با ارسال ایمیل و درج لینک صفحه مقصد خود، کاربران را به صفحه موردنظر دعوت کرده و حجم خوبی از ترافیک را برای آن دریافت کنید. در نتیجه می توانید سئو آن صفحه را نیز بهینه تر کنید.

آشنایی با ایمیل مارکتینگ و ایده های آن

حال که به آشنایی با ایمیل مارکتینگ پرداختیم، لازم است با ایده های برتر آن آشنا شوید. این موارد می‌توانند به شما کمک کنند تا از تمام فرصت‌ها برای تماس با مخاطبان آگاه شده و بهترین روش آن را انتخاب کنید:

  • ارسال ایمیل های خوش آمدگویی: اولین مورد در این بخش، ارسال ایمیل های خوش آمدگویی است. این کار می تواند برای ایجاد یک تجربه کاربری استاندارد جهت پاس داشتن ارزش کاربران بسیار مهم باشد. شما می توانید با کمک این ایمیل ها و به کار بردن یک لحن دوستانه تر، مسیر را برای برقراری یک ارتباط صمیمی با مخاطبان خود هموار کنید.
  • ارسال ایمیل برای موجودی کالا: اگر کاربر شما نسبت به خرید یک محصول اقدام نکرده است ولی از آن در گذشته بازدید نموده، اگر کاربر یک محصول را بیش از 1 هفته در سبد خرید نگه داشته و یا آنکه منتظر پیشنهاد شگفت انگیز و موجود شدن مجدد آن است، ایمیل مارکتینگ در این زمان بهترین روش برای جذب کاربران خواهد بود.
  • پاسخگویی به سوالات کاربران: برای آشنایی با ایمیل مارکتینگ می توان به یک ایده جذاب دیگر نیز اشاره کرد که آن، دعوت مخاطب به مشاهده پاسخ کامنت های اوست. اگر کاربر شما، سوالاتی را در مورد محصول، خدمات و حتی یک مقاله و نوشته ارسال کرده است، شما می توانید پس از پاسخگویی به پرسش او، ایمیلی را برای مشاهده این پاسخ ارسال کنید.
  • اطلاع رسانی جشنواره یا افزایش قیمت ها: مورد دیگر از ایده های ایمیل مارکتینگ که شاید بتوان آن را مهم ترین ایده دانست، اطلاع رسانی فرصت های فروش است. اگر به علت مناسبت های خاصی، جشنواره یا کمپینی را برگزار کرده اید و محصولات خود را با تخفیف ارائه می کنید، می توانید برای اطلاع رسانی آن با کاربران در تماس باشید. همچنین شما می توانید برای اطلاع رسانی افزایش قیمت ها، پیشاپیش اطلاعیه ای را برای کاربران ارسال کنید.

آشنایی با ایمیل مارکتینگ و ایده های آن

پرسش های متداول

برخی از پرسش های متداول کاربران در رابطه با موضوع آشنایی با ایمیل مارکتینگ به شرح زیر می باشند:

  • بازاریابی ایمیل مارکتینگ چه استراتژی هایی دارد؟

شما می توانید برای بازاریابی از این طریق به شیوه های مختلفی اقدام کنید که شامل ارسال ایمیل خبرنامه، تبلیغات و یا ایمیل های مشارکتی است.

  • چگونه باید ایمیل مارکتینگ را انجام دهیم؟

شما می توانید با استفاده از بهترین سرویس ایمیل مارکتینگ، در این راه قدم بگذارید. برای این کار می توان به میل چیمپ، میلرلایت و غیره اشاره نمود. همچنین به سادگی با ساخت یک فرم، قادر خواهید بود تا به ایمیل افراد دسترسی داشته باشید.