بسیاری از مواقع، برای پیشرفت پروژه احتیاج به هیچ اقدام جدیدی نیست و شما میتوانید با ارزیابی محتواهای قدیمی سایت و تنها با شروع فرآیند هرس محتوا میزان ورودی و ترافیک سایت و در نهایت رتبه سایت را افزایش دهید.
هرس محتوا (content pruning) چیست؟
هرس محتوا به معنا content pruning شامل یک سری فرآیند حذف و ویرایش مطالب بیکیفیت برای بهبود سئو سایت است. فرآیند NoIndex , Redirect , 404 مجموعه اقداماتی هستند که برای هرس محتوا انجام میشود. بسیاری تصور میکنند، هرس محتوا تنها بهبود محتوای وبسایت است. در حالی که در فرآیند هرس محتوا باید اقدامتی انجام دهید که شامل:
- تگ نوایندکس (NoIndex)
- کنونیکال (canonicalization)
- ریدایرکت (Redirect)
- 410 (حذف)
- ریمووال سرچ کنسول (Removals Tool)
- آپدیت محتوا
در این بخش قبل از توضیح کامل موارد یک مقایسه کوچک با هم انجام داده ایم تا بهتر درک از این موارد داشته باشید:
روش | مزایا | معایب |
---|---|---|
حذف صفحات | ساده ترین راه برای حذف محتوای کم کیفیت | می تواند منجر به از دست دادن ترافیک شود |
تغییر مسیرها | می تواند ترافیک را به محتوای با کیفیت بالا هدایت کند | می تواند پیچیده باشد |
تگ های noindex | ساده برای پیاده سازی | موتورهای جستجو را از فهرست کردن محتوا باز نمی دارد |
در ادامه برای توضیح تمام موارد با ما همراه باشید.
تگ نوایندکس NoIndex در هرس محتوا
یکی از روشها یا اقدامات هرس محتوا، عدم نمایش صفحههای بیکیف است که کراول کردن ربات گوگل نیاز ندارد. به بیان دیگر صفحاتی که به سئو وب آسیب میزند را در تگ نو ایندکس قرار میدهیم تا در نتایج جستجوی گوگل نباشد.
تگ کنونیکال Canonicalization در هرس محتوا
اگر وبسایت شما هم دارای محتوای تکراری یا مشابه است، با استفاده درست از تگ کنونیکال در هرس محتوا میتوانید در مسیر بهبود سئو سایت قرار بگیرید. با استفاده از این تگ به گوگل اعلام میکنیم در میان چندین url با محتوای تکراری، کدام را نسخه اصلی در نظر بگیرد.
ریدایرکت 301 در هرس محتوا
یکی از روشهای دیگر برای بهبود عملکرد سئو محتوا، ادغام Thin Content در قالب ریدایرکت 301 است. با توجه به عملکرد ربات گوگل براساس الگوریتم پاندا، کیفیت محتوا اهمیت زیادی دارید. اگر چند صفحه در سایت خود دارید که محتوای بیکیفیت دارد میتوانید با ریدایرکت 301 آنها را به یک محتوای با کیفیت تبدیل کنید.
410 (حذف) در هرس محتوا
حذف صفحات سایت با هدف هرس محتوا یکی از روشها و اقدامات ضروری به شمار میآید. در این روش صفحاتی که از حذف شدن آنها اطمینان کافی ندارید را حذف میکنید. این نوع حذف اگر از مدیریت محتوا وردپرس استفاده میکنید، توسط افزونههای مدیریت ریدایرکت امکان پذیر است.
ریمووال سرچ کنسول (Removals Tool) در هرس محتوا
یکی از راههای هرس محتوا استفاده از سرچ کنسول است. از این روش میتوانید محتوای سایت را بروز کنید. در این روش میتوانید وارد سرچ کنسول سایت شوید و در قسمت Removal هر صفحهای از سایت را که نیاز است از SERP کاربر و دید ربات گوگل حذف کنید.
آپدیت محتوا در هرس محتوا
از دیگر راههایی که پروسه طولانی و تخصصی دارد، آپدیت محتوا است. از این روش محتوای سایت را با افزودن تصویر و ویدئو بهبود دهید. همانطور که میدانید، گوگل به دنبال صفحهای است که میتواند نیاز کاربر را برطرف کند. متخصصان این حوزه از ترفندهایی برای کاربر پسند کردن محتوا استفاده میکنند.
