دنیای کسب و کار امروز را می‌توان به جنگی تشبیه کرد که روز به روز رقیبان زیادی سر و کله‌شان پیدا می‌شود که راه را به روی شما می‌بندند. این رقبا تمام تلاش خود را می‌کنند تا با ترفندهای جدید، جان سالم به در ببرند. رقابت در دنیای تبلیغات سخت‌تر خواهد شد، چرا که بسیاری از رقبای شما احتمالا کمپین تبلیغاتی اینستاگرام یا هر شبکه اجتماعی دیگری را اجرا کردند. 

احتمالا این پرسش برای شما هم پیش آمده است که چطور کمپین فروش در اینستاگرام راه‌اندازی کنیم؟ برای اینکه شما هم در این مسیر از رقبای خود عقب نمانید، به ابزارها و نقشه راه نیاز دارید. اگر کسب و کار خود را به صورت مجازی، علاوه بر شبکه‌های اجتماعی، در قالب وب‌سایت راه انداخته باشید، احتمالا درباره انواع کمپین گوگل ادز و تعرفه تبلیغات گوگل ادز زمزمه‌‎هایی به گوش‌تان رسیده است.

حالا که میدان مبارزه دنیای کسب و کار است و ابزار مبارزه هم در یک دست شما، فقط مانده در دست دیگر نقشه راهی به نام کمپین های تبلیغات اینستاگرام قرار بگیرد تا رقبا را یکی پس از دیگری از میان برداشته و اسب تان را به سوی موفقیت بتازانید و پرچم پیروزی را بالا بگیرید.

حالا اگر به دنبال نقشه راه می‌گردید اصلا نگران نباشید! چون در ادامه‌ی این مقاله، به طور کامل با زیر و بم و جزییات آن آشنا خواهید شد. پس ابتدا لازم است نگاهی به تعریف انواع کمپین‌های تبلیغاتی بیندازیم تا بعد در ادامه بتوانیم قدم به قدم پیش برویم و روش درست راه اندازی کمپین تبلیغات اینستاگرام را یاد بگیریم.

تعریفی ساده از کمپین های تبلیغاتی 

مجددا همان میدان جنگ را در نظر بگیرید. به جمعی از اقدامات و فعالیت هایی که برای رسیدن به اهداف مشخصی در بازه زمانی تعیین شده در بستر یا بستر های خاص(در اینجا اینستاگرام) توسط کسب و کارها اجرا و دنبال می‌شود، کمپین‌های تبلیغاتی گفته می‌شود.

تبلیغات اینستاگرام مسیری میانبر برای کسب و کارها، جهت نمایش و معرفی از جنبه خلاقانه است. معمولا با نمایش عکس‌ها، ویدیوها و سایر محتوای بصری در قالب استوری و پست در پیج های گوناگون کمپین اینستاگرام را راه اندازی می‌کنند.

تعریفی ساده از کمپین های تبلیغاتی

چرا ساخت کمپین تبلیغاتی در اینستاگرام؟

اینستاگرام در حال حاضر بیش از یک میلیارد کاربر فعال ماهانه دارد! بنظرم همین عدد به اندازه کافی چشمگیر است تا چشم ها به این فضا خیره شود. در کنار این موضوع، پرکاربردترین و محبوب‌ترین رسانه اجتماعی نیز در فروش و معرفی محصولات و خدمات هر کسب‌وکاری، محسوب می‌شود.

امروزه طراحی کمپین تبلیغاتی اینستاگرام برای دوام آوردن و جنگیدن در میدان مبارزه کسب‌و‌کار، لازم و ضروری است. بنابراین، اگر اهل مبارزه هستید، در میدان بمانید تا با جزییات کمپین تبلیغاتی در اینستاگرام نقشه راه آشنا شوید. در همین راستا، شاید بهتر باشد برای تکمیل اطلاعات خود درباره اینستاگرام، مقاله هشتگ های اینستاگرام را مطالعه کنید.

