استراتژی بک لینک گره ای یا لایه ای برای قدرتمند کردن بک لینکهای سایت است. تمام تلاش کارشناسان سئو کاهش میزان ریسک سئو خارجی است. با توجه به اینکه گاهی سئو خارجی منجر به پنالتی میشود، با طراحی یک شبکه از بک لینکها در رسانههای مختلف میزان موفقیت و افزایش رتبه را بالا و میزان ریسک را پایین میآوریم. این توضیح کلی از روش لینک سازی گرهای است. برای اینکه مطلب برای شما قابل درک باشد، در این مقاله به طور جامع به آموزش لینک سازی به روش لایهای پرداختیم.
بک لینک گره ای چیست؟
با بک لینک گره ای برای بک لینکهای سایت، بک لینک میسازیم. با این روش بک لینکهای سایت تقویت شده و متقابلا اعتبار سایت افزایش مییابد. بسیاری از وبسایتها به دلیل لینک سازی بیش از اندازه از انواع سایتهای رایگان با مشکلاتی روبرو میشود. زمانی که برای سایت بیش از اندازی بک لینک میسازید، گوگل مشکوک میشود و با بررسی تمام سایتهایی که به سایت شما لینک دادند، احتمالا سایت را پنالتی میکند.
بسیاری از رسانههای لینک سازی، اسپم هستند. درصد اسپم بودن وبسایتها باعث تاثیر منفی در سئو سایت میشود. با استراتژی بک لینک لایه ای لینک سازی به به سایت را بهینه و ایمن میکنید. هدف نهایی از لینک سازی، افزایش اعتبار وبسایت است. بنابراین، لینک سازی خارجی را به صورت غیر مستقیم انجام دهید.
برای پیاده سازی بک لینک گره ای، در لایه 1 که بک لینکهایی مثل رپورتاژ و پستهایی در سایتهای وبلاگی رایگان را دارید، مستقیم به صفحاتی از سایت شما لینک میشود. در قدم بعدی یک لایه یا گره 2 شامل چند بک لینک دارید که به لایه یا گره 1 لینک میدهد. سپس، یک لایه 3 میسازید که بک لینکهای لایه 2 را تقویت میکند. با توجه به نوع پروژه از 2 تا 10 لایه امکان ساخت بک لینک لایه ای را دارید.
بک لینک گره ای چه تاثیری در سئو دارد؟
به طور کلی، سئو سایت در چند فاز انجام میشود. در فاز اول، لینک سازی و سئو داخلی است که شامل سئو محتوا و تحقیق کلمه کلیدی و انتخاب صفحات لندینگ است. پس از اتمام سئو داخلی وارد فاز بعدی یعنی سئو خارجی میشویم. یکی از مهمترین تاثیرات بک لینک به طور کلی، افزایش اعتبار سایت است. در مقالهی بک لینک چیست به طور جامع انواع بک لینکها توضیح دادیم. اعتبار سایت کمک میکند تا رتبه کلمات کلیدی سایت در صفحه نتایج افزایش یابد.
-
تمپلیت سئو برای پروژه230,000 تومان – 1,250,000 تومان
-
KPI پلن سئو برای ۱۲ ماه350,000 تومان – 2,500,000 تومان
-
بریف محتوای متنی280,000 تومان – 1,250,000 تومان
-
تقویم مناسبتهای ۱۴۰۳250,000 تومان – 1,500,000 تومان
برای اینکه رتبه سایت را با لینک سازی خارجی افزایش دهیم، چندین رسانه را برای ساخت لینک خارجی انتخاب میکنیم. در گذشته بسیاری از کارشناسان از تمام سایتها برای Backlink استفاده میکردند. با هوشمند شدن الگوریتمهای گوگل، سایتهایی با Spam Score بالا شناسایی شدند. متخصصان برای اینکه الگوریتمهای گوگل را به نحوی دور بزنند، یک استراتژی طراحی کردند.
