لینک سازی قطرهای یکی از انواع روشهای بک لینک است. در هر پروژه سئو، بخش عمدهای از بودجه کارفرما، برای سئو خارجی یا Backlink صرف میشود. کارشناسان سئو با توجه به شرایط اقتصادی و هزینه و بودجه کارفرما، روش مناسب را برای طراحی استراتژی لینک سازی خارجی انتخاب میکنند. لینک سازی قطرهای یکی از روشهای کم هزینه اما زمانبر است. در این روش، کارفرما در بازه زمانی طولانی به نتیجه دلخواه میرسد. در این مقاله، علاوه بر معرفی این نوع لینک بیلدینگ، ویژگیها، استراتژیها و روش پیاده سازی را شرح دادیم.
لینک سازی قطره ای چیست؟
لینک سازی قطرهای یا Drip Feed Link Building Strategy یکی از ترفندهای لینک سازی خارجی است که در مقاله بک لینک چیست به دیگر روشهای آن اشاره کردیم. معمولا پیش از شروع پروژه، تمام خدمات و اقدامات برای مدت چند ماه بودجهبندی میشود.
در مواقعی بودجهبندی برای Off-page محدود است، با روش قطره چکانی لینک سازی میشود. بر خلاف روش معمول که یک پلن Off-page طراحی میشود و لینک بیلدینگ مطابق پلن اجرا میشود، این روش بدون برنامهریزی از پیش تعیین شده و براساس آزمون و خطا است.
ویژگی | بک لینک قطره ای | بک لینک سازی سنتی |
---|---|---|
سرعت | آهسته و تدریجی | سریع تر |
هزینه | کم هزینه | می تواند پرهزینه باشد |
ریسک | کم | می تواند بالا باشد |
پایداری | می تواند پایدار باشد | می تواند پایدار باشد |
پیچیدگی | ساده | می تواند پیچیده باشد |
در سایت Medium نیز به این مورد اشاره شده است. لینک سازی قطره ای روشی است که به تدریج پیوندها را در یک دوره زمانی مشخص ایجاد میکند. این رویکرد به تقلید از رشد لینک طبیعی کمک میکند و از جریمه کردن وبسایت توسط گوگل جلوگیری مینماید.
Drip feed links, also known as link dripping, is a method of gradually releasing links over a set period of time. This approach helps to mimic natural link growth and avoid search engines from penalizing a website for acquiring too many links too quickly. Drip feed links can be scheduled to be released over days, weeks, or even months, depending on the desired outcome.
همانطور که در بالا اشاره کردیم، لینک سازی قطره چکانی، بر اساس آزمون و خطا پیش میرود. در روش معمول یک تعداد بک لینک از پیش تعیین شده را در تاریخ و رسانه مشخص اجرا میکنیم. این در حالی است که در لینک سازی قطرهای، نتیجه هر مرحله از لینک سازی آنالیز میشود.
-
تمپلیت سئو برای پروژه230,000 تومان – 1,250,000 تومان
-
KPI پلن سئو برای ۱۲ ماه350,000 تومان – 2,500,000 تومان
-
بریف محتوای متنی280,000 تومان – 1,250,000 تومان
-
تقویم مناسبتهای ۱۴۰۳250,000 تومان – 1,500,000 تومان
استراتژی لینک سازی قطره ای چیست؟
همانطور که در بالا توضیح دادیم، برای طراحی و پیاده سازی استراتژی لینک سازی قطرهای به هیچ برنامه ریزی نیاز ندارید. احتمالا در نگاه اول ساده به نظر آید اما برای اینکه بتوانید بدون برنامهریزی و فقط با آزمون و خطا استراتژی طراحی کنید، باید تجربه زیادی داشته باشید. اگر در حوزه دیجیتال مارکتینگ مبتدی یا در پیاده سازی لینک سازی خارجی کم تجربه هستید، از یک متخصص سئو به عنوان راهنما یا مشاور کمک بگیرید.
استراتژی لینک سازی قطره ای با مثال
در پروژههایی با بودجه بندی بالا، یک پکیج لینک سازی خارجی شامل ساید واید، رپورتاژ و … در نظر گرفته میشود. در پروژههایی که بودجه کمی دارند، لینک سازی به صورت قطره چکانی و در بازه زمانی طولانی انجام میشود.
با توجه به آنالیز رقبا، اولین قدم لینک سازی Off-page انتخاب میشود. معمولا از لینک سازیهای کم هزینه و کم خطر شروع میکنیم. هر مرحله که اجرا شد، منتظر نتیجه میشویم و پس از آنالیز دقیق، قدم بعدی را بردارید. یکی از راههای کاربردی برای آنالیز رقبا استفاده از ابزارهای بک لینک چکر است.
پس از آنالیز، مطابق توضیحات بالا با آزمون و خطا شروع میکنیم. آنقدر آزمون خطا میکنیم تا بهترین نوع لینک سازی خارجی برای پروژه مورد نظر را پیدا کنیم. در واقع با آزمون و خطاها بک لینکهای مفید را انتخاب میکنیم.
