تاپیک کلاستر (Topic Cluster) یک مدل یا سبک محتوا است. یکی از بهترین استراتژی در سئو محتوا ، مدل خوشه‌ای یا Topic Cluster نام دارد. این نوع استراتژی محتوا تاثیر مستقیم در سئو سایت دارد. همانطور که می‌دانید، محتوا یکی از بخش‌های مهم در سایت است.

با تولید محتوایی بر پایه اصول سئو می‌توانید در میان رقبا جایگاه خوبی را دریافت کنید. یکی از اصول تولید محتوا، طراحی استراتژی متناسب با اهداف سایت است. یکی از راه‌هایی که می‌توانید برای سایت، ترافیک ارگانیک داشته باشید، تولید محتوای برای وبلاگ سایت است.

استفاده از پیلار کلاستر برای وبلاگ یک روش موثر و رایج در تولید محتوا است. انواع سبک محتوا در مدت این سال‌ها، معرفی شده است اما در حال حاضر تاثیرگذارترین سبک محتوا تاپیک کلاستر است. طراحی یک تاپیک کلاستر کارآمد به میزان تجربه متخصص سئو بستگی دارد.

برای تکمیل اطلاعات خود درباره سئوی داخلی می‌توانید به مقاله سئوی تصاویر و عنوان سئو مراجعه کنید. در این مقاله به بررسی تمام نکات مرتبط با مدل خوشه‌ای محتوا یا Pilar Cluster می‌پردازیم.

محتوا مدل خوشه‌ای یا تاپیک کلاستر چیست؟

کارشناسان از روش‌های و استراتژی‌های بسیاری برای تولید محتوا استفاده می‌کردند. با تغییراتی که در الگوریتم‌های موتورهای جستجو از جمله گوگل ایجاد شد، به ناچار استراتژی‌های تولید محتوا تغییر کرد. در واقع تاپیک کلاستر یک استراتژی یا سبک محتوا محسوب می‌شود. در میان تمام سبک‌های محتوا، Topic Cluster کارآمدتر است.

این سبک محتوا، قابلیت ساخت یک ساختار محتوا را برای سایت دارد. ساختاری که توسط این نوع استراتژی ایجاد می‌شود، به راحتی توسط ربات‌های گوگل قابل تشخیص است. علاوه بر ربات‌ها، تشخیص ساختار توسط کاربران نیز امکان پذیر است.

این روش تولید محتوا علاوه بر اینکه گوگل پسند است، کاربران را هم راضی می‌کند. با استفاده از این روش امکان ارائه یک مقاله جامع و کامل وجود دارد. به طور کلی روشی برای ارائه مقاله‌ی جامع شامل کلمه‌های کلیدی و لینک‌های داخلی است.

نکته‌ای که در این بخش دارای اهمیت است، تحقیق کلمه کلیدی و همچنین طراحی یک ساختار کامل از محتواهایی که برای شما ورودی خواهند داشت. قبل از طراحی ساختار باید بدانید که به طور کلی پیلار کلاستر به دو بخش تقسیم می‌شود.

  1. تاپیک یا پیلار
  2. کلاستر
محتوا مدل خوشه‌ای یا تاپیک کلاستر چیست؟

تاپیک یا Topic

مقاله‌ای که به عنوان تاپیک در نظر می‌گیرید، نباید یک مقاله طولانی باشد که تمام زیر شاخه‌های مقاله را با جزئیات توضیح داده است. در واقع این مقاله، یک مقاله مختصر و مفید است. در این مقاله مفهوم کلی ارائه می‌شود و به زیر شاخه به طور کوتاه اشاره‌ای می‌کند. کلمات کلیدی فرعی در مقاله پیلار به مقاله‌‌های دیگر لینک داده می‌شوند که هر زیر شاخه را به طور کامل توضیح می‌دهد. اگر پیلار کلاستر را یک خوشه انگور در نظر بگیرید، پیلار انگور است و کلاسترها، هر دانه انگور هستند.