-
تمپلیت سئو برای پروژه230,000 تومان – 1,250,000 تومان
-
KPI پلن سئو برای ۱۲ ماه350,000 تومان – 2,500,000 تومان
-
بریف محتوای متنی280,000 تومان – 1,250,000 تومان
-
تقویم مناسبتهای ۱۴۰۳250,000 تومان – 1,500,000 تومان
هرس محتوا از دیدگاه گوگل چیست؟
تجزیه تحلیل جزئیات محتوای سایت از نظر سئو و میزان کیفیت و کارایی آن در سایت، اولین قدم برای هرس محتوا است. در واقع هرس محتوا به افزایش رتبه سایت با بهبود محتوای کم کیفیت و حذف محتوای مضر، کمک میکند.
بنابراین، در صورتی که هرکاری میکنید، جایگاه وبسایت در سرپ گوگل، رشد نمیکند یا گاهی دچار افت شده است، حتما محتوای موجود در سایت که توسط ربات گوگل Index شده است را تجزیه و تحلیل کنید. نکاتی که جمع آوری میکنید به شما در طراحی استراتژی و نقشه راه سایت کمک خواهد کرد.
محتوای هرس چیست؟
هرس محتوا فرآیند حذف محتوای قدیمی و ضعیف است که وب سایت شما را سنگین می کند. با خلاص شدن از شر این وزن مرده، فضایی برای شکوفایی محتوای دیگر ایجاد می کنید که پتانسیل بالایی دارد. هرس محتوا نوعی نگهداری محتوا در وب سایت شما است. روی محتوایی تمرکز می کند که عملکرد خوبی ندارد.
این می تواند به معنای صفحات کم ترافیک یا تبدیل کم، صفحات با محتوای کم یا تکراری یا پست هایی باشد که دیگر مرتبط نیستند. هدف هرس محتوا خلاص شدن از شر آن صفحات و (سعی کنید) فقط به کاربران شما محتوای به روز، غنی و مرتبط را نشان دهد.
همچنین یک مزیت اضافه دارد: Google محتوای تازه، منحصر به فرد و با کیفیت را دوست دارد. بنابراین هرس کردن محتوای شما بهترین روش برای سئو است.
به این ترتیب می توانید سلامت و عملکرد کلی وب سایت خود را افزایش دهید!
از نگاه یواست سئو یکی از بهترین افزونه سئو محتوا میتوان این نقل قول را رفرنس قرار داد:
What is the content of pruning?
Content pruning is the process of removing outdated and underperforming content that weighs down your website. By getting rid of this dead weight, you create room for other content to flourish that has great potential.Content pruning is a form of content maintenance on your website. It focuses on the content that isn’t performing well.This could mean low traffic or low conversion pages, pages with thin or duplicate content, or posts that are not relevant anymore. Content pruning aims to get rid of those pages and to (try to) only show your users up-to-date, rich, relevant content. It also has an added benefit: Google likes fresh, unique, high-quality content. So pruning your content is a best practice for SEO.
This way you can increase the overall health and performance of your website!
چرا به هرس محتوا نیاز داریم؟
هر محتوایی که ایندکس میشود، بعد از مدتها دوباره توسط گوگل بررسی و رتبهبندی میشود. این در حالی است که گوگل به محتواهای تازهتر امتیاز بیشتری میدهد. به طور کلی تولید و بهبود محتوای سایت یک پروسه طولانی است.
از آنجایی که سایت بر اساس کیفیت محتوا ارزشگذاری میشود و میزان اهمیت بالای گوگل، به نگهداری نیاز است. از این نظر باید محتواهای بی کیفیت را شناسایی کنید و در صورت هر ایرادی آن را رفع یا حذف کنید.
مزایای هرس محتوا در سئو
بهبود سئو، افزایش ترافیک وب سایت و بهبود تجربه کاربری است
یکی از مزایای اصلی در هرس محتوا، افزایش ورودی و ترافیک سایت است. این در حالی است که کارشناسان در حوزه سئو محتوا، در قدم اول یک محتوای معقول و نسبتا کامل ارائه میدهند.
پس از اینکه توسط گوگل دیده شد، برای افزایش رتبه و ترافیک سایت، میزان کاربر پسند بودن سایت را افزایش میدهند و سپس شروع به افزودن رسانه مانند فیلم و تصویر میکنند. از این جنبه میتوان گفت که بهبود سئو و تجربه کاربری سایت از دیگر مزایای هرس محتوا خواهد بود.
هدف هرس محتوا وب
افزایش ترافیک اصلیترین هدف در هرس محتوای وبسایت است. بر این اساس بسیاری از تولید کنندههای محتوا، توانایی ارائه یک محتوای قوی با قابلیت جذب و ماندگاری کاربر را ندارند.