لینک سازی قطره ای با معمولی چه تفاوتی دارد؟
در ساخت بک لینک معمولی، پس از آنالیز رقبا، میزان رقابت در کلمه کلیدیها و تحقیق کلمه کلیدی، استراتژی کلی برای لینک سازی خارجی طراحی میشود. مطابق استراتژی طراحی شده، پلن نویسی انجام میشود. در مرحله اجرا، بر اساس پلن از پیش نوشته شده، تمام لینکهای خارجی اجرا میشود.
در لینکسازی قطره چکانی اما برنامه ریزی و پلن نویسی انجام نمیشود. از کمهزینهترین لینکها باید شروع کنید. لینکهای خارجی که میزان ریسک و هزینه کمتری دارند را اجرا و نتیجه را مشاهده میکنید. اگر تاثیر آن مثبت بود لینک خارجی بعدی را اجرا کنید.
لینک سازی قطره ای چه ویژگیهایی دارد؟
با توجه به اینکه، هر مرحلهای که اجرا شده، آنالیز میشود، این روش را نتیجه محور میدانیم. در روش معمولی تمام لینک سازیها به ترتیب و در تاریخ از پیش تعریف شده، انجام میشود، در این روش در صورتی که لینک سازی نتیجه مثبت نداشته باشد، متوقف میشود. بنابراین این روش، مقرون به صرفه است. برای درک بهتر، ویژگیهای این روش لینک سازی خارجی را شرح میدهیم.
لینک سازی قطره ای نتیجه محور است
همانطور که در بالا اشاره کردیم، نتیجه هر مرحله پس از اجرا ارزیابی میشود. بنابراین با توجه به نتایج بدست آمده، قدم بعدی مشخص میشود.
لینک بیلدینگ قطره ای هزینهها را کاهش میدهد
بر خلاف روش معمول، نتیجه هر کدام از لینک سازیها ارزیابی میشود و در صورتی که نتیجه مثبت باشه، بلک لینک بعدی را بر همین اساس پیش میبریم. در حالی که در روش معمول ممکن است برخی از لینک سازیهای خارجی تاثیر چندانی نداشته باشد.
در پیاده سازی بک لینک قطره ای با تجربه باشید
با توجه به اینکه هر کدام از نتایج لینک سازیهای خارجی، ارزیابی میشود؛ برای تجزیه و تحلیل به تجربه زیادی نیاز است. بنابراین، این روش لینک بیلدینگ به سئوکاران مبتدی پیشنهاد نمیشود.
برای لینک سازی خارجی قطره ای باید صبور باشید
در روش معمول ممکن است در یک بازه زمانی کوتاه، چندین نوع لینک بیلدینگ اجرا شود اما در روش قطرهای امکان اجرای هر یک بک لینک باید صبر کنید تا نتیجه را ارزیابی کنید.
پیاده سازی بک لینک قطره ای چه مراحلی دارد؟
دریپ فید لینک بیلدینگ یک متد فوق العاده برای لینک سازی خارجی است. اگر مبتدی هستید، برای پیاده سازی لینک سازی قطره ای طبق مراحل زیر پیش بروید:
انتخاب رسانه و انتشار رپورتاژ
پس از تحقیق کلمه کلید متناسب با کسب و کار مورد نظرتان، کم ریسکترین رسانه را انتخاب کنید. با توجه به چک لیست رپورتاژ پیش بروید و یک محتوای مناسب را تولید و منتشر کنید.
برای نتیجه رپورتاژ صبر کنید
پس از اینکه رپورتاژ را منتشر کردید، احتمالا 1 تا 2 هفته برای ایندکس شدن باید صبر کنید. در قدم بعدی باید رپورتاژ را آنالیز و جایگاه کلمه کلیدی وب سایت را مقایسه کنید.
بک لینک سئو کرک بخرید
یک پکیج سئو کرک بخرید و پس از اجرای بک لینک، سایت را ارزیابی کنید. نتایج را به شکل گزارش تنظیم کنید.
بک لینک سایت واید بخرید
بک لینک سایت واید خریداری کنید و پس از اجرا برای آنالیز نتایج، صبر کنید. مجددا نتایج را در قالب گزارش نتظیم کنید.
نتیجه قدم بعدی را مشخص میکند
گزارشات را با یکدیگر مقایسه کنید و استراتژی لینک سازی را متناسب با نتایج طراحی کنید.