با وجود اینکه حتی گاهی استراتژی بک لینک گرهای هم توسط گوگل قابل تشخیص است اما نسبت به گذشته، ایمنتر خواهد بود. در این روش امکان افزایش رتبه سایت با حجم زیادی از بک لینک با ریسک پایین، ایجاد شد. در ادامه روش پیاده سازی آن را شرح میدهیم. در زیر تعریف کلی از لینک سازی لایه ای به استناد سایت Ahrefs ارائه کردیم:
In essence, tiered link building is creating links to external pages that link to your website or page. With this approach, the links are built in layers, reinforcing the pages that link to the main page. It resembles a pyramid, with each tier supporting and enhancing the one above it. This strategy aims to boost the authority and effectiveness of primary backlinks to your website, thereby improving your search engine ranking.
ترجمه: در اصل، لینک بیلدینگ لایهای ایجاد پیوندهایی به صفحات خارجی است که به وبسایت یا صفحه شما پیوند دارند. با این رویکرد، پیوندها به صورت لایه ای ساخته می شوند و صفحاتی را که به صفحه اصلی پیوند میدهند، تقویت می کنند. این شبیه یک هرم است که هر طبقه از آن حمایت می کند و سطح بالای آن را تقویت می کند. این استراتژی با هدف افزایش اعتبار و اثربخشی بک لینک های اولیه به وب سایت شما و در نتیجه بهبود رتبه موتور جستجوی شما انجام میشود.
مزیت | تاثیر بر سئو | توضیحات |
---|---|---|
افزایش قدرت بک لینک ها | افزایش رتبه بندی | با استفاده از بک لینک های واسطه از وب سایت های با کیفیت بالا، سیگنال های اقتدار قوی تری به گوگل ارسال می شود که می تواند منجر به افزایش رتبه بندی وب سایت شما در نتایج جستجو شود. |
تنوع بخشیدن به پروفایل بک لینک | ظاهر طبیعی پروفایل بک لینک | بک لینک های گره ای از دامنه های مختلف می آیند که به طبیعی تر شدن پروفایل بک لینک شما کمک می کند و احتمال جریمه شدن توسط گوگل به دلیل بک لینک های غیرطبیعی را کاهش می دهد. |
مقاومت در برابر الگوریتم های گوگل | کاهش خطر جریمه | از آنجایی که بک لینک ها به طور مستقیم به وب سایت شما اشاره نمی کنند، احتمال اینکه توسط گوگل به عنوان بک لینک غیرطبیعی یا اسپم شناسایی شوند، کمتر است. |
کاهش هزینه ها | بک لینک های ارزان تر | خرید بک لینک از وب سایت های واسطه معمولا ارزان تر از خرید بک لینک مستقیم از وب سایت های با کیفیت بالا است. |
هدفمند کردن ترافیک | افزایش ترافیک مرتبط | می توانید از وب سایت های مرتبط با صنعت خود برای لینک دادن به وب سایت خود استفاده کنید تا ترافیک هدفمندتری را از کاربران علاقه مند به موضوعات مرتبط با وب سایت خود جذب کنید. |
چطور بک لینک گرهای را پیاده سازی کنم؟
برای پیاده سازی بک لینک گرهای بهترین روش ساخت یک شبکه بک لینک خصوصی یا PBN است. اگر بک لینک PBN را نمیشناسید، ابتدا مقاله آن را بخوانید و سپس به ادامه این بحث بازگردید. با ساخت یک شبکه که شامل انواع رسانههای لینک سازی است، چندین لایه درست کنید. برای انجام این کار به صورت عملی، یک فایل اکسل را باز کنید، هر شیت را با عنوان “لایه 1″، “لایه 2” و … نامگذاری کنید. لایه 1 معمولا رسانههای رپورتاژ است ولایه دیگر را میتوانید از رسانههای ارزان قیمت رپورتاژ یا سایتهای وبلاگی رایگان انتخاب کنید.
