بسیاری از مواقع، برای پیشرفت پروژه احتیاج به هیچ اقدام جدیدی نیست و شما می‌توانید با ارزیابی محتواهای قدیمی سایت و تنها با شروع فرآیند هرس محتوا میزان ورودی و ترافیک سایت و در نهایت رتبه سایت را افزایش دهید.

هرس محتوا (content pruning) چیست؟

هرس محتوا به معنا content pruning شامل یک سری فرآیند حذف و ویرایش مطالب بی‌کیفیت برای بهبود سئو سایت است. فرآیند noindex , Redirect , 404 مجموعه اقداماتی هستند که برای هرس محتوا انجام می‌شود. بسیاری تصور می‌کنند، هرس محتوا تنها بهبود محتوای وب‌سایت است. در حالی که در فرآیند هرس محتوا باید اقدامتی انجام دهید که شامل:

  1. تگ نوایندکس (noindex)
  2. کنونیکال (canonicalization)
  3. ریدایرکت (Redirect)
  4. 410 (حذف)
  5. ریمووال سرچ کنسول (Removals Tool)
  6. آپدیت محتوا

تگ نوایندکس Noindex در هرس محتوا

یکی از روش‌ها یا اقدامات هرس محتوا، عدم نمایش صفحه‌های بی‌کیف است که کراول کردن ربات گوگل نیاز ندارد. به بیان دیگر صفحاتی که به سئو وب آسیب می‌زند را در تگ نو ایندکس قرار می‌دهیم تا در نتایج جستجوی گوگل نباشد.

تگ نوایندکس Noindex در هرس محتوا

تگ کنونیکال Canonicalization در هرس محتوا

اگر وب‌سایت شما هم دارای محتوای تکراری یا مشابه است، با استفاده درست از تگ کنونیکال در هرس محتوا می‌توانید در مسیر بهبود سئو سایت قرار بگیرید. با استفاده از این تگ به گوگل اعلام می‌کنیم در میان چندین url با محتوای تکراری، کدام را نسخه اصلی در نظر بگیرد.

ریدایرکت 301 در هرس محتوا

یکی از روش‌های دیگر برای بهبود عملکرد سئو محتوا، ادغام Thin Content در قالب ریدایرکت 301 است. با توجه به عملکرد ربات گوگل براساس الگوریتم پاندا، کیفیت محتوا اهمیت زیادی دارید. اگر چند صفحه در سایت خود دارید که محتوای بی‌کیفیت دارد می‌توانید با ریدایرکت 301 آن‌ها را به یک محتوای با کیفیت تبدیل کنید.

410 (حذف) در هرس محتوا

حذف صفحات سایت با هدف هرس محتوا یکی از روش‌ها و اقدامات ضروری به شمار می‌آید. در این روش صفحاتی که از حذف شدن آن‌ها اطمینان کافی ندارید را حذف می‌کنید. این نوع حذف اگر از مدیریت محتوا وردپرس استفاده می‌کنید، توسط افزونه‌های مدیریت ریدایرکت امکان پذیر است.

حذف صفحات سایت با هدف هرس محتوا یکی از روش‌ها و اقدامات ضروری به شمار می‌آید.

ریمووال سرچ کنسول (Removals Tool) در هرس محتوا

یکی از راه‌های هرس محتوا استفاده از سرچ کنسول است. از این روش می‌توانید محتوای سایت را بروز کنید. در این روش می‌توانید وارد سرچ کنسول سایت شوید و در قسمت Removal هر صفحه‌ای از سایت را که نیاز است از SERP کاربر و دید ربات گوگل حذف کنید.

آپدیت محتوا در هرس محتوا

از دیگر راه‌هایی که پروسه طولانی و تخصصی دارد، آپدیت محتوا است. از این روش محتوای سایت را با افزودن تصویر و ویدئو بهبود دهید. همانطور که می‌دانید، گوگل به دنبال صفحه‌ای است که می‌تواند نیاز کاربر را برطرف کند. متخصصان این حوزه از ترفندهایی برای کاربر پسند کردن محتوا استفاده می‌کنند.