کلاستر یا Cluster

یک مقاله را در نظر داشته باشید، به عنوان مثال، مقاله‌ای با عنوان “سئو چیست؟” که به طور مختصر و مفید سئو را تعریف و با اشاره‌ای کوتاه و کلی، عوامل موثر در سئو را بیان می‌کند. همانطور که مشخص است، مقاله‌ی “سئو چیست؟” یک تاپیک و به عنوان مثال مقاله‌ی “سئو داخلی چیست؟” یک کلاستر است. به کمک کلمه کلیدی‌های فرعی که در مقاله تاپیک یا پیلار قرار دارد، به مقاله‌های کلاستر، لینک داخلی داده می‌شود.

در این جدول به صورت خلاصه مقایسه ای بر صفحات اصلی و صفحات خوشه یا همان پیلار، کلاستر داشته ایم:

ویژگیصفحه اصلی ستونصفحه خوشه‌ای
محتوابررسی کلی موضوعبررسی عمیق یک زیرموضوع
طولکوتاه‌تربلندتر
اهمیتمهم‌ترکم‌اهمیت‌تر
ساختار پیوندبه همه صفحات خوشه‌ای پیوند می‌دهدبه صفحه اصلی ستون پیوند می‌دهد
هدفرتبه‌بندی برای کلمات کلیدی اصلیرتبه‌بندی برای کلمات کلیدی فرعی
مخاطبکاربران عمومیکاربران عمیق‌تر
قالبراهنمای کامل، پست وبلاگ، اینفوگرافیکپست وبلاگ، مقاله عمیق، مطالعه موردی
مثال“راهنمای کامل سئو”“نحوه سئو کردن یک پست وبلاگ”

پیلار کلاستر یا تاپیک کلاستر چه تاثیری در سئو دارد؟

تا اینجا تعریف کاملی از پیلار کلاستر یا تاپیک کلاستر را ارائه کردیم. در ادامه به تاثیر پیلار کلاستر یا تاپیک کلاستر می‌پردازیم. همانطور که گفتیم، مقاله‌های کلاستر را با لینک‌های داخلی به مقاله‌ی تاپیک و مقاله‌ی تاپیک را به کلاستر متصل می‌کنیم. نکته اینجاست که تمام صفحات کلاستر باید به تاپیک لینک داده شوند. شاید برای شما سوال پیش آمده که چرا تمام صفحات کلاستر باید به تاپیک لینک داده شود؟ جواب این است که چون مقاله تاپیک مهمترین مقاله است. برای اینکه اهمیت این مقاله به گوگل و کاربران بفهمانیم از لینک داخلی استفاده می‌کنیم. بسیاری از وب‌سایت‌ها مهمترین مقاله یا تاپیک را لندینگ در نظر می‌گیرند. با این کار، دو هدف را با یک تیر نشان می‌کنند.

پیلار کلاستر یا تاپیک کلاستر چه تاثیری در سئو دارد؟

به گفته وب‌سایت معتبر Semrush تاپیک کلاسترها از دو جنبه اهمیت دارند:

Pillars are content powerhouses that enhance organic rankings and propel traffic growth.
They showcase your expertise on the topic, and the interlinking structure helps give context to search engines.

ترجمه:

  • پیلارها نیروگاه‌های محتوا هستند که باعث افزایش ورودی ارگانیک و ترافیک سایت می‌شود.
  • تاپیک پیج‌ها تخصص شما را در مورد یک موضوع به نمایش می‌گذارند و ساختار سازی می‌کند که موتورهای جستجو کمک می‌کند.

با طراحی و پیاده سازی یک تاپیک کلاستر کارآمد، می‌توانید دو جنبه را تقویت کنید که هر کدام به صورت مستقیم روی سئو تاثیر دارند. اولین جنبه، لینک سازی درست و ساختار یافته است که از نظر ربات گوگل یک مزیت به شمار می‌آید. جنبه دوم رفع نیاز کاربر است.

