مهمترین سوال پیش از هر اقدامی این است که کال تو اکشن چیست؟ کال تو اکشن به معنی دعوت به اقدام است که مخاطب را ترغیب به تعامل میکند. برای اینکه بدانید، کال تو اکشن یعنی چی و چطور در افزایش نرخ تبدیل تاثیر دارد، نمونههای کال تو اکشن خلاقانه از انواع CTA را بررسی کردیم. Call To Action نه تنها در سایت، بلکه در اینستاگرام و یوتیوب نیز کاربرد دارد. برای تعامل با مخاطب باید مثل یک حرفهای CTA طراحی کنید.
CTA یا کال تو اکشن چیست؟
CTA مخفف Call To Action به معنای دعوت یا درخواست به اقدام است. به بیان ساده، کال تو اکشن راهی برای ترغیب مخاطب است. برای اینکه مخاطب همان کاری را انجام دهد که شما انتظار دارید، باید کال تو اکشن حرفهای داشته باشید. کال تو اکشن بسته به کسب و کار انواع گوناگونی دارد. با توجه به اینکه چه کسب و کاری دارید، برای ساخت کال تو اکشن اقدام کنید.
-
تمپلیت سئو برای پروژه230,000 تومان – 1,250,000 تومان
-
KPI پلن سئو برای ۱۲ ماه350,000 تومان – 2,500,000 تومان
-
بریف محتوای متنی280,000 تومان – 1,250,000 تومان
-
تقویم مناسبتهای ۱۴۰۳250,000 تومان – 1,500,000 تومان
اگر هنوز نمیدانید کال تو اکشن یعنی چه؟ بهتر است به شرح کامل انواع نمونههای کال تو اکشن مراجعه کنید. Call To Action مناسب، نرخ تبدیل را افزایش میدهد. تصور کنید یک فروشنده در دنیای واقعی هستید که یک فروشگاه بزرگ دارید.
اولین شخصی که وارد فروشگاه شما میشود، چه برخوردی با او دارید؟ چطور او را مجاب میکنید که از فروشگاه شما خرید کند؟ آیا خرید کردن مشتریان، همان کاری نیست که شما از او انتظار دارید؟ پاسخ به این پرسشها، در تولید کال تو اکشن جذاب به شما کمک میکند.
به گفته وب سایت معتبر Semrush کال تو اکشن را میتوان اینگونه تعریف کرد:
What is a call to action?
When a user finds and consumes your content, you’ll likely want them to take action afterward, like reading another blog post, making a purchase, or downloading something.
There are many things your users can do. To persuade them, you’ll need to include a call to action (CTA).
فراخوان برای اقدام چیست؟
وقتی کاربر محتوای شما را پیدا کرده و مشاهده میکند، احتمالاً میخواهید بعد از آن اقدامی مانند خواندن پست وبلاگ دیگری، خرید یا دانلود چیزی انجام دهد.
کارهای زیادی وجود دارد که کاربران شما می توانند انجام دهند. برای متقاعد کردن آنها، باید یک فراخوان برای اقدام (CTA) در نظر بگیرید.
انواع کال تو اکشن را بشناسید!
همانطور که ابتدای مقاله توضیح دادیم، کال تو اکشن بر اساس نوع کسب و کار تولید میشود. این به معنای وجود انواع کال تو اکشن است. پرسش مهم این است که کدام کال تو اکشن برای شما مناسب است؟ برای بهترین انتخاب، به یک متخصص سئو یا دیجیتال مارکتینگ نیاز دارید. لازم است بدانید که Call To Action ها میتوانند دکمه، تصویر، متن، ویدئو، popup و هر چیزی باشد. برای ساخت کال تو اکشن جذاب باید مخاطب خود را بشناسید. مخاطب شما چه سلیقهای و چه علاقهمندی دارد؟ چطور میتوانید با ایدههای کال تو اکشن خلاقانه، مخاطب را جذب کنید؟ شناخت انواع CTA به درک بهتر call to action کمک میکند.
سرنخ تولید کنید
هدف از فراخوان به اقدام برای ایجاد سرنخ در موقعیتهای مختلف است. سادهتر بگوییم، برای اینکه مخاطب را هرجایی که هست هدف قرار بگیرید و او را به سمت صفحهی مورد نظر از سایت خود بکشانید، باید یک سرنخ ایجاد کنید.
یکی از بخشهای حاصلخیز سایت برای سرنخ، وبلاگ است. به طور کلی بلاگ برای راهنمایی کاربر به سمت صفحه فرود ساخته میشود. رابطه ایجاد سرنخ جذاب یا کال تو اکشن با نرخ تبدیل، یک رابطه مستقیم است. ایدههای جذاب کال تو اکشن نرخ تبدیل را افزایش میدهد.
