یکی از مهمترین بخش در کسب و کارهای دیجیتالی انتخاب موضوع برای تولید محتوا است. برای اینکه بهترین موضوعات از نظر نرخ تبدیل و جذابیت برای کاربر را انتخاب کنید، به ایده تولید محتوا نیاز دارید. روشهای متفاوتی وجود دارد که ایده برای تولید محتوا را در ذهن ایجاد میکند. اما پیش از این، نیاز به شناخت و آگاهی کافی در انتخاب موضوع مقاله سایت دارید.
روشهای انتخاب موضوع برای تولید محتوا
برای انتخاب موضوع تولید محتوا، روشهای بسیاری وجود دارد. در صورتی که هر کدام از این روشها را به خوبی درک کنید، به هیچ منبعی برای ایده گرفتن نیاز ندارید. در زیر مهمترین روشها را نام بردیم و هر کدام را به اختصار توضیح دادیم:
-
تمپلیت سئو برای پروژه230,000 تومان – 1,250,000 تومان
-
KPI پلن سئو برای ۱۲ ماه350,000 تومان – 2,500,000 تومان
-
بریف محتوای متنی280,000 تومان – 1,250,000 تومان
-
تقویم مناسبتهای ۱۴۰۳250,000 تومان – 1,500,000 تومان
1. طراحی پرسونا
طراحی پرسونا برای شناخت دقیق مخاطب نیاز است. شما باید دغدغهها، نیاز و نگرانی مخاطب را بشناسید. اینکه مخاطبان شما در چه رده سنی هستند، معمولا چه مشاغلی دارند؟ چه نیازهایی دارند و با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم میکند. اینها بخشی از نیاز مخاطب است. احتمالا بیش از یک دسته مخاطب دارید. برای هر کدام باید پرسونا تعریف کنید.
به عنوان مثال شما لوازم آشپزخانه میفروشید. احتمالا مخاطبان شما هنرجویان این رشته، خانمهای خانه دار، خانمها شاغل، آقایان شاغل و خانهدار، ورزشکاران، صاحبان کافه و رستوران و بسیاری دیگر هستند. هر کدام از این دسته بر اساس علایق، سن، دغدغه، بودجه و بسیاری پارامترهای دیگر تقسیم میشوند.
با این نگاه شما امکان تولید محتوای آموزشی، معرفی محصول، مقایسه محصولات از نظر قیمت، دستور آشپزی و … را دارید. بنابراین، پیش از هر اقدامی مخاطب خود را خوب بشناسید. نسبت به خدمات، محصولات و به طور کلی نوع کسب و کار اطلاعات کافی داشته باشید. همین امر در انتخاب موضوع محتوا به شما کمک میکند.
2. نظر سنجی در شبکه اجتماعی
سختترین قدم در جمعآوری ایده محتوا ، اولین قدم است. تمام اطلاعات جزئی و کلی از مخاطبان را جمعاوری کردید، اما از کجا باید شروع کنیم؟ شما لیستی شامل بیش از 100 ایده تولید محتوا دارید، اما از کدام محتوا شروع کنید. در این مرحله حساس، شبکههای اجتماعی به داد شما میرسند اگر شبکه اجتماعی را فعال کرده باشید، با یک نظرسنجی از مخاطبان خود بخواهید محتوای بعدی را انتخاب کنند. این کار 2 مزیت دارد، در وهله اول، موضوع تولید محتوا را انتخاب کرید، در وهله دوم دغدغه و نیاز مخاطب را سنجیدهاید.
3. ارتباط با تیم پشتیبانی مشتری
یکی از کارهای جذاب برای انتخاب موضوع در جمعآوری ایده تولید محتوا، ارتباط با تیم پشتیبانی مشتری است. تیم پشتیبانی نسبت به دیگر بخشها، نزدیکترین ارتباط را با مشتریان دارند. یک برگه به تیم پشتیبانی بدهید و از آنها بخواهید تمام سوالات مشتریان را بنویسند. این روشها، برای پر کردن گپ محتوایی خیلی موثر است.
4. ارتباط با تیم فروش
تیم پشتیبانی با مشتریان در تماس هستند، بسیاری از مخاطبانی که هنوز به مشتری تبدیل نشدند با تیم فروش در تماس هستند. این تیم دلیل فروش یا عدم فروش محصولات یا خدمات را به خوبی میداند. اطلاعاتی که ارائه میدهند را به عنوان یک ایده تولید محتوا در نظر بگیرید.