تاثیر هرس محتوا بر کیفیت محتوا وب سایت
یکی از فرآیندهای هرس محتوا ارائه خدمات آپدیت محتوا است. در آپدیت محتوا میتوان اعلام کرد که بسیاری از مهمترین قسمت محتوای تولید شده در سایت، بهینه و بروز رسانی محتواهای قدیمی است. همانطور که میدانید بسیاری از محتوا به دو دسته تقسیم میشود. محتوایی که پتانسیل ارتقاء دارد و محتوایی که تنها حجم سایت را سنگین کرده و باعث ضرر و زیان میشود. محتواهایی که پتانسیل ارتقاء را دارد باید دوباره ارزیابی شده و با توجه به رقبا و نیاز کاربر بهبود داده شود.
بهترین زمان شروع هرس محتوا
تعداد دفعات یا زمان هرس محتوا برای هر سایتی متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال سایتهایی که حجم محتوای بالایی دارند، بهتر است هر ماه یکبار برای هرس محتوا اقدام کنند. باید ماهانه وب سایت بررسی شود که آیا محتوای نامناسب و قابل ارتقاء در سایت وجود دارد؟ اینکه آیا نیاز به اقدام محتوا وجود دارد؟ با پاسخ به این سوالات میتوانید فرآیند هرس محتوا را شروع کنید.
در این بخش صورت کامل تر روش های هرس محتوایی را با هم مقایسه کردیم، شما از کدوم روش استفاده خواهید کرد؟
روش | توضیحات | مزایا | معایب |
---|---|---|---|
تگ نوایندکس (NoIndex) | این تگ به موتورهای جستجو میگوید که یک صفحه را ایندکس نکنند. | استفاده آسان | صفحات همچنان در وبسایت شما وجود دارند و ممکن است سرعت بارگذاری آن را کاهش دهند. |
کنونیکال (canonicalization) | این تگ به موتورهای جستجو میگوید که کدام نسخه از یک صفحه باید رتبهبندی شود. | برای صفحات تکراری مفید است | پیادهسازی آن میتواند دشوار باشد. |
ریدایرکت (Redirect) | این روش کاربران را به یک صفحه دیگر هدایت میکند. | برای صفحات حذف شده یا جابجا شده مفید است | میتواند منجر به حلقههای ریدایرکت شود. |
410 (حذف) | این کد وضعیت به موتورهای جستجو میگوید که یک صفحه به طور دائم حذف شده است. | برای صفحات حذف شده مفید است | ممکن است کاربران را گیج کند. |
ریمووال سرچ کنسول (Removals Tool) | این ابزار به شما امکان میدهد صفحات را از نتایج جستجوی گوگل حذف کنید. | برای صفحات نامربوط یا اسپم مفید است | فقط برای صفحات خاصی کار میکند. |
آپدیت محتوا | این روش شامل بهروزرسانی محتوای یک صفحه برای بهبود کیفیت آن |
جمع بندی کاربرد و مزایای هرس محتوا
در نهایت باید به این نکته توجه داشته باشید که هر کدام از بخشهای مربوط به فرآیند هرس کردن محتوا را باید با جزئیات بیاموزید تا پیاده سازی با کیفیتتری داشته باشید. شناخت درست از روش کار سرچ کنسول، سیستم مدیریت محتوا وردپرس و همچنین ترفندهای آپدیت محتوا از جمله موارد مهمی است که باید به آن بپردازید.
سوالات متداول
با صفحات 404 باید چکار کرد؟
همانطور که میدانید 404 یعنی این صفحه یافت نشده است و این امر یک مشکل خواهد بود، برای رفع این مشکل بهترین کار ریدایرکت 410 است.
چرا باید هرس محتوا انجام دهیم؟
با توجه به اینکه گوگل هر چند وقت یکبار به بررسی دوباره محتوای قدیمی میپردازد، با توجه به جدیدترین استانداردها بررسی میکند. از همین روی لازم است که در نظر داشته باشید، به صورت ماهانه محتواهای قدیمی را آنالیز کنید.
چطور برای هرس محتوا جمع آوری اطلاعات کنم؟
یکی از راههای استفاده از ابزارهای سئو است، وبمستر بهترین ابزار جهت جمعآوری اطلاعات است.
39 دیدگاه
1402/12/08 زمان 10:35 ق.ظ
چگونه میتوانیم از تگ نوایندکس (No-Index) در هرس محتوا استفاده کنیم؟
1402/12/24 زمان 8:24 ب.ظ
استفاده از تگ نوایندکس (No-Index) در هرس محتوا به شما امکان میدهد تا صفحات بیکیفیت و غیرضروری را از نتایج جستجوی موتورهای جستجو حذف کنید. برای استفاده از این تگ، شما باید آن را در بخش هدر (header) صفحات مورد نظرتان قرار دهید. با اعمال این تگ، موتورهای جستجو مانند گوگل به صفحات مربوطه دیگر دسترسی نخواهند داشت و آنها را از نتایج جستجو حذف میکنند.