طراحی فرم Call To Action
احتمالا در صفحات بلاگ، در صفحات لندینگ و یا در قسمت انتهایی سایت، با فرمهایی مواجه شدید. هر کدام با یک ترفند شما را ترغیب میکنند که اطلاعاتی را ارائه دهید. اطلاعاتی که توسط فرم از کاربر جمعآوری میشود، سرمایههای با ارزشی برای تبلیغات است.
فرمهایی مثل “رزرو ثبت نام”، “دریافت فایل PDF در ایمیل”، “دریافت لینک دانلود” و دیگر انواع فرمها که با توجه به نوع کسب و کار طراحی میشود. شما چطور میتوانید فرم جذاب طراحی کنیم؟ یکی از راههای جذابیت فرم کال تو اکشن طراحی دکمه و فیلدهای خاص است.
شما چه پیشنهادی برای ما دارید؟ چه ترفندی را برای جذاب کردن فرم یا حتی دکمه CTA پیشنهاد میکنید؟ نظرات خود را برای ما کامنت کنید.
دکمه کال تو اکشن
دکمه کال تو اکشن با توجه به نوع بیزینس و مکانی که بکار میرود مناسب است. یکی از انواع دکمهها که احتمال به دفعات مشاهده کردید، دکمه “بیشتر بخوانید” است. برای صفحات وبلاگ یک دکمه بیشتر بخوانید تعریف کنید، بخشی از محتوا را نمایش دهید و برای اینکه مخاطب برای مطالعه تمام مقاله ترغیب شود، دکمه “بیشتر بخوانید” را به شکل جذابی تعریف کنید.
اشتراک گذاری در شبکههای اجتماعی
برای دیده شدن شما، شبکههای اجتماعی بهترین بستر را دارند. همه میدانیم با طراحی دکمههای اشتراک گذاری، مخاطب میتواند صفحه مورد نظر از سایت شما را به اشتراک بگذارد. موضوع این است که چطور او را برای انجام این کار وسوسه کنیم؟ اینجا همان جایی است که خلاقیت حرف اول را میزند. دکمه یا آیکن خاص، متفاوت و همخوان با طرح و رنگ بیزینسی خود را طراحی کنید. مخاطب را به چالش بکشید و سعی کنید در اشتراک گذاری محصولات و خدماتتان، او را مسئول بدانید.
طراحی بنر تبلیغاتی
یکی از رایجترین انواع Call To Action طراحی بنر است. پیش از اینکه به طراحی یک بنر تبلیغاتی یا یک تصویر فکر کنید، مطالعه مقاله سئو تصاویر و سئو محتوا ، برای شناخت بیشتر عملکرد تصاویر در سئو و دیجیتال مارکتینگ لازم است.
لید پرورش دهید
شما از مخاطب انتظار دارید که برای دریافت خدمات یا خرید محصول، اقدام کند. دستهای از مخاطبان برای این کار آماده نیستند. این یعنی شما باید انجام کار را برای مخاطب آسان کنید. شاید لازم باشد، او را برای اینکه هزینهای پرداخت کند، متقاعد کنید.
از پیشنهادهای رایگان شروع کنید. شما دورههای آموزشی در حوزه خاصی را میفروشید، به عنوان یک کال تو اکشن خوب و به جا، دریافت یک دوره رایگان از طریق ایمیل را پیشنهاد دهید. اینطوری هم ایمیل و اطلاعاتی از مخاطب دارید، هم او را با نوع تدریس آشنا کردید.
سرنخ فروش
شما تمام ترفندها را برای ساخت سرنخ جذاب بکار گرفتید. مخاطب را تا سرنخ فروش کشاندید. حالا زمان آن رسیده که به صورت متمرکز به فروش بپردازید. حالا با طراحی یک بنر تبلیغاتی میتوانید مخاطب را برای کلیک ترغیب کنید. اگر متوجه اهمیت بنر یا دکمهها برای تبلیغات و ترغیب مخاطب به کلیک شدید، باید در جستجوی یک گرافیست و UI/UX کار ماهر باشید.
اهداف طراحی دکمه CTA چیست ؟
طراحی دکمه CTA یک اقدام هدفمند برای جذب کاربر است. در هر کسب و کار، به اقداماتی توسط کاربر نیاز داریم. دکمه کال تو اکشن بر اساس اقدامات کاربر هدفمند میشود. بهترین دکمههای CTA، شفافترین اهداف را دنبال میکنند. اهداف طراحی دکمه CTA باید دقیق و واضح باشد. در این حالت امکان دریافت خروجی کار ایدهآل را دارید. اهداف متناسب با نوع کسب و کار متفاوت است.