*نکته: پیش از هر اقدامی، بک لینک رقبا را دقیق با تجزیه و تحلیل جزئیات، بررسی کنید. لیستی از ابزارهای بک لینک چکر را در قالب یک مقاله جمعآوری کردیم که مطالعه آن خالی از لطف نیست.
اگر سایتهای رایگان یا شبکههای اجتماعی ( البته شبکه اجتماعی بک لینک نیست و ارسال سیگنال به گوگل است.) یا وبسایتهایی مانند آپارات را انتخاب میکنید. در هر لایه برای هر کدام چندین اکانت متفاوت داشته باشید. با ابزار تحقیق کلمه کلیدی لیستی از کلمات کلیدی دم بلند یا Long tail را انتخاب کنید. برای هر کلمه کلیدی، محتوا تولید کنید و در هر لایه منتشر کنید. برای انتشار محتوا باید به چندین نکته توجه داشته باشید. در ادامه به نکات مهم در پیاده سازی بک لینک لایه ای اشاره میکنیم:
نکات مهم در پیاده سازی بک لینک گره ای
- پیش از شروع کار حتما لیست کاملی از انواع سایتهای وبلاگی و رپورتاژها را جمع آوری کنید.
- برای اینکه سایتها و رسانهها را پیدا کنید، بک لینکهای رقبا را آنالیز کنید.
- از طریق ابزارهایی مثل MOZ بک لینکهای لایه 1 رقبا را جمع آوری کنید و هر کدام از بک لینکهای لایه 1 را جداگانه آنالیز کنید تا بک لینکهای لایه 2 و … را بدست آورید.
- برای هر کدام از سایتهای بک لینک، یک یا چند اکانت جداگانه ایجاد کنید.
- بهتر است لینک سازیها با IP های متفاوتی انجام شود.
- هرگز از وبسایتهایی که به لایه 2 لینک سازی شده به لایه 1 لینک ندهید چون گوگل متوجه عملکرد شما شده و سایت را پنالتی میکند. هر بک لینک در هر لایه فقط به سایتهای لایه قبل باید لینک سازی شود.
- پیش از ایندکس شدن بک لینک، برای آن بک لینک لایهای منتشر نکنید.
مزایا/ویژگیها | بک لینک چند گرهای (Multi-node Backlinks) |
---|---|
کاهش خطر تکلیف | بله |
افزایش اعتبار دامنه | بله |
افزایش جریان ترافیک | بله |
افزایش رتبهبندی در موتورهای جستجو | بله |
توسعه دامنههای متنوع | بله |
افزایش ارتباطات بین دامنهها | بله |
پایداری بیشتر از لینکهای تک گرهای | بله |
جمع بندی بک لینک گره ای
در این مقاله سعی کردیم به تمام جزئیات و نکات مهم در طراحی و ساخت بک لینکهای لایهای اشاره کنیم. به طور کلی برای پیاده سازی هر استراتژی لینک سازی خارجی باید احتیاط کنید. هرگز ریسک نکنید تا گوگل به روند عملکرد سئو خارجی مشکوک نشود. در صورتی که سئو خارجی را با موفقیت پشت سر گذاشتید، از مقاله انواع پکیج گوگل ادز کمک بگیرید و یک فاز دیگر را شروع کنید. هرگز مسیر سئو سایت را متوقف نکنید و پس از اینکه در مسیر سرازیری هستید، سئوی داخلی و خارجی را با هم پیش ببرید.
با توجه به بررسی های انجام شده در سایت های معتبر moz.com و ahrefs.com، بک لینک چند گره ای (که به آن لینک سازی چند سطحی یا چند گره ای نیز گفته می شود) روشی برای ایجاد سلسله مراتبی از لینک ها از وب سایت های مختلف به وب سایت اصلی شما است. این کار به جای ایجاد لینک مستقیم از وب سایت های دیگر به سایت شما، به شما کمک می کند تا سیگنال های اقتدار قوی تری به گوگل ارسال کنید و جایگاه خود را در نتایج جستجو تثبیت نمایید.