برای استفاده صحیح از تگ نوایندکس، مراحل زیر را دنبال کنید:
1. شناسایی صفحاتی که میخواهید از نتایج جستجو حذف شوند.
2. بررسی تگ هدر (header) صفحات مربوطه برای اطمینان از عدم وجود تگ نوایندکس در حال حاضر.
3. اگر تگ نوایندکس در تگ هدر وجود ندارد، آن را به صورت زیر اضافه کنید:
4. بعد از افزودن تگ، صفحات را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که تگ به درستی اعمال شده است. شما میتوانید از ابزارهای موجود برای بررسی صحت تگ هدر استفاده کنید.
5. در نهایت، صفحات مورد نظر را به موتورهای جستجو ارسال کنید تا تغییرات اعمال شود و صفحات از نتایج جستجو حذف شوند.
با استفاده صحیح از تگ نوایندکس، شما میتوانید بهبود قابل توجهی در سئو وبسایت خود داشته باشید و صفحات بیکیفیت را از نتایج جستجو حذف کرده و ترکیب محتوای با کیفیت را تقویت کنید.
1403/02/17 زمان 3:00 ق.ظ
سلام وقت شما بخیر میشه بفرمایید هرس محتوایی چقدر مهم و لازم هست؟
1403/02/22 زمان 5:47 ب.ظ
سلام پانتهآ عزیز
هرس محتوا یا همون Content pruning یک مرحله مهم در بهبود سئو (SEO) و بهینهسازی محتوا است. هرس محتوا به معنای حذف و یا به روزرسانی محتواهای قدیمی، غیرمفید یا تکراری میباشد که ممکن است تأثیر منفی بر رتبهبندی سایت شما در موتورهای جستجو داشته باشد.
اگه بخوام ساده تر بگم، سایتهایی که محتوای غیرضروری و کم ارزش زیادی دارند ممکن است در رتبهبندی موتورهای جستجو در رتبه های پایین تری قرار بگیرند. بنابراین، هرس محتوا به شما کمک میکنه تا محتوای با کیفیت و مفیدتری را به مخاطبان خودتون ارائه بدین و در نتیجه رتبه سایت شما بهتر میشود.
اما در انجام هرس محتوا نیز باید دقت کنید! حذف محتواهایی که به صورت مفید به مخاطبان شما ارائه میشوند، ممکن است منجر به از دست دادن ترافیک و بازدیدکنندگان گردد، بنابراین قبل از حذف هر محتوا، بهتر است ترافیک آن را ارزیابی کنید و مطمئن شوید که اثر مثبت از حذف آن بیشتر است. بهترین راه تست این مورد بررسی سرچ کنسول گوگل سایت شما است.
برای هرس محتوا، میتوانید به موارد زیر توجه کنید:
1. محتواهای قدیمی و منسوخ: مطالبی که به روز نیستند و اطلاعات مفیدی ارائه نمیدهند را میتوانید هرس کنید.
2. محتواهای تکراری: اگر محتواهای مشابه یا تکراری در سایتتان وجود دارند، آنها را هرس کنید یا ترکیب کنید.
3. صفحات با بازدهی پایین: صفحاتی که ترافیک کمتری دارند و به طور مستقیم به هدف شما نمیرسند، ممکن است نیاز به هرس شوند.
4. محتواهای قدیمی با بازدهی بالا: صفحاتی که ترافیک خوبی دارند، اما محتوای آنها منسوخ شده است، میتوانند بهروزرسانی شوند تا مفیدتر باشند.
به طور کلی، هدف اصلی هرس محتوا سایت به منظور جذب ترافیک و بهبود رتبه در موتورهای جستجو می باشد.
1403/02/22 زمان 5:46 ب.ظ
تو هرس محتوا، بغیر از اضافه کردن عکس و فیلم چه مواردی اضافه کردنشون تاثیرگذاره؟
1403/02/22 زمان 6:01 ب.ظ
سلام مژگان عزیز وقت شما بخیر، در جواب سوال شما باید عرض کنم:
علاوه بر اضافه کردن عکس و فیلم، اضافه کردن موارد زیر نیز میتواند تأثیرگذار باشد:
1. لینکهای داخلی: اضافه کردن لینکهای داخلی به صفحات دیگر سایت میتواند به بهبود ساختار داخلی سایت کمک کند و همچنین تجربه کاربری را بهبود ببخشد. همچنین، لینکهای داخلی میتوانند به موتورهای جستجو کمک کنند تا صفحات مهم در سایت شما را شناسایی کنند.