شاید به ترغیب کردن مشتریان برای خرید نیاز دارید، احتمالا برای افزایش فروش دنبال راه حل هستید. برای راهاندازی کمپینهای تبلیغاتی در هر حوزهای، به اطلاعات ارتباطی کاربران مانند، ایمیل و شماره تماس نیاز دارید. با طراحی یک فرم و پاپ آپ به جذاب کاربران را به ارائه اطلاعات ترغیب کنید. با طراحی دکمه CTA کاربرپسند و جذاب، آنها به مطالعه دیگر مقالات مشتاق کنید.
دکمه کال تو اکشن یا CTA را کجا قرار دهیم؟
پس از اینکه دکمه کال تو اکشن را طراحی کردید، حالا مهمترین سوال این است که محل قرارگیری CTA یا کال تو اکشن کجاست؟ دکمه CTA را باید کجا قرار دهیم که میزان بازخورد را افزایش دهد؟ به عنوان یک متخصص سئو و تجربیاتی که پشت سر گذاشتم، از گوگل آنالیتیکس و تحلیل دادهها استفاده میکنم. حتما رفتار کاربر را در صفحهی مورد نظر، ارزیابی میکنم. یکی دیگر از راههای کال تو اکشن، انجام تست A/B است. طبیعتا دکمه کال تو اکشن باید در بخشی از محتوا قرار بگیرد که کاربر برای کلیک روی دکمه CTA ترغیب شده است.
به طور کلی محل قرارگیری کال تو اکشن در مکانهای زیر است:
- سایدبار
- انتهای صفحه پستها / بلاگها
- انتهای صفحه اصلی
- اسلایدرها
- صفحه محصول
- برندهای تبلیغاتی
- پاپ آپ
- منوهای چسبان
در ساخت و طراحی CTA مناسب حرفه ای باشید!
برای ساخت کال تو اکشن حرفهای باید مخاطب خود را عین کف دست بشناسید. شما باید تمام نیازها، دغدغهها و نقاط قوت و ضعف مخاطب را شناسایی کنید. این تنها راه برای طراحی یک CTA جذاب است. برای طراحی دکمه، UX/UI کاران ماهر را به یاری بطلبید. برای طراحی بنر و تصاویر، از گرافیستهای ماهر کمک بگیرید. ایدههای خلاقانه کال تو اکشن با کمک و مشارکت یک تیم متخصص تولید میشوند.
در این جدول برای شما با مثال انواع کال تو اکشن را شرح داده ایم:
نوع CTA | توضیح | مثال |
---|---|---|
CTA مستقیم | این نوع CTA کاربر را به انجام یک اقدام خاص، مانند خرید، دانلود یا ثبت نام، ترغیب می کند. | * خرید * دانلود رایگان * ثبت نام |
CTA اطلاع رسانی | این نوع CTA به دنبال ارائه اطلاعات بیشتر به کاربر در مورد یک محصول یا خدمات است. | * اطلاعات بیشتر * همین حالا تماس بگیرید * دانلود بروشور |
CTA اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی | این نوع CTA کاربر را به اشتراک گذاری محتوای شما در شبکه های اجتماعی تشویق می کند. | * اشتراک گذاری * لایک * توئیت کنید |
CTA نظرسنجی و بازخورد | این نوع CTA از کاربر می خواهد که نظر یا بازخورد خود را ارائه دهد. | * نظر خود را بنویسید * به ما امتیاز دهید * در نظرسنجی شرکت کنید |
CTA شخصی | این نوع CTA بر اساس علایق و نیازهای فردی کاربر تنظیم می شود. | * محصولات مورد علاقه خود را کشف کنید * پیشنهادات ویژه را دریافت کنید * یک مشاوره رایگان رزرو کنید |
جمع بندی کال تو اکشن
در این مقاله سعی کردیم به طور جامع به بررسی کال تو اکشن یا دعوت به اقدام بپردازیم. بررسی تمام جزئیات مرتبط با این موضوع مهم در دیجیتال مارکتینگ و سئو برای تمام صاحبان کسب و کار ضروری است. سعی کردیم به اهمیت این موضوع در رشد بیزینس بپردازیم و راههای افزایش CTA را ارزیابی کنیم. کال تو اکشن در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام هم کاربرد دارد. اگر در این حوزه فعالیت میکنید، مطالعه مقالههای هشتگ اینستاگرام و کمپین اینستاگرام را پیشنهاد میکنیم.