5. آنالیز صفحه نتایج گوگل
یکی کلمه کلیدی را در صفحه نتایج گوگل سرچ میکنید. لیستی از وبسایثها در صفحه اول مشاهده میکنید. هر کدام را آنالیز کنید که برای کلمه کلید مورد نظر شما، چه محتوایی تولید کرده؟ چطور محتوا رو به هم متصل کرده و چطور ساختار محتوایی طراحی کرده است. احتمالا لیستی 1000 تایی از محتوا را خواهید داشت. همین روش در ابتدایی ترین قدم برای انتخاب موضوع تولید محتوا کافی است.
6. کار با ابزار سئو
برای کارشناسانی که تازه پا به این عرصه گذاشتند، ابزار سئو کمک بسیاری میکند. نکته مهم در تجزیه و تحلیل اطلاعات ارائه شده است. تمام ابزارهای سئو به گونهای طراحی شدند که لیست گستردهای از دادهها را در اختیار شما قرار دهند.
7. عضویت در کانالها و گروهها
کانالها و گروههای مرتبط با کسب و کار خود را دست کم نگیرید. با عضویت در این گروهها، با رقبا و همچنین موضوعاتی که به آن میپردازند، آشنا خواهید شد. به همین طریق راهی برای تولید موضوعات پیدا میکنید.
8. بررسی محتوای رقبا
در یک مقاله جامع، وبسایت معتبر SEMRUSH بیان میکند:
Examining your competitors’ content lets you identify gaps and opportunities in your own content plan.
Start by exploring their websites and blogs. Observe which topics they cover and the types of content they produce (such as videos, articles, and infographics).
ترجمه: بررسی محتوای رقبا به شما امکان می دهد شکاف ها و فرصت ها را در برنامه محتوای خود شناسایی کنید.
با کاوش در وب سایت ها و وبلاگ های آنها شروع کنید. موضوعاتی که آنها پوشش می دهند و انواع محتوایی که تولید می کنند (مانند ویدیوها، مقاله ها و اینفوگرافیک ها) توجه کنید.
چطور محتوای خلاقانه تولید کنیم؟
تا به حال از خود پرسیدید که چطور محتوای خلاقانه تولید کنم؟ این سوال ساده یک پاسخ 1000 صفحهای دارد اما در همین بخش، مختصر و مفید برای شما توضیح میدهیم. نوع نوشتار، انتخاب کلمات کلیدی، اشاره به دغدغههای مخاطبان و انتخاب عنوان محتوا یکی از عوامل موثر در تولید محتوای خلاقانه است.
یک کتاب را تصور کنید، اینکه چطور شروع میشود، چطور خواننده را با خود همراه میکند، چه پرسشهایی را در ذهن خواننده ایجاد میکند و چطور و کدام صفحه در کتاب به آن پاسخ میدهد؛ یک طراحی استراتژی و طراحی بریف محتوایی است.
اگر در مورد موضوعات علمی تولید محتوا میکنید، باید زبان نوشتار ساده، قابل فهم و روان داشته باشید. در ابتدا با پاسخ دادن به مهمترین سوالات مخاطب، به او اطمینان دهید که در این مقاله به تمام پرسشها و دغدغههایش، پاسخ قابل استنادی دارید.
کلمات کلیدی موثر در ایده تولید محتوا
برخی از کلمات کلیدی عنوان و نوع نوشتار شما را برای مخاطب جذاب میکند. این کلمه به شما در انتخاب موضوع و تولید محتوای خلاقانه کمک میکند. کلمات پرسشی از جمله کلید واژههای خلاقانه است که شامل چرا، چطور، چگونه، کجا، راهنمای خرید، لیست، مقایسه، نکات، چه کسی، چه و … است.
۱۲ + ۳ ایده برای تولید محتوا
- راهنمای کار: سری محتواهایی که به عنوان راهنمای استفاده تولید میشوند، علاوه بر اینکه زیاد جستجو میشوند، ورودی بالایی دارند. علاوه بر این، در صورتی که سئو محتوا را به خوبی رعایت کرده باشید و سایت رابط کاربری ساده و طراحی جذابی داشته باشید، نرخ پرش را کاهش میدهد.
- راهنمای خرید محصولات: این سری محتواها به کاربران در انتخاب بهترین و مناسبترین محصول کمک میکند. نکات و مشخصههای مهم یک محصول را شناسایی کرده و در قالب مزایا و معایب مطرح میکنید.
- آموزش و راهنمایی ساخت: در میان محتواها، سری محتوای “خودتان انجام دهید.” با هدف آموزش ساخت تولید میشود. در این نوع محتوا، آموزش به صورت تصویری و قدم به قدم ارائه میشود. همچنین این دسته آموزشها
- راهنما برای مبتدیان: در میان موضوعات، تولید محتوای راهنما برای اشخاصی که به محصولات یا خدمات شما آشنا نیستند، طرفدار بسیاری دارد. نوشتن محتوای مبتدی کار سادهای نیست، چرا که یک موضوع تخصصی را به زبان ساده باید تفهیم کنید.