2. کلمات کلیدی مرتبط: در متن محتوا، استفاده از کلمات کلیدی مرتبط میتواند به بهبود سئو کمک کند.
3. عنوان و توصیف متا (Meta Title و Meta Description): بهبود عنوان و توصیف متا صفحات سایت شما میتواند به بهبود سئو کمک کند. عنوان متا باید مختصر و مفید باشد و توصیف متا باید توضیحی خلاصه از محتوای صفحه را در اختیار بگذارد.
4. ساختار محتوا: رعایت ساختار مناسب برای محتوا (مانند استفاده از عناوین و زیرعناوین، پاراگرافبندی مناسب و استفاده از لیستها و پیوندهای داخلی) میتواند بهبود سئو را تسهیل کند.
5. بهروزرسانی اطلاعات: به روز نگهداشتن محتوا و اضافه کردن اطلاعات جدید و بهروز میتواند به بهبود سئو کمک کند.
این موارد به ذهن من رسید باز اگه موردی بود خدمت شما عرض میکنم 🙂
1403/02/30 زمان 12:08 ب.ظ
مژگان عزیز البته این نکته رو عرض کنم در هرس محتوایی بیشتر مطالب ناکارآمد حذف میشن مثلا در یک مقاله بخش های اضافه در صفحات سایت صفحات بدون کاربردی که ایندکس شدن مثل باقی که با هرس آماده شروع فصل جدید هست.
1403/02/22 زمان 9:48 ب.ظ
سلام
خیلی مقاله کاربردی بود👌 بعضی از مواقع می بینیم حتی برای بعضی از صفحات، کلمه کلیدی هم تنظیم نشده. دیگه مجبور میشیم یه کیوورد ریسرچ هم انجام بدیم😁
1403/02/25 زمان 0:54 ق.ظ
سلام نانور عزیز وقت شما بخیر، در صورتی که صفجه کاربردی ندارد یا باید هرس شود و یا آپدیت که مفید و قابل استفاده باشد. صفحات زامبی باعث هدر رفتن کرال باجت شما میشود.
1403/02/23 زمان 7:33 ب.ظ
مطلبتون واقعاً جالب بود آقای حمید پرویز . من همیشه به دنبال اطلاعات در این زمینه بودم و شما به خوبی این موضوع رو شرح دادی
نکات و راهکارهای ارائه شده در مقاله، به طور کامل و جامع، فرآیند هرس محتوا را تشریح می کند و راهنمای عملی مفیدی برای وبمسترها و تولیدکنندگان محتوا به شمار می آید.
به خصوص، تشریح گام به گام فرآیند هرس محتوا و ارائه ی مثال های کاربردی، فهم این موضوع را برای خوانندگان آسان تر کرده است.
همچنین، اشاره ی شما به ابزارها و منابع مفید برای انجام هرس محتوا، از نقاط قوت این مقاله می باشد.
در نهایت، ضمن تشکر مجدد از شما به خاطر نگارش این مقاله ی پرمحتوا، امیدوارم شاهد مقالات مفیدتر و ارزشمندتر از شما در این زمینه باشیم.
1403/02/25 زمان 0:41 ق.ظ
سلام عباس عزیز ممنون از توجه شما و خوشحالم مطلب مورد پسند شما واقع شده 🙂
1403/02/23 زمان 10:14 ب.ظ
هرس محتوایی مفهوم و مطلبی بود که دنبال ایده و راهنمایی مفید درباره آن بودم، فنی صحبت ها درست و کاربردی بود و اصل توضیحات رو متوجه شدم، دنبال این متن مفید بودم و برای من که در حوزه سئو و تولید محتوا فعالیت میکنم میتونه خیلی مفید باشه. تشکر از نویسنده عزیز
محمد
1403/02/25 زمان 0:35 ق.ظ
خواهش میکنم ممنون از توجه شما محمد عزیز
1403/02/23 زمان 11:31 ب.ظ
مطلب جامعی بود، من زیاد کنونیکال رو متوجه نمیشم نحوه پیاده سازیش به چه ترتیب هست و تا چه حد محتوای تکراری در نظر گرفته میشه که کنونیکال بزنیم؟
1403/02/25 زمان 0:31 ق.ظ
سلام شیرین خانم در پاسخ به سوال شما باید عرض کنم:
کنونیکال یا همون Canonical یک مورد مهم در بهینهسازی موتورهای جستجو است که به شما اجازه میدهد محتوای تکراری را در وبسایت خود شناسایی کنید و نسخه اصلی و معتبر آن را مشخص کنید. با استفاده از تگ کنونیکال، شما میتوانید به موتورهای جستجو بگویید کدام نسخه از یک صفحه را باید در نظر بگیرند و این امر میتواند در بهبود رتبهبندی صفحات وبسایت شما در نتایج جستجو کمک کند.