قدم به قدم تا طراحی کمپین تبلیغاتی اینستاگرام موفق

از اینجا به بعد رسما وارد میدان مبارزه می‎شویم، پس لازم است با چشمانی باز توجه و حواس‌تان را کامل جمع کنید و قدم به قدم پیش بیایید تا از نقشه راه و مسیرمان عقب نمانید، وگرنه رقبا دندان تیز کردند و در کمین هستند.

قدم اول: تعریف اهداف هوشمندانه

قطعا انجام کاری بدون ترسیم هدف مثل پرتاب تیری در تاریکی می باشد که سرنوشت آن نامعلوم است. اما قطعا به هدر رفتن زمان، انرژی و سرمایه شما ختم خواهد شد. بنابراین، لازم است قبل از هر گونه اقدامی هدف‌تان را مشخص کنید.

برای این کار بهتر است از تکنیک SMART به معنای اهداف خاص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط و به موقع استفاده کنید. به هر کمپین تبلیغاتی موفق که در طول تاریخ سر بزنید، بدون شک رد پای این تکنیک را مشاهده خواهید کرد.

قدم به قدم تا طراحی کمپین تبلیغاتی اینستاگرام موفق
قدم اول: تعریف اهداف هوشمندانه

 این تکنیک چارچوبی برای یک رویکرد روشن و متمرکز است که به طراحی استراتژی شما کمک می کند. به عنوان مثال، هدف شما از تبلیغات برای یک کسب‌وکار مشخص، افزایش فروش است. هوشمندانه است اگر یک جمعیت اصلی را با تبلیغات اینستاگرام هدف قرار دهید تا میزان فروش را حداقل 30 درصد در بازه زمانی سه ماهه آینده افزایش دهید.

 همه می‌دانیم هدف نهایی هر کمپینی، دستیابی به اهداف درآمدی و سودآوری است. برای این کار باید تعداد خاصی مشتری جذب کنید تا هدف تان قابل لمس شود.

 پس این اعداد (درآمد و تعداد جذب مشتری) باید تعریف شوند. قبل از اقدام قدمی به عقب بردارید و کارهای زیر را انجام دهید:

تعداد سرنخ‌هایی را که برای تبدیل موفقیت‌آمیز درصدی به مشتریان واقعی نیاز دارید، مشخص کنید. داده های کمپین‌های قبلی را تجزیه و تحلیل کنید، چه موفق چه ناموفق!

سر زدن به کمپین‌های قبلی می‌تواند در تشخیص ترندها، شناسایی نرخ‌های تبدیل معمولی  و همینطور داده‌های در مورد محصولات مختلف و جداول زمانی و… کمک موثری کند.

سر زدن به کمپین‌های قبلی می‌تواند در تشخیص ترندها، شناسایی نرخ‌های تبدیل معمولی  و همینطور داده‌های در مورد محصولات مختلف و جداول زمانی و... کمک موثری کند.

با توجه به الگوریتم‌های اینستاگرام، به گفته وب‌سایت اینستاگرام “درباره ادز در اینستاگرام” به یک مقاله‌ای اشاره دارد که توضیح داده، چطور در اپلیکیشن اینستاگرام تبلیغاتی به کاربران نمایش داده می‌شود که مورد نیاز آن خواهد بود. به متن زیر بر گرفته از وب‌سایت Instagram توجه کنید:

We want to show you ads from businesses that are interesting and relevant to you. These are some examples of information we could use to show you ads:
– Your activity on Instagram. For example, you might see ads based on the people you follow and/or posts you like. If you have linked your Instagram and Facebook accounts, your activity on Facebook may also affect your ads on Instagram.
– The content of the posts you make or interact with on Instagram and Facebook.
– Your information and interests on Facebook, if you have a Facebook account.
– Your activity on third-party websites and apps you use.

