دیجیتال مارکتینگ چیست؟ یکی از پرسش هایی که ممکن است به عنوان صاحب یک کسب و کار با آن مواجه شوید، چیستی بازاریابی دیجیتال است. در پاسخ به این پرسش، مقاله ای را آماده کرده ایم که می توانید آن را تا انتها مطالعه کرده و با مزیت ها، اهمیت و چیستی این موضوع بیشتر آشنا شوید.

 

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ آشنایی با مفهوم بازاریابی دیجیتال

 

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ اولین پرسشی که می خواهیم در این بخش به معرفی آن بپردازیم، چیستی Digital Marketing است. اگر صاحب یک کسب و کار بوده باشید، حتما به راه های پروموت کردن محصولات و فروش یا تبلیغ آنها فکر کرده اید. به مجموعه ای از راهکارهایی که می توانند به شما کمک کنند تا بتوانید برای این اهداف اقدام کنید، دیجیتال مارکتینگ گفته می شود.

دیجیتال مارکتینگ به هر شکلی از بازاریابی گفته می شود که به صورت آنلاین با کمک موبایل، لپ تاپ، اینترنت و غیره انجام می گردند. همانطور که از نام آن نیز پیداست، برای مارکتینگ یا بازاریابی محصول خود باید به صورت دیجیتالی و در دنیای مجازی اقدام کنید. این موضوع با گسترش فضای مجازی، به ویژه پس از وقوع همه گیری کرونا در جهان، بیشتر از گذشته مطرح شده است.

آشنایی با انواع روش های دیجیتال مارکتینگ

 

در ادامه پاسخ به این سوال که دیجیتال مارکتینگ چیست؟ می بایست به انواع آن اشاره کرد که به شرح زیر می باشند:

  • سئو و بهینه سازی موتور جستجو: یکی از مهم ترین مدل های بازاریابی دیجیتالی است. در این روش، وبمستر می بایست وب سایت خود را در نتایج جستجوی گوگل بهینه سازی کرده و آن را روی کلماتی که مرتبط به حوزه خود می شود، بالا بیاورد.
  • تبلیغات پولی در فضای مجازی و سرچ: مدل دیگری از تبلیغات و دیجیتال مارکتینگ، از نوع بازاریابی است که باید در شبکه های اجتماعی یا گوگل انجام شود. نمونه هایی از این نوع تبلیغات را می توان گوگل ادز و یا تبلیغات استوری یا پست در اینستاگرام، تیک تاک و غیره دانست.
  • ایمیل مارکتینگ: یکی دیگر از حالت هایی که می توان آن را جزو تبلیغات فضای مجازی درنظر گرفت، ارسال ایمیل می باشد. کاربران در این روش، اقدامات مختلفی را انجام می دهند که از آن جمله می توان به اطلاع رسانی جشنواره ها، ارسال کدهای تخفیف، خبرنامه ها و غیره اشاره کرد.
  • بازاریابی محتوایی: اگر بخواهید برند خود را پروموت کنید و کاربران را از طریق ترافیک سایت به مشتری تبدیل نمایید، می بایست از این روش استفاده کنید. از اقداماتی که در این بخش انجام می شوند می توان به انتشار پست بلاگ، ویدیو، اینفوگرافیک، کتاب های الکترونیکی و غیره اشاره کرد.

 

اهمیت دیجیتال مارکتینگ چیست؟

 

کمتر وبمستر یا کسب و کاری است که این سوال را بپرسد اما لازم است در مورد اینکه اهمیت دیجیتال مارکتینگ چیست؟ کمی با یکدیگر صحبت کنیم. در این خصوص می توان به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از:

  • جامعه هدف بزرگ: یکی از مهم ترین مواردی که باید در این لیست عنوان کرد، جامعه هدف بزرگ و آنلاین شماست. تقریبا بیش از ¾ جمعیت ایران به اینترنت دسترسی دارند و به نوعی در فضای مجازی حضور دارند. در نتیجه شما می توانید از این فرصت برای ارتباط با آنها و فروش محصولات یا خدمات خود استفاده کنید.
  • رقابت در فضای مجازی: اگر سری به فضای مجازی بزنید، حتما انبوهی از کسب و کارها را مشاهده خواهید کرد که در این فضا حضور داشته و در آن رقابت می کنند. برای آنکه از آنها جا نمانید، می توانید در این بخش نیز حضور داشته و برای جذب کاربران و افزایش سهم خود در بازار فضای مجازی اقدام کنید.
  • مهاجرت کسب و کارها به فضای مجازی: برآورد شده است که بیش از 50 درصد از کسب و کارها، به خصوص پس از همه گیری کرونا، به اینترنت منتقل شده اند. همچنین بنابر آنچه از دیدگاه کارشناسان ذکر شده، دنیای آینده، جایی است که غالب مردم، تلاش می کنند از طریق فضای مجازی نیاز خود را برطرف کنند. بنابراین مهم است که پلتفرم کسب و کار خود را به دنیای مجازی منتقل کنید و در قدم بعدی با سرمایه گذاری و تبلیغ آن، سهمی در این بازار داشته باشید.

 

اهمیت دیجیتال مارکتینگ چیست؟

 

 

مزیت های دیجیتال مارکتینگ چیست؟

 

تا به اینجای کار فهمیدیم که دیجیتال مارکتینگ چیست؟ و چرا اهمیت دارد اما حال باید به مزیت های آن بپردازیم که عبارتند از:

 

  • هزینه و سرعت: اگر بخواهیم یک عامل بسیار مهم را در جواب اینکه مزیت دیجیتال مارکتینگ چیست؟ عنوان کنیم، هزینه و سرعت یک پاسخ درخور است. به جهت نوعیت دیجیتال مارکتینگ، لازم است بدانید که این نوع تبلیغات می توانند با چند کلیک در فضای مجازی منتشر شوند. بنابراین دغدغه ای از زمان اجرا و یا عقب ماندن برنامه های خود نخواهید داشت. از سوی دیگر، هزینه های جانبی این نوع تبلیغات بسیار کمتر است و دیگر نیازی نیست برای انتشار آن، فعالیت اضافه تری را انجام دهید.
  • مخاطبین بالا: مورد دیگری که می بایست در این بخش به آن اشاره نمود، بازدهی بالای تبلیغات دیجیتال مارکتینگ است. با انتشار چنین تبلیغاتی، مشاهده آن محدود به یک مکان جغرافیایی خاص نیست؛ بلکه شما می توانید به راحتی آن را در چندین فضای مختلف، استوری های اینستاگرام، پست های توئیتر، پیام های واتساپ یا تلگرام منتشر کنید.
  • بهره وری بیشتر: بسته به نوع استراتژی دیجیتال مارکتینگ که در پیش گرفته اید، بهره وری این روش های تبلیغاتی بسیار بالاتر از روش های سنتی هستند. این موضوع از آن جهت مورد تایید است که کاربران در دنیای کنونی، غالب اوقات خود را در این فضا می گذرانند.

 

مزیت های دیجیتال مارکتینگ چیست؟

پرسش های متداول

 

در انتهای این مقاله راجع به دیجیتال مارکتینگ چیست؟ به برخی از پرسش های متداول کاربران می پردازیم که عبارتند از:

  • تاریخچه دیجیتال مارکتینگ به چه تاریخی باز می گردد؟

هرچند در گذشته، این مفهوم چندان به چشم نمی آمده است، با این حال باید گفت دیجیتال مارکتینگ از دهه 1990 به طور موثر و آهسته آغاز شده است. اکنون با وجود فضای مجازی و حضور غالب کسب و کارها در این بخش، ارزش این نوع بازاریابی با مدل سنتی آن برابری می کند.

  • مهم ترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ چیست؟

در پاسخ به این پرسش می توان به گوگل آنالیتیکس، گوگل تگ منیجر، شبکه های اجتماعی، اکانت های پربازدید، میل چیمپ، میلرلایت، کانال های تلگرامی و گروه های واتساپ با تعداد کاربران بالا اشاره کرد.