برای پیادهسازی کنونیکال در وبسایت خود، مراحل زیر را میتوانید دنبال کنید:
1. شناسایی محتوای تکراری: ابتدا باید محتوای تکراری را در وبسایت خود پیدا کنید. این میتواند به صورت صفحات مشابه، مطالب تکراری در دستهبندیها، نسخههای متفاوت از یک مقاله و غیره باشد.
2. انتخاب صفحه اصلی: برای محتوای تکراری، باید یک صفحه اصلی تعیین کنید. این صفحه محتوای اصلی و معتبر شما است که میخواهید موتورهای جستجو آن را در نظر بگیرند.
3. افزودن تگ کنونیکال: حالا باید تگ کنونیکال را به صفحات تکراری اضافه کنید. این تگ در بخش `
` صفحه قرار میگیرد و شاخص URL صفحه اصلی را به عنوان مقدار خود دارد.4. تأیید پیادهسازی: بعد از افزودن تگ کنونیکال، بهتر است صحت پیادهسازی را بررسی کنید. برای این کار میتوانید از ابزارهای بررسی کنونیکال موجود در وبمسترهای موتورهای جستجو (مانند ابزار بررسی کنونیکال در Google Search Console) استفاده بفرمایید.
1403/02/30 زمان 12:04 ب.ظ
سلام وقت شما بخیر از کجا بفهمیم چه صفحه ای باید هرس بشه و چه صفحه ای نباید هرس بشه؟
1403/02/30 زمان 7:32 ب.ظ
سلام هانیه عزیز در جواب پاسخ شمما باید عرض کنم:
برای تشخیص صفحاتی که باید هرس بشن و صفحاتی که نباید هرس بشن ما میتونیم از روشهای زیر استفاده کنیم:
1. بررسی ترافیک صفحات: اگر صفحاتی وجود دارند که ترافیک بالا و بازدیدکنندگان زیادی به آنها دسترسی دارند، بهتر است آن صفحات را هرس نکنید.
2. ارزیابی ارزش محتوا: صفحاتی که محتوای مفید، منحصربفرد و قابلیت ارائه ارزش برای بازدیدکنندگان دارند، نباید هرس شوند. این شامل مقالات اصلی، راهنماها، صفحات محصولات و صفحاتی با اطلاعات کاربردی است.
3. بررسی برخورداری از SEO: صفحاتی که در موتورهای جستجو رتبه بالا دارند و برای جذب ترافیک عضوی مهم هستند، نباید هرس شوند. این شامل صفحاتی است که کلیدواژههای رتبه بالا دارند، برای بهبود سئو بهینهسازی شدهاند.
4. ارزیابی تعامل کاربر: صفحاتی که مکانیزمهای تعاملی مهمی مانند فرمها، نظرسنجیها، نظرات کاربران را دارند، نباید هرس شوند.
5. بررسی هدف صفحات: صفحات لندینگ که اهداف خاصی مانند فروش محصولات، جذب لید و … را دارند نیز نباید هرس شوند. این صفحات ممکن است برای دستیابی به اهداف کسب و کار بسیار حیاتی باشند.
در کل، تصمیمگیری در مورد هرس صفحات باید بر اساس ارزش محتوا، ترافیک، تعامل کاربر و هدف کلی وبسایت انجام شود. همچنین، پیشنهاد میشود با استفاده از ابزارهای وبسایت آنالیز و آمار بررسی دقیقتری انجام دهید تا صفحاتی که نیازاید کردن آنها تأیید شود.
1403/03/04 زمان 5:47 ب.ظ
سلام وقت شما بخیر مناسب ترین روش برای هرس محتوایی چی هست؟ و چطور میشه انجام داد؟
1403/03/28 زمان 1:34 ب.ظ
سلام پارسای عزیز باید عرض کنم خدمت شما:
شناسایی صفحات زامبی پیج، و توضیحاتی که در جواب ۲-۳ تا از دوستان تکرار کردم 🙂
1403/03/05 زمان 1:19 ق.ظ
سلام وقت شما بخیر هرس محتوایی رو در چه زمانی باید انجام بدیم؟و یا کی نباید هرس محتوایی رو انجام بدید؟
1403/03/28 زمان 1:31 ب.ظ
سلام کاترین جان وقت بخیر،باید خدمت شما عرض کنم:
1. تحلیل محتوای موجود سایت:
– ابتدا محتوای موجود در سایت را به دقت بررسی کنید.
– شناسایی محتواهای تکراری، قدیمی و بیکیفیت را در اولویت قرار دهید.