سوالات متداول
CTA یا کال تو اکشن در اینستاگرام چیست؟
کال تو اکشن در اینستاگرام آخرین تلاش بلاگرها برای جذب مخاطب است. در آخرین اقدام تلاش میکنند تا مخاطب را ترغیب کنند تا با آنها تعامل داشته باشد. لطفا برای ما کامنت بگذاری، اگر از این پست خوشتان آمده لطفا لایک کنید و با دوستان خود به اشتراک بگذارید، برای اطلاع از قیمت لطفا دایرکت پیام دهید و مشابه این عبارات، کال تو اکشن در اینستاگرام است.
چرا کال تو اکشن برای کسب و کارها اهمیت دارد؟
کال تو اکشن یا CTA تنها راه برای تبدیل مخاطب عادی به بالقوه است. برای اینکه یک مخاطب و کاربر وفادار داشته باشید، باید تمام تلاش خود را بکنید تا کال تو اکشنها فوق العاده ای را طراحی کنید. به کمک Call To Action میتوانید نرخ تبدیل و میزان ترافیک ارگانیک را افزایش دهید.
چطور کال تو اکشن طراحی کنیم؟
برای طراحی کال تو اکشن موثر که بهترین نتیجه را داشته باشد، معمولا تیمهایی متشکل از گرافیست، کارشناس UI/UX و متخصصان محتوا و سئو دست به کار میشوند.
4 دیدگاه
1403/02/23 زمان 4:55 ب.ظ
برای وبسایت های خبری چطور کال تو اکشنی مناسبتره؟ از کجا ایده بگیرم؟
1403/02/25 زمان 0:51 ق.ظ
سلام سامان عزیز، در پاسخ به سوال شما باید عرض کنم:
استفاده از کال تو اکشن (Call to Action) برای وبسایتهای خبری میتواند بسیار مفید باشد. این نوع وبسایتها معمولاً تلاش میکنند تا کاربران را به انجام عملیاتی مانند خواندن یک مقاله، به اشتراک گذاری خبر، ثبت نام در خبرنامه و غیره ترغیب کنند. در این بخش به عنوال مثال مواردی رو عرض میکنم:
1. مشخص کردن هدف: ابتدا باید مشخص کنید هدف اصلی شما از کال تو اکشن در وبسایتان چیست؟ آیا میخواهید کاربران را به خواندن ترغیب کنید؟ یا می خواهید آنها را به اشتراک گذاری مطالب سایت ترغیب کنید؟ یا شاید موارد دیگر.
2. استفاده از عبارتهای جذاب: از عبارات جذاب و متنوع برای کال تو اکشن استفاده کنید. برخی از مثالها عبارتند از “اکنون بخوانید”، “اشتراک گذاری کنید”، “بیشتر بدانید”، “ثبت نام کنید” و “نظر بدهید” و…
3. قرار دادن در مکان استراتژیک: کال تو اکشن باید در مکانهایی قرار گیرد که کاربران به راحتی آن را مشاهده کنند. معمولاً قرار دادن آن در بالای صفحه، پایین مقالهها و یا کنارههای تصاویر میتواند موثر باشد.
4. طراحی جذاب: طراحی کال تو اکشن باید جذاب باشد تا کاربران را به خود جلب کند. استفاده از رنگها، آیکونها و تصاویر مناسب میتواند کال تو اکشن را برای کاربر جذابتر کند.
5. تست و بهینهسازی: تست کردن و بهینهسازی کال تو اکشن مهم است. با تست نسخههای مختلف کال تو اکشن و بررسی نتایج، میتوانید بهبودهای لازم را برای افزایش نسبت تبدیل (conversion rate) داشته باشید.
6. الهام گرفتن از وبسایتهای مشابه: بررسی وبسایتهای خبری مشابه و موفق میتواند به شما کمک کند. مشاهده نمونههای موجود به شما ایدههای جدیدی برای استفاده در وبسایت خبریتان میدهد.
1403/04/24 زمان 1:54 ب.ظ
سلام آیا هر محتوا میتونه چند CTA داشته باشه؟ و اینکه از یک کال تو اکشن میشه در همه شبکه ها و صفحات سایت استفاده کرد؟
1403/04/30 زمان 10:30 ق.ظ
سلام مهسای عزیز وقت شما بخیر، باید عرض کنم بهترین حالت این هست هر محتوای شما فقط یک CTA داشته باشه، به گفته بزرگان مارکتینگ باهوش ترین افراد نهایت ۲ کال تو اکشن رو متوجه میشن، پس پیشنهاد میکنم فقط روی یک CTA تمرکز کنید. در جواب سوال دوم هم باید عرض کنم بله، با توجه به اینکه هر محتوایی متناسب با محل انتشار متفاوت هست، کال تو اکشن اون هم باید متناسب با مخاطب اون طراحی بشه.