در این بخش مراحل را به صورت جدول از سایت Moz و Ahrefs خدمت شما ارئه میکنیم:
ویژگی | توضیحات (بر اساس Moz.com) | توضیحات (بر اساس ahrefs.com) |
---|---|---|
نتیجه محور | هر مرحله از لینک سازی برای تعیین مرحله بعدی تجزیه و تحلیل می شود. | به شما امکان می دهد تا با گذشت زمان، اثربخشی تلاش های لینک سازی خود را پیگیری کنید و در صورت لزوم آنها را تنظیم کنید. |
طبیعی به نظر می رسد | با ایجاد لینک ها به تدریج در طول زمان، می توانید از ایجاد الگوهای غیرطبیعی که ممکن است توسط موتورهای جستجو جریمه شوند، جلوگیری کنید. | به شما امکان می دهد تا پروفایل لینک خود را به طور طبیعی در طول زمان توسعه دهید، که می تواند به بهبود رتبه بندی موتور جستجوی شما کمک کند. |
مقرون به صرفه | می توانید لینک ها را به صورت جداگانه بسازید، به این معنی که فقط برای لینک هایی که کار می کنند هزینه می کنید. | به شما امکان می دهد تا بودجه خود را به طور موثرتر مدیریت کنید و از هدر رفتن پول برای لینک هایی که هیچ ارزشی ندارند جلوگیری کنید. |
قابل کنترل | می توانید سرعت ایجاد لینک ها را کنترل کنید، که می تواند به شما در جلوگیری از نوسانات ناگهانی در رتبه بندی موتور جستجوی شما کمک کند. | به شما امکان می دهد تا بر روند لینک سازی خود نظارت داشته باشید و در صورت نیاز تغییراتی ایجاد کنید. |
جمع بندی لینک سازی قطره ای
در این مقاله لینک سازی قطره ای را بررسی و وجه تمایزات آن را با روش معمولی ارائه کنیم. این روش برای کسب و کارهایی با بودجه محدود مناسب است. تنها سختی این روش، آنالیز نتایج است که باید دقیق و بر اساس تجربه باشد.
سوالات متداول
بک لینک قطره ای بهتر است یا لینک سازی معمولی؟
باید متناسب با شرایط اقتصادی کارفرما و همچنین نوع پروژه روش لینک سازی را انتخاب کنید.
اجرای لینک بیلدینگ قطره چکانی چه معایبی دارد؟
نمی توان به عنوان معایب اشاره کرد اما اگر صبور نیستید، این روش لینک سازی مناسب شما نیست.
آیا میتوان لینک سازی قطرهای و معمولی را همزمان پیاده سازی کرد؟
از نظر منطقی امکان ندارد، چرا که هر کدام پروسه کاملا متفاوتی دارند.
10 دیدگاه
1403/03/13 زمان 12:27 ب.ظ
سلام وقت شما بخیر، ممنون از مقاله آموزنده شما من که الان بودجه کمی دارم فکر میکنم باید با همین استراتژی لینک سازی آف پیجم رو انجام بدم. در واقع این سیستم برای پروژه هایی هست که بودجه کافی وجود نداره درسته؟
1403/03/14 زمان 8:14 ب.ظ
سلام علی اکبر عزیز بله دقیقا این استراتژی متناسب برای مجموعه هایی هست که در هزینه آف پیج محدودیت دارند.
1403/03/16 زمان 1:58 ب.ظ
سلام اگر حوزه پررقابت باشه هم میشه از لینک سازی قطره ای استفاده کرد؟
1403/03/28 زمان 1:22 ب.ظ
سلام مژگان عزیز، در جواب سوال شما باید عرض کنم این نوع لینکسازی مربوط به بودجه شما هست، در صورتی که بودجه آف پیج شما کم هست میتونید از لینک سازی قطره ای استفاده بفرمایید در صورتی که بودجه مناسبی دارید روش های بهتری وجود دارد.
1403/03/19 زمان 12:03 ب.ظ
سلام وقت بخیر، مقاله شما در مورد لینک سازی قطره ای رو مطالعه کردم و بسیار آموزنده بود.
سوالی که برای من در مورد سایت آموزشی فارکس مطرح شده اینه که آیا خرید بک لینک ساید واید برای این نوع سایتها مناسبه یا خیر؟
1403/03/28 زمان 12:55 ب.ظ
سلام خانم بیگلو عزیز وقت شما بخیر، این مورد نیاز بررسی بیشتر هست ولی ساید واید ها به همان شکل که کلی بکلینک به شما اضافه میکنه عدم شارژش مشکلات جبران ناپذیری بوجود خواهد آورد، پروژه ای بوده که کارفرما مشکل مالی داشته و ساید واید ها رو تمدید نکرد و متاسفانه حذف چند هزار بک لینک سایت رو به چالش های اساسی کشید.
1403/05/06 زمان 0:38 ق.ظ
سلام وقت شما بخیر من با بودجه 2-3 تومن در ماه فکر میکنم این روش بهترین گزینه ممکن باشه برای آف پیج درسته؟
1403/05/17 زمان 10:58 ق.ظ
سلام علی عزیز، به صورت کلی بخوام عرض کنم بله، ولی مثلا در حوضه آهن آلات خوب تاثیر خاصی مشاهده نمیکنید با این مبلغ، ولی در حوضه های کم رقابت تر با همین روش نتیجه خوبی میتونید بگیرید.
1403/05/18 زمان 2:00 ق.ظ
سلام شب شما بخیر، بعد از هر آف پیجی که میریم چقدر باید منتظر باشیم تا متوجه بشیم ادامه بدیم یا خیر؟
1403/05/30 زمان 1:46 ب.ظ
سلام عباس جان وقت شما بخیر، معموات بین ۱ هفته تا ۱ ماه زمان نیاز هست تاثیر رو ببینید.