2. اولویتبندی محتوا:
– محتواها را بر اساس اهمیت، ارزش و کیفیت آنها، اولویتبندی کنید.
– محتواهای با ارزش بالا و مرتبط با نیازهای کاربران را در اولویت نگه دارید.
3. حذف و بازنویسی محتوای بیکیفیت:
– محتواهای تکراری، قدیمی و بیکیفیت را حذف یا بازنویسی کنید.
– این کار را به صورت تدریجی و برنامهریزیشده انجام دهید.
4. ادغام محتواهای مشابه:
– محتواهای مشابه و مرتبط را شناسایی و در یک محتوای جامع ادغام کنید.
– این کار باعث افزایش کیفیت و ارزش محتوا میشود.
5. تولید محتوای جدید:
– پس از حذف و بازنویسی محتواها، محتواهای جدید و باکیفیت تولید کنید.
– این محتواها باید مبتنی بر نیازهای کاربران و بهبود تجربه کاربری باشند.
6. پایش مستمر:
– پس از هرس محتوایی، به صورت مستمر محتواهای سایت را پایش و تحلیل کنید.
– برای بهبود مستمر محتوا، این فرایند را تکرار کنید.
زمانهایی که نباید هرس محتوایی برای سئو انجام شود:
نزدیک به تاریخ مهم و رویدادهای حساس:
1. نزدیک به تاریخهای مهم مانند رویدادها، فروشهای ویژه و غیره نباید هرس محتوایی انجام شود تا این محتواها در دسترس کاربران و موتورهای جستجو باقی بمانند.
2. درست قبل از انتشار محتواهای جدید: اگر قرار است به زودی محتواهای جدیدی منتشر شوند، انجام هرس محتوایی در آن زمان توصیه نمیشود.
3. در طول کمپینهای سئو و بازاریابی فعال: در طول کمپینهای سئو و بازاریابی فعال، هرس محتوایی توصیه نمیشود تا تغییرات به موقع اعمال نشوند.
1403/03/13 زمان 11:41 ق.ظ
سلام وقت شما بخیر هرس محتوایی رو در چه تایم از پروسه سئو باید انجام داد؟
1403/03/14 زمان 8:16 ب.ظ
سلام وقت شما بخیر، در جواب سوال شما باید عرض کنم معمولا هرس محتوایی در ابتدای پروژه شروع میشه ولی در طول پروژه بررسی ها ادامه داره تا در صورت نیاز به هرس محتوایی مجدد این کار انجام شود.
1403/03/17 زمان 6:45 ب.ظ
چه وضعه عکسه، لود نمیشه چرا؟!
1403/03/28 زمان 1:00 ب.ظ
سلام محمد جان وقت شما بخیر، کدوم عکس مد نظر شما هست من مشکلی ندیدم در مورد عدم لود عکس سایت 🙂
1403/03/20 زمان 1:57 ب.ظ
سلام من سایتم بالای 8000 صفحه داره چجوری باید هرس محتوایی کنمش؟
1403/03/28 زمان 1:02 ب.ظ
سلام و وقت بخیر، در خصوص سوال شما باید عرض کنم باران خانم:
هرس محتوایی برای سایتهای بزرگ با تعداد صفحات بالا، یک چالش مهم است. در چنین شرایطی، من پیشنهاد میکنم:
1. تحلیل محتوای سایت:
– ابتدا محتوای موجود در سایت را به دقت بررسی کنید.
– شناسایی محتواهای تکراری، قدیمی و بیکیفیت را در اولویت قرار دهید.
2. اولویتبندی محتوا:
– محتواها را بر اساس اهمیت، ارزش و کیفیت آنها، اولویتبندی کنید.
– محتواهای با ارزش بالا و مرتبط با نیازهای کاربران را در اولویت نگه دارید.
3. حذف و بازنویسی محتوای بیکیفیت:
– محتواهای تکراری، قدیمی و بیکیفیت را حذف یا بازنویسی کنید.
– این کار را به صورت تدریجی و برنامهریزیشده انجام دهید.
4. ادغام محتواهای مشابه:
– محتواهای مشابه و مرتبط را شناسایی و در یک محتوای جامع ادغام کنید.
– این کار باعث افزایش کیفیت و ارزش محتوا میشود.
5. تولید محتوای جدید:
– پس از حذف و بازنویسی محتواها، محتواهای جدید و باکیفیت تولید کنید.
– این محتواها باید مبتنی بر نیازهای کاربران و بهبود تجربه کاربری باشند.
6. پایش مستمر:
– پس از هرس محتوایی، به صورت مستمر محتواهای سایت را پایش و تحلیل کنید.
– برای بهبود مستمر محتوا، این فرایند را تکرار کنید.