کاربران زمانی که وارد هر کدام از صفحات وبلاگ می‌شوند به راحتی می‌توانید تمام مطالب مورد نیاز خود را به کمک لینک‌های داخلی پیدا کنند. علاوه بر اینکه کاربر را راضی کردید، او را برای مدت زمان بیشتری در سایت خود نگه داشتید. هر اندازه کاربر در سایت شما زمان بگذارد، میزان رضایت کاربر را نشان می‌دهد.

علاوه بر رضایت کاربر، ربات‌های گوگل با ارزیابی رفتار کاربر متوجه کیفیت محتوا سایت شما می‌شوند. بنابراین تاپیک کلاستر را در سایت خود جدی بگیرید و سعی کنید از این ساختار برای تولید محتوا استفاده کنید.

پیلارها نیروگاه‌های محتوا هستند که باعث افزایش ورودی ارگانیک و ترافیک سایت می‌شود.

جمع بندی تاپیک کلاستر

در این مقاله سعی کردیم به بررسی کلی ساختار پیلار کلاستر یا تاپیک کلاستر بپردازیم. با توجه به اطلاعاتی که ارائه شد، لازم است پیش از شروع تولید محتوا، یک ساختار کامل و جامع طراحی کنید و بر اساس آن تقویم محتوایی را بنویسید. در صورتی که هنگام تولید محتوای تاپیک کلاستر به تمام نکات توجه کنید، می‌توانید کاربران وفادار سایت را افزایش دهید. هر اندازه که کاربران وفادار بیشتر شوند، نرخ پرش یا Bounce Rate شما افزایش می‌یابد. به لینک‌های داخلی و کلمات کلیدی که به عنوان انکر یا Anchor از آن‌ها استفاده می‌کنید دقت کنید. این کلمات کلیدی راهی برای افزایش میزان ترافیک ارگانیک سایت شما خواهد بود.

سوالات متداول

تاپیک کلاستر در چه سایت‌هایی کاربرد دارد؟

در سایت‌های فروشگاهی، در صورتی که لندینگ تاپیک پیج باشد و در سایت‌های خبری و وبلاگ محور کاربرد دارد. با توجه به هدف نهایی سایت باید پیلار مناسب سایت را طراحی کنید. در برخی مواقع ممکن است به تاپیک کلاستر نیاز نداشته باشید و تنها تولید محتوای آسمان خراش کافی باشد.

از محتوای مدل خوشه‌ای یا تاپیک کلاستر در سایت فروشگاهی استفاده می‌شود؟

برای تولید محتوای تاپیک کلاستر در سایت‌های فروشگاهی، کافی است که صفحه‌هایی که به فروش منجر می‌شوند مانند صفحه‌های دسته بندی محصولات را به عنوان تاپیک پیج در نظر بگیرید. با این کار می‌توانید میزان اهمیت صفحه لندینگ را از طریق لینک داخلی بالا ببرید و برای لینک‌های خارجی می‌توانید به صورت غیر مستقیم روی صفحه‌های کلاستر کار کنید که به صفحه‌ی تاپیک شما لینک سازی شده است.

چرا باید از تاپیک کلاستر استفاده کنیم؟

با  توجه به اینکه تاپیک پیج‌ها یک مفهوم کلی و جامع اما کوتاه درباره موضوع اصلی می‌دهد و در صفحه‌های کلاستر به شاخه‌های آن موضوع می‌پردازد، میزان تخصص شما را در حوزه خاصی نشان می‌دهد. به همین دلیل امکان افزایش ورودی و کاربران وفادار را زیاد می‌کند. با توجه به اینکه طراحی و پیاده سازی محتوای مدل خوشه‌ای به طور مستقیم روی سئو سایت موثر است، به همین دلیل باید از این ساختار در تولید محتوا استفاده کنید.