در اینجا، به برخی از مزایا و ویژگی های بک لینک چند گره ای اشاره شده است:
مزیت | ویژگی | توضیحات |
---|---|---|
افزایش قدرت بک لینک ها | لینک های واسطه | با استفاده از وب سایت های با کیفیت بالا برای لینک دادن به وب سایت های واسطه و سپس از آن وب سایت های واسطه برای لینک دادن به وب سایت اصلی خود، سیگنال های اقتدار قوی تری به گوگل ارسال می کنید. |
تنوع بخشیدن به پروفایل بک لینک | دامنه های ارجاع دهنده | بک لینک های چند گره ای از دامنه های مختلف می آیند که به طبیعی تر شدن پروفایل بک لینک شما کمک می کند. |
مقاوم تر در برابر الگوریتم های گوگل | لینک های غیر مستقیم | از آنجایی که بک لینک ها به طور مستقیم به وب سایت شما اشاره نمی کنند، احتمال اینکه توسط گوگل به عنوان بک لینک غیرطبیعی یا اسپم شناسایی شوند، کمتر است. |
کاهش هزینه ها | بک لینک های ارزان قیمت | خرید بک لینک از وب سایت های واسطه معمولا ارزان تر از خرید بک لینک مستقیم از وب سایت های با کیفیت بالا است. |
هدفمند کردن ترافیک | بک لینک های مرتبط | می توانید از وب سایت های مرتبط با صنعت خود برای لینک دادن به وب سایت خود استفاده کنید تا ترافیک هدفمندتری را جذب کنید. |
سوالات متداول
بک لینک لایه ای از کجا بخریم؟
سئو کلرک و لجیت دو نام آشنا هستند برای خرید پکیجهای بک لینک.
بک لینکهای لایهای ارزان خوب است؟
هرگز پکیج بیکیفیت را خریداری نکنید. پکیج بیکیفیت در بهترین حالت بیتاثیر است و در بدترین حالت، تاثیر منفی دارد.
لینک بیلدینگ گره ای را تا چند گره ادامه دهیم؟
به نوع پروژه و البته میزان قدرت رقبا بستگی دارد. معمولا بیشتر از لایه 2 نیازی نیست اما در صورت نیاز تا لایه 8 هم پیش ببرید، مشکلی بوجود نخواهد آمد.
4 دیدگاه
1403/03/16 زمان 10:14 ق.ظ
سلام وقت شما بخیر، یعنی بک لینک گره ای میزنیم برای تقویت ریپورتاژمون مثلا درسته؟
1403/03/28 زمان 1:24 ب.ظ
سلام نیمای عزیز وقت شما بخیر، بله دقیقا بک لینک گره ای باعث تقویت ریپورتاژ ما میشه و از سمت دیگه بالا رفتن قدرت ریپورتاژ به بالا رفتن DA صفحه سایت ما هم کمک میکنه.
1403/05/07 زمان 1:33 ب.ظ
سلام وقت بخیر ببخشید این بک لینک گره ای یکبار گافی هست؟
1403/05/17 زمان 10:57 ق.ظ
سلام پریسا عزیز، خدمت شما باید عرض کنم معمولا برای هر لینک تا ۲ سال شما میتانید بک لینگ گره ای استفاده بفرمایید تا قدرت را همچنان منتقل کند، در بازه های مناسب مثلا ماهی یکبار، ولی وقتی جایگاه مناسبی پیدا کردید میتوانید زمان را بیشتر کنید و تا زمان افت جایگاه بازه را به همان شکل ادامه دهید. در صورت افت دوباره بازه را کوتاه تر نمایید.