هرس محتوا از دیدگاه گوگل چیست؟

تجزیه تحلیل جزئیات محتوای سایت از نظر سئو و میزان کیفیت و کارایی آن در سایت، اولین قدم برای هرس محتوا است. در واقع هرس محتوا به افزایش رتبه سایت با بهبود محتوای کم کیفیت و حذف محتوای مضر، کمک می‌کند.

بنابراین، در صورتی که هرکاری می‌کنید، جایگاه وب‌سایت در سرپ گوگل، رشد نمی‌کند یا گاهی دچار افت شده است، حتما محتوای موجود در سایت که توسط ربات گوگل index شده است را تجزیه و تحلیل کنید. نکاتی که جمع آوری می‌کنید به شما در طراحی استراتژی و نقشه راه سایت کمک خواهد کرد.

تجزیه تحلیل جزئیات محتوای سایت از نظر سئو و میزان کیفیت و کارایی آن در سایت، اولین قدم برای هرس محتوا است.

محتوای هرس چیست؟

هرس محتوا فرآیند حذف محتوای قدیمی و ضعیف است که وب سایت شما را سنگین می کند. با خلاص شدن از شر این وزن مرده، فضایی برای شکوفایی محتوای دیگر ایجاد می کنید که پتانسیل بالایی دارد. هرس محتوا نوعی نگهداری محتوا در وب سایت شما است. روی محتوایی تمرکز می کند که عملکرد خوبی ندارد.

این می تواند به معنای صفحات کم ترافیک یا تبدیل کم، صفحات با محتوای کم یا تکراری یا پست هایی باشد که دیگر مرتبط نیستند. هدف هرس محتوا خلاص شدن از شر آن صفحات و (سعی کنید) فقط به کاربران شما محتوای به روز، غنی و مرتبط را نشان دهد.

همچنین یک مزیت اضافه دارد: Google محتوای تازه، منحصر به فرد و با کیفیت را دوست دارد. بنابراین هرس کردن محتوای شما بهترین روش برای سئو است.

هرس محتوا از دیدگاه گوگل چیست؟

به این ترتیب می توانید سلامت و عملکرد کلی وب سایت خود را افزایش دهید!

از نگاه یواست سئو یکی از بهترین افزونه سئو محتوا میتوان این نقل قول را رفرنس قرار داد:

What is the content of pruning?
Content pruning is the process of removing outdated and underperforming content that weighs down your website. By getting rid of this dead weight, you create room for other content to flourish that has great potential.Content pruning is a form of content maintenance on your website. It focuses on the content that isn’t performing well.

This could mean low traffic or low conversion pages, pages with thin or duplicate content, or posts that are not relevant anymore. Content pruning aims to get rid of those pages and to (try to) only show your users up-to-date, rich, relevant content. It also has an added benefit: Google likes fresh, unique, high-quality content. So pruning your content is a best practice for SEO.

This way you can increase the overall health and performance of your website!

چرا به هرس محتوا نیاز داریم؟

هر محتوایی که ایندکس می‌شود، بعد از مدت‌ها دوباره توسط گوگل بررسی و رتبه‌بندی می‌شود. این در حالی است که گوگل به محتواهای تازه‌تر امتیاز بیشتری می‌دهد. به طور کلی تولید و بهبود محتوای سایت یک پروسه طولانی است.

از آنجایی که سایت بر اساس کیفیت محتوا ارزش‌گذاری می‌شود و میزان اهمیت بالای گوگل، به نگهداری نیاز است. از این نظر باید محتواهای بی کیفیت را شناسایی کنید و در صورت هر ایرادی آن را رفع یا حذف کنید.