- استفاده از راهنمای تخصصی: راهنماهای تخصصی این قابلیت را دارند که شما با تولید محتوای تخصصی و استفاده از اصطلاحات، میزان علم خود را مطرح کنید.
- سوالات متداول: برای بسیاری از مخاطب برقراری ارتباط از طریق تلفن یا شبکههای اجتماعی برای 1 تا 2 پرسش دشوار است. شما با تولید محتوای سوالات متداول، به موضوعاتی نگران کننده مخاطب پاسخ میدهید. معمولا سوالات متداول را در انتهای مقاله اضافه میکنند اما در بسیاری از مواقع یک صفحه با این عنوان تولید شده که شامل تمام سوالات مهم است.
- سوالات مشتریان جدید: یکی از مزایای ارتباط با کارشناسان و تیم فروش، آنالیز مشتریان جدید است. بررسی عدم خرید آنها و حتی اقدام به خرید، به مشکلات پیش روی مشتریان جدید کمک میکند. برای این کار تولید محتوای ایمیل مارکتینگ یک روش ایدهآل است.
- معرفی و بررسی چیستی: بسیاری از مخاطبان شما با بسیاری از کلمات مرتبط با محصول یا خدمات شما آشنا نیستند. برای اینکه در انتخاب و خرید به آن کمک کنید، محتوای خلاقانه تعریف تولید کنید. موضوعات با عنوان “CPU چیست” که باید ساده، علمی، قابل استناد و روان باشد.
- معرفی بهترین روشها: به عنوان مثال “بهترین روش لاغری”، “بهترین روش رفع گودی کمر” و بسیاری موضوعات مرتبط با کسب و کارتان را در قالب بهترین روشها ارائه دهید.
- بررسی تخصصی نکات: برخی از نکات، برای مخاطب مهم است. تا زمانی که مخاطب درباره یک نکته خاص اطلاعات کافی را نداشته باشد، احتمال انصراف از خرید را وجود دارد.
- محصولات: درباره محصولات موجود و ناموجود در سایت به طور کامل، دقیق و قابل استناد بنویسید. در صورتی که از ایده تولید محتوا استفاده میکنید، با اطمینان مخاطب را جلب کنید.
- استراتژی طراحی کنید: برای هر اقدامی، استراتژی طراحی کنید. اگر استراتژی شما قابل اجرا باشد، نتایج خوبی را منتقل میکند.
- بلاگنویسی برای محصولات نیچ: به محصولات نیچ توجه کنید، این محصولات در زمان کوتاهی و احتمالا به صورت فصلی طرفداران بسیاری دارند. از بلاگنویسی برای محصولات نیچ، ورودی دریافت کنید.
- افسانههای صنعتی: هر صنعتی افسانههایی دارد که بسیار با توجه به آن کالای خود را انتخاب میکند. درباره افسانههای صنعتی با عنوانهای جذاب بنویسید.
- ترفندهای مورد علاقه شما: بلاگ پستهای با هدف آموزش ترفندها به مخاطب طراحی کنید.
جمع بندی ایده تولید محتوا
در این مقاله به تعداد زیادی از ایدههای تولید محتوا پرداختیم و سعی کردیم روشهایی برای ایجاد ایده را به شما آموزش دهیم. توجه کنید که یکی از راهها برای ایده تولید محتوا تجزیه و تحلیل دقیق رقبا است. لیستی از تمام محتواهای رقبا را جمع آوری کنید و مهمترین آن را تولید کنید. به کمک ابزارهای سئو محتوا، لیستی از کلمات Long Tail را جمع آوری کنید.
سوالات متداول
چرا تولید محتوای خلاقانه مهم است؟
خلاقیت در تولید محتوا شما را در میان دیگر برندها منحصر به فرد میکند. مخاطبان شما را وفادار میکنند و آنها برای مطالعه وبلاگ به وبسایت شما مراجعه میکنند.
چطور تمام ایده تولید محتوا را سایت پوشش دهم؟
برای این کار به یک برنامه ریزی دقیق با جزئیات نیاز دارید. از تمام ایدههای تولید محتوا یک لیست جمع آوری کنید و برای هر کدام شروع کیورد ریسرچ و تولید محتوا کنید. برای اینکار میتوانید از ابزار تحقیق کلمه کلیدی استفاده کنید.
اهمیت خلاقیت در ایده تولید محتوا چیست؟
خلاقیت شما در ایده تولید محتوا و انتخاب موضوع تولید محتوا اهمیت زیادی دارد. هر اندازه که ذهن خلاقی داشته باشید، ایدههای بیشتری خواهید داشت.