با اجرای این راهکارها، میتوانید محتوای سایت خود را به صورت هدفمند و ارگانیک هرس کنید و تجربه کاربری را بهبود بخشید.
1403/03/20 زمان 5:35 ب.ظ
سلام وقت بخیر آیا میشه ۲ تا محتوای مختلف رو با رجکس رو با هم مقایسه هم کرد؟
1403/03/28 زمان 12:52 ب.ظ
سلام مازیار عزیز وقت شما بخیر* بله مثلا مقایسه سرچ برند در سرچ کنسول و سرچ محصولات یا موارد این چنینی، مثال دیگه بخوام خدمتتون عرض کنم مثلا ورودی سرچ محصولات .*domainName* با سرچ محصول .*(/shop/|/product-category/|/translator/|/writer/|/group/|/editor/).* خدمت شما
1403/04/06 زمان 1:48 ب.ظ
سلام ببخشید هرس محتوایی رو چقدر جدی بگیریم؟
1403/04/08 زمان 10:42 ق.ظ
سلام آتوسا خانم خانم باید عرض کنم:
هرس محتوایی بسیار مهم و کاربردی است و باید به طور جدی، دوره ای انجام شود. در سال 2024، کیفیت و ارزش محتوا هنوز هم یکی از مهمترین عوامل موفقیت در سئو و بازاریابی دیجیتال محسوب میشود.
هرس محتوایی به معنای حذف یا بازنگری محتوای ضعیف، تکراری یا غیرمرتبط در وبسایت یا سایر کانالهای آنلاین است. این فرآیند باعث بهبود تجربه کاربری، ارتقای رتبه سایت در موتورهای جستجو و افزایش مشارکت مخاطبان میشود.
من پیشنهاد میکنم این موارد را در هرس محتوایی جدی بگیرید:
1. شناسایی و حذف محتوای تکراری، غیرمرتبط یا دارای کیفیت پایین
2. بازنگری و بهبود محتوای موجود برای افزایش ارزش آن
3. ایجاد محتوای جدید با محوریت موضوعات مهم و مفید برای مخاطبان
4. بهینهسازی محتوا از نظر ساختار، کلیدواژهها و سایر عوامل سئو
هرس محتوایی مستمر و با دقت باعث افزایش اعتبار، ترافیک و تعامل با مخاطبان وبسایت میشود. به همین دلیل باید به عنوان یک استراتژی اساسی در مدیریت محتوا در نظر گرفته شود. مثال خیلی واضح آن برای باردهی بهتر یک باغ میوه هم شما اون باغ رو هرس میکنید تا بار بهتری به شما بدهد.
1403/04/24 زمان 12:19 ب.ظ
ممنون از راهنمایی شما من کار هرس رو انجام دادم و یک جهش خوبی رو تجربه کردم، فقط الان دیگه صفحه ای ندارم برای هرس چجوری میشه؟ این بهبود رو دیپه نمیتونم داشته باشم؟
1403/04/30 زمان 10:26 ق.ظ
سلام مژگان عزیز وقت شما بخیر، باز به صورت دوره ای هرس محتوا رو بررسی بفرمایید. الان با بهبود سئو محتوا، آپدیت محتوا و لینک سازی باز میتونید بهبود وضعیت خودتون رو داشته باشید.
1403/05/17 زمان 10:26 ق.ظ
سلام وقت شما بخیر، ببخشید گوگل هرس همون هرس محتوایی میشه؟
1403/05/17 زمان 10:40 ق.ظ
سلام پانتهآ عزیز، احتمالا اگه در سئو تکنیکال گفته شده باشه، بله میتونه گوگل هرس منظور همون هرس محتوایی باشه. 🙂
1403/05/20 زمان 10:42 ق.ظ
سلام و عرض ادب مزاح شدم، آیا هرس محتوا برای همه نوع وبسایت ضرورتی دارد؟
1403/05/30 زمان 1:45 ب.ظ
سلام مجید جان، هر محتوایی که باعث میشه کرال باجت شما بیخودی مصرف بشه به سایت شما ضربه میزنه و باید اصلاح و مدیریت بشه.
1403/05/29 زمان 3:30 ب.ظ
سلام وقت شما بخیر، ببخشید من محصولات سایت رو هم باید هرس بکنم؟
1403/05/30 زمان 1:04 ب.ظ
سلام مریم خانم وقت شما بخیر، در جواب سوال شما باید عرض کنم:
این مورد بستگی به سیاست های کارفرما هم داره، معمولا خیر! ولی محصولاتی که تمام شدن و دیگه موجود نمیشن رو میشه هرس کردن در سایت هایی بودن این محصولات حدود 5000 محصول بودن و قابل توجه.