مزایای هرس محتوا در سئو

بهبود سئو، افزایش ترافیک وب سایت و بهبود تجربه کاربری است

یکی از مزایای اصلی در هرس محتوا، افزایش ورودی و ترافیک سایت است. این در حالی است که کارشناسان در حوزه سئو محتوا، در قدم اول یک محتوای معقول و نسبتا کامل ارائه می‌دهند.

پس از اینکه توسط گوگل دیده شد، برای افزایش رتبه و ترافیک سایت، میزان کاربر پسند بودن سایت را افزایش می‌دهند و سپس شروع به افزودن رسانه مانند فیلم و تصویر می‌کنند. از این جنبه می‌توان گفت که بهبود سئو و تجربه کاربری سایت از دیگر مزایای هرس محتوا خواهد بود.

افزایش ترافیک اصلی‌ترین هدف در هرس محتوای وب‌سایت است. بر این اساس بسیاری از تولید کننده‌های محتوا، توانایی ارائه یک محتوای قوی با قابلیت جذب و ماندگاری کاربر را ندارند.

هدف هرس محتوا وب

افزایش ترافیک اصلی‌ترین هدف در هرس محتوای وب‌سایت است. بر این اساس بسیاری از تولید کننده‌های محتوا، توانایی ارائه یک محتوای قوی با قابلیت جذب و ماندگاری کاربر را ندارند.

تاثیر هرس محتوا بر کیفیت محتوا وب سایت

یکی از فرآیندهای هرس محتوا ارائه خدمات آپدیت محتوا است. در آپدیت محتوا می‌توان اعلام کرد که بسیاری از مهمترین قسمت محتوای تولید شده در سایت، بهینه و بروز رسانی محتواهای قدیمی است. همانطور که می‌دانید بسیاری از محتوا به دو دسته تقسیم می‌شود. محتوایی که پتانسیل ارتقاء دارد و محتوایی که تنها حجم سایت را سنگین کرده و باعث ضرر و زیان می‌شود. محتواهایی که پتانسیل ارتقاء را دارد باید دوباره ارزیابی شده و با توجه به رقبا و نیاز کاربر بهبود داده شود.

بهترین زمان شروع هرس محتوا

تعداد دفعات یا زمان هرس محتوا برای هر سایتی متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال سایت‌هایی که حجم محتوای بالایی دارند، بهتر است هر ماه یکبار برای هرس محتوا اقدام کنند. باید ماهانه وب سایت بررسی شود که آیا محتوای نامناسب و قابل ارتقاء در سایت وجود دارد؟ اینکه آیا نیاز به اقدام محتوا وجود دارد؟ با پاسخ به این سوالات می‌توانید فرآیند هرس محتوا را شروع کنید.

جمع بندی کاربرد و مزایای هرس محتوا

در نهایت باید به این نکته توجه داشته باشید که هر کدام از بخش‌های مربوط به فرآیند هرس کردن محتوا را باید با جزئیات بیاموزید تا پیاده سازی با کیفیت‌تری داشته باشید. شناخت درست از روش کار سرچ کنسول، سیستم مدیریت محتوا وردپرس و همچنین ترفندهای آپدیت محتوا از جمله موارد مهمی است که باید به آن بپردازید.

سوالات متداول


با صفحات 404 باید چکار کرد؟

همانطور که می‌دانید 404 یعنی این صفحه یافت نشده است و این امر یک مشکل خواهد بود، برای رفع این مشکل بهترین کار ریدایرکت 410 است.

چرا باید هرس محتوا انجام دهیم؟

با توجه به اینکه گوگل هر چند وقت یکبار به بررسی دوباره محتوای قدیمی می‌پردازد، با توجه به جدیدترین استانداردها بررسی می‌کند. از همین روی لازم است که در نظر داشته باشید، به صورت ماهانه محتواهای قدیمی را آنالیز کنید.

چطور برای هرس محتوا جمع آوری اطلاعات کنم؟

یکی از راه‌های استفاده از ابزارهای سئو است،  وبمستر بهترین ابزار جهت جمع‌آوری اطلاعات است.