ما می‌خواهیم تبلیغات کسب‌وکارهایی را به شما نشان دهیم که برای شما جالب و مرتبط هستند. این چند نمونه از اطلاعاتی است که می‌توانیم برای نمایش تبلیغات به شما استفاده کنیم:

  1. فعالیت شما در اینستاگرام برای مثال، ممکن است تبلیغاتی را بر اساس افرادی که دنبال می‌کنید و/یا پست‌هایی که دوست دارید ببینید. اگر حساب های اینستاگرام و فیس بوک خود را پیوند داده اید، ممکن است فعالیت شما در فیس بوک بر تبلیغات شما در اینستاگرام نیز تأثیر بگذارد.
  2. محتوای پست هایی که در اینستاگرام و فیس بوک می گذارید یا با آنها تعامل می کنید.
  3. اطلاعات و علایق شما در فیس بوک، اگر حساب فیس بوک دارید.
  4. فعالیت شما در وب‌سایت‌ها و برنامه‌های شخص ثالثی که استفاده می‌کنید.

قدم دوم: شناسایی و دسته بندی مخاطبان هدف

فرض کنید تیری در کمان قرار دادید، زه را می‌کشید و تیر رها می‌شود، حالا تیر به کجا می‌رود؟؟ نمی‌دانیم!!! چون هیچ هدفی را نشانه نرفته اید جواب تان این است.

قدم به قدم تا طراحی کمپین تبلیغاتی اینستاگرام 
قدم دوم: شناسایی و دسته بندی مخاطبان هدف

هدف ما در کسب و کار بدست آوردن قلب و ذهن مخاطبان است پس باید به شناخت درست و کاملی از آنها برسیم تا بتوانیم مشتریان فراوانی را به سمت برندمان جذب کنیم.

برای شناسایی و همچنین دسته‌بندی مخاطبان هدف به مراحل زیر توجه داشته باشید:

  • مخاطب شناسی:

در مورد مخاطبان هدف خود کامل تحقیق و جمعیت شناسی کنید. برای این کار، لیستی از علایق و رفتارهای مخاطبان خود را بسازید.

باید بدانید که اینستاگرام هم بینش و گزارش های تحلیلی از فعالیت پست و استوری‌های شما ارائه می دهد. قطعا می‌توانید از این گزارش‌های تحلیلی برای درک آنچه که مخاطبان را علاقه مند می‌کند، استفاده کنید.

  • تجزیه و تحلیل محتواهای خودتان:

نکته ای که خیلی ها به آن توجه نمیکنن دقیقا همینجاست. قبل از طراحی کمپین شما باید بررسی کنید که کدام مدل پست و استوری بیشترین تعامل را با مخاطب ایجاد کرده و استراتژی محتوای خود را بر اساس آن بچینید.

  • تجزیه و تحلیل مخاطبان رقبا:

مخاطبان رقیب را تجزیه و تحلیل و استراتژی‌های هدف گذاری تبلیغات آنها را بررسی کنید.

قطعا شنیدید که می گویند: دوست را نزدیک خودت نگه دار، دشمن را نزدیک‌تر! برای هدف قرار دادن مخاطب مناسب، تجزیه و تحلیل رقبا، لازم و ضروری است. با این کار می‌توانید استراتژی و مسیر فکری رقیب را مشاهده کنید و الهام از هر کدام، قدمی به سمت رشد بر دارید.

مخاطبان رقیب را تجزیه و تحلیل و استراتژی‌های هدف گذاری تبلیغات آنها را بررسی کنید.

قدم سوم: زمان بندی کمپین

طبیعتا برای انجام هر کاری باید زمان شروع و پایان آن نیز به طور دقیق مشخص شود. بازه زمانی کمپین ها به طور معمول از 2 روز الی 2 هفته می‌تواند در نظر گرفته شود. البته می توانید بازه زمانی را افزایش دهید، هرچند اجرای چند کمپین در کوتاه مدت به نسبت یک کمپین در بلند مدت، موثرتر است.

قدم چهارم: تعیین بودجه کمپین

به جرات می توان گفت که در حساس‌ترین قدم ممکن قرار داریم. وقتی صحبت از پول خرج کردن می‌شود، تن و بدن هر کسی می لرزد تا یک وقت ریالی از پول شان هدر نرود. این بزرگ‌ترین چالش هر کسب و کاری است که با بودجه محدودی به جنگ با رقبا می‌روند.

البته صرفا با صرف بودجه هنگفت، نمی توان انتظار نتیجه و بازخورد عالی داشت. بهتر است که تمام قدم هایی که پشت سر گذاشتیم، با موفقیت طی شده باشند تا در این مرحله با صرف بودجه ای معقول و اصولی به جنگ با رقبا پا بگذاریم.

هر کسی پولش بیشتر باشد، صرفا زورش بیشتر نیست و نمی تواند از پیروزی مطمئن شود!

نکته کنکوری: حتما قبل از اجرای کمپین اصلی، بودجه ای را برای تست کنار بگذارید، این کار معجزه می‌کند شک نکنید!

قدم پنجم: پادشاه وارد می‌شود

حالا زمان آن رسیده که به استقبال پادشاه، یعنی محتوا برویم. این در حالی است که تمام قدم های قبلی را محکم و با موفقیت برداشته باشیم و زیر پایمان نلغزد!

تقریبا هیچکس، شکی به این موضوع ندارد که محتوا در دنیای امروز کسب و کارهای دیجیتالی، جایگاه به شدت ویژه ای دارد. تا این حد که به آن لقب پادشاه هم داده اند و همین باعث شده نگاه و رویکرد متفاوتی نسبت آن وجود داشته باشد. در ادامه قصد داریم تکنیکی به شما معرفی کنیم که کارتان را برای تولید محتوای کمپین به راحتی آب خوردن کند!

تکنیک امتحان پس داده: شخصیتی را در نظر بگیرید که با مشکلی مواجه است، پیاز داغ مشکلش را بالا و بالاتر ببرید و نمک روی زخم وی بپاشید، بعد در ادامه او را با راهنمایی(یعنی خود شما و محصول یا خدمت تان) آشنا کنید که با برنامه اش به دنبال حل مشکل آن شخصیت می‌رود و در پایان از شکست آن شخص جلوگیری و به پیروزی هدایتش می کند.در مرحله آخر کال تو اکشن یا همان دعوت به اقدام نیز فراموش نشود.

در چنین کمپینی علاوه بر دست گذاشتن روی مشکل مخاطب، به دنبال ارائه راه حل و برنامه برای رفع آن نیز می باشد و قطعا اگر ایده خلاقانه و سناریوی جذابی به همراه داشته باشد نتیجه فراتر از انتظارتان و باورنکردنی خواهد بود.

بحث در مورد تولیدمحتوا بسیار مفصل و طولانی است اما دانستن و اجرای همین تکنیک، شما را از ساعت‌ها گشت و گذار در سرزمین وب و سایر سوشال ها نجات می‌دهد پس فقط بروید و اجرا کنید و از نتیجه اش لذت ببرید!

قدم ششم: همکاری با بلاگر،اینفلوئنسرها و پیج های عمومی

تمام قدم های قبلی در صورتی که محتوا منتشر نشود و بازخورد نگیرد عملا بی فایده خواهد بود. بنابراین لازم است دنبال پیج های مناسب و مرتبط با کسب و کارمان بگردیم تا کمپین اجرایی شود.

اینفلوئنسرها نه تنها در بین فالوورهای خود، بلکه در بین خود بازاریابان نیز علاقه زیادی را برانگیخته اند. آیا شما هم می توانید از آن بهره مند شوید؟ البته که می‌توانید! تنها کاری که باید انجام دهید این است که افراد مناسب را برای این کار انتخاب کنید. بنابراین چگونه می توان تأثیرگذاران برند خود را شناسایی کنید؟

قدم به قدم تا طراحی کمپین تبلیغاتی اینستاگرام 
قدم ششم: همکاری با بلاگر،اینفلوئنسرها و پیج های عمومی

امروزه، اجرای کمپین های موثر اینستاگرامی، بدون درگیر کردن اینفلوئنسرها و بلاگرهای مرتبط واقعا دشوار است. در این فضا، جایی که دسترسی گسترده به مخاطب برای سودآوری بالا ضروری است، آنها به عنوان تغییر دهنده بازی وارد می شوند و به کسب و کارها کمک مفیدی می‌کنند.

این یکی از ساده ترین راه ها برای دستیابی به مخاطبان جدید است. کار با این افراد تبلیغاتی است که حضور آنلاین شما را تقویت می‌کند، آگاهی از برند را افزایش می‌دهد، به مخاطبان جدید دسترسی می‌یابید، بک لینک‌ها را به دست می‌آورید، ترافیک سایت و لندینگ تان رشد چشمگیری می‌کند و مهمتر از همه، منجر به فروش، درآمدزایی و سودآوری می‌شود.

قدم هفتم: تحلیل و بررسی کمپین

تحلیل و بررسی کمپین فرآیندی است که شما برای بررسی نتایج یک کمپین تبلیغاتی طی می کنید تا ببینید چه چیزی موثر بوده، چه چیزی موثر نبوده و چطور می توانید دفعه بعدی عملکرد بهتری از خود به نمایش بگذارید؟

پارامترهایی که باید مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرند شامل موارد زیر هستند:

  1. ایده و سناریوی محتوا
  2. تیتر و کپشن
  3. تصاویر مورد استفاده
  4. لندینگ پیج طراحی شده
  5. نرخ کلیک روی لینک
  6. نرخ تبدیل مخاطب
  7. نرخ جذب مخاطب
  8. نرخ ایمپرشن و ریچ
  9. نرخ بازدید ویدیو

اگر تا اینجای مقاله با ما همراه بودید، تبریک ویژه می‌گویم، چون آخرین قدم را هم با موفقیت برداشتید. در صورتی که قبل، حین و بعد از کمپین، همه چیز بر وفق مرادتان پیش برود، در جنگی که ابتدای مقاله راجع به آن صحبت کردیم قطعا شما برنده میدان هستید. علاوه بر شکست رقبا به غنیمت‌های بی‌شماری که در طول مقاله ذکر شده، دست پیدا خواهید کرد.

قدم به قدم تا طراحی کمپین تبلیغاتی اینستاگرام 
قدم هفتم: تحلیل و بررسی کمپین

جمع بندی کمپین تبلیغاتی اینستاگرام

در اینجا لازم است که مروری به مطالب گفته شده داشته باشیم. در ابتدا تعریف مختصر و ساده ای از کمپین های تبلیغاتی ارائه کردیم و در ادامه نقشه راه موفقیت در این مسیر برایتان ترسیم شد که شامل 7 قدم کلیدی و بسیار مهم بود.

اگر نکته ای موردی چیزی از قلم افتاده یا سوالی ذهن‌تان را درگیر خودش کرده است، خوشحال می‌شویم در بخش نظرات برای ما بنویسید.

سوالات متداول

کمپین های تبلیغاتی اینستاگرام یعنی چه؟

مجموعه ای از اقدامات و فعالیت ها برای رسیدن به اهدافی مشخص در بازه زمانی تعیین شده در بستر اینستاگرام که توسط کسب و کارها اجرا و دنبال می‌شود.
تبلیغات اینستاگرام مسیری میانبر برای کسب و کارها جهت نمایش و معرفی جنبه خلاقانه خود با عکس‌ها، ویدیوها و سایر محتوای بصری در قالب استوری و پست در پیج های گوناگون است.

نقشه راه موفقیت در کمپین های تبلیغات اینستاگرام چیست؟

این نقشه راه 7 قدم دارد که شامل تعریف اهداف هوشمندانه، شناسایی و دسته بندی مخاطبان هدف، زمان بندی کمپین، تعیین بودجه کمپین، تولیدمحتوا، همکاری با پیج‌ها، تحلیل و بررسی کمپین است.

کدام قدم از بقیه مهم تر است؟

تمامی مراحل مثل زنجیر به هم گره خورده و متصل هستند و اگر در یکی از قدم ها بلغزیم و درجا بزنیم، نمی‌توانیم به مرحله بعدی پا بگذاریم و انتظار موفقیت در تکمیل نقشه راه و رسیدن به پیروزی را